سهام خزانه را بشناسید/ وقتی خود شرکت برای خرید سهامش دست به جیب می‌شود!

سهام خزانه با دادن علامت مثبت از وضعیت شرکت موجب تقویت قیمت سهم در بازار سرمایه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  سهام خزانه در ادبیات دنیا جزو ابزارهای مالی است که شرکت‌ها آن را در راستای اهداف خود به کار می‌گیرند و یکی از ابزارهای مهم و حمایتی در بازارها مالی به حساب می‌آید، سهام خزانه توانایی مدیریت شرکت در حفظ حقوق سهامداران خرد را افزایش می‌دهد و حمایت از ارزش‌های واقعی سهام شرکت را بیشتر می‌کند.

تعریف سهام خزانه به این صورت است که، هنگامی که شرکت اقدام به خرید سهام خود می کند، سهام خریداری شده را سهام خزانه می‌گویند، به عبارت دیگر مطابق قانون تجارت ایران سهام خزانه سهام عادی یا ممتاز شرکت سهامی است که توسط همان شرکت مجدد خریداری می‌شود.

نکته قابل توجه این است که شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و بازارهای خارج از بورس بر اساس میزان سهام شناور خود در هر یک از بازارها بر اساس مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار می توانند تا ۱۰ درصد سهام خود را خریداری کنند، یکی از دغدغه‌های مدیران شرکت و اهمیت کارکرد بازار سرمایه در هر اقتصاد قیمت گذاری صحیح سهام هر شرکت و نزدیک کردن قیمت بازار سهم به ارزش ذاتی آن است، هر چه بازارهای مالی کارایی اطلاعاتی و عملیاتی بیشتر داشته باشند، ارزش گذاری سهم دقیق‌تر صورت می‌گیرد.

نکته دارای اهمیت این است که، اطلاعات سودمند، مبنای تصمیم گیری اشخاصی است که در بازار سهام مشارکت می‌کنند، سهام خزانه با دادن علامت از وضعیت شرکت موجب تقویت قیمت سهم در بازار می‌شود، این امر در کنار افزایش قدرت نقدشوندگی سهامداران خرد، از نظر اقتصادی دارای پیامدهای مثبتی بر کارکرد بازار است و به کاربردی شدن بازار کمک می‌کند.

نکات قابل توجه در رابطه با سهام خزانه شامل این موارد می‌شود: سهام خزانه دارای حق رای در مجامع نیست، سهام خزانه معمولا به شرکت‌هایی با مازاد نقدینگی توصیه می‌شود و باید به تصویب هیئت مدیره شرکت برسد، در تقسیم سود شرکت‌ها سودی به سهام خزانه تعلق نمی‌گیرد، سهام خزانه به عنوان سهام شناور شناخته نمی‌شود، شرکت‌های پذیرفته شده در بازار پایه فرابورس اجازه خرید سهام خزانه را ندارند.

شرکت‌ها مادامی که دارنده سهام خزانه هستند، اجازه افرایش سرمایه تنها از محل سهام جایزه را دارند، حداکثر زمان نگهداری سهام خزانه از تاریخ اجرای برنامه خرید آن دو سال است.

اعضای هیئت مدیره و یا مدیران اجرایی شرکت حق مشارکت در معاملات مربوط به سهام خزانه را ندارند.

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 14864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha