قدرت خرید ایرانیان ۴۰ درصد کاهش یافته‌است / تعارض منافع؛ ترمز توسعه در ایران

مراسم رونمایی از بسته نجات اقتصاد ایران در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در حال برگزاری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصاد آنلاین، ملکی، رییس پژوهشکده سیاستگذاری شریف در برنامه رونمایی از بسته نجات اقتصاد ایران(بنا) گفت: ضعف نظام حزبی در کشور این فرصت را از ما گرفته تا کاندیداها نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند؛ به همین دلیل دوره‌های ریاست جمهوری دوره‌های منقطع و کوتاه مدتی است که افراد به پاسخگویی فکر نمی‌کنند.

وی گفت: ٣٠ یا ۴٠روز فرصت مناسبی برای شناخت کاندیداها نیست. این دو آسیب سبب شده همه کاندیدها در رقابت‌های انتخاباتی به برنامه‌های شعاری اتکا کنند و این برنامه‌ها نسبتی با عملکرد آنها ندارد.

ملکی افزود: برنامه متمرکز بر اولویت‌ها است. تاکید ما این است که دولت باید انتخاب کند و بر مسائل اساسی متمرکز شود. ما بر پنج محور تمرکز کرده‌ایم؛  تورم، فقرزدایی، اشتغال، کاهش فساد و... این پنج بخش نمی‌تواند مستقل از هم باشد و باید از انسجام برخوردار شود. ارتباط بین این پنج مولفه در برنامه بنای ایران اندیشیده شده است. این برنامه ممکن است؛ ما به محدودیت منابع، امکانات و... توجه کرده‌ایم و سعی کردیم موانع جدی که بر سر راه کشور است را در نظر بگیریم.

تعارض منافع؛ ترمز توسعه در ایران/ به طور میانگین  قدرت خرید ایرانیان ۴۰ درصد کاهش یافته‌است

علی مروی، مدیر اندیشکده کسب‌وکار شریف در برنامه رونمایی از بسته نجات اقتصاد ایران(بنا) گفت: دهه‌٩٠ دهه‌ای بود که آن را از دست دادیم؛ میانگین قدرت خرید ایرانیان حدود ۴٠درصد کاهش یافت. سابقه بنای ایران فراتر از ۵سال است. از اوایل دهه٩٠ که نسل جدید اقتصاددانان آمدند، بخش زیادی از انرژی خود را صرف تعامل با سیاست‌مداران کردند که هشدارهای زیادی به دولت داده شد اما به آن‌ها توجهی نشد.

به گفته مروی: تعامل با سیاست‌مداران چنان که باید اثربخش نبود. ترمز اصلی توسعه در کشور تعارضات منافع است نه جهل دانشی سیاست‌گذار. مطالبه‌گری اجتماعی عمومی، این ترمز را خلاص خواهد کرد. مخاطب اصلی بنای ایران عموم مردم است.

وی افزود: فقر خشن در کشور در حال گسترش است و این یعنی تهدید امنیت اجتماعی کشور؛ به همین دلیل فقرزدایی غیر تورمی باید جز اولویت‌های دولت بعدی باشد. حتی اگر حکمرانان ما منکر شوند، درک مردم از فساد، فساد گسترده است و شاخص ادراک فساد ما وضعیت مناسبی ندارد. لازمه موفقیت هر اصلاح اقتصادی همراهی اجتماعی است. با این سطح فساد نمی‌توان همراهی مردم را داشت.

مروی ادامه داد: ما پنج الویت اصلی برای دولت آتی پیشنهاد کردیم؛ ایجاد رشد اقتصادی اشتغال‌زا، مهار پایدار تورم، فقرزدایی غیرتورمی، فساد، ارتقای جایگاه ایران در اقتصاد جهانی.

رییس جمهور آینده یکی از خوش‌شانس‌ترین رییس جمهورهای پس از انقلاب است

صادق الحسینی در برنامه رونمایی از بسته نجات اقتصاد ایران(بنا) گفت: ما در این پنجاه سال اقتصاد ایران را توسعه ندادیم بلکه فقط در حال مصرف و از بین بردن ایران هستیم. دیگر نه منبعی باقی مانده نه فرصتی. اگر جمعیت فعال ایران به نسبت جمعیت غیرفعال کاهش یابد، یکی از پتانسیل‌های مهمی که می‌توانست موتور رشد را روشن کند، از بین خواهد رفت. 

او ادامه داد: شرایط ما به لحاظ بین‌المللی در حال بهبود است. رییس جمهور آینده یکی از خوش‌شانس‌ترین رییس جمهورهای پس از انقلاب است. اوضاع بین‌المللی ما با شرایط فعلی آمریکا بسیار مناسب است. ما ۴سال فرصت طلایی تا آمدن رییس جمهور آینده آمریکا داریم. 

صادق الحسینی افزود: ما باید تورم را به طور محسوس کاهش دهیم و رشد اقتصادی را افزایش دهیم.  در اولین قدم درآمد نفتی باید از بودجه دولت جدا شود. ما با هر شرایطی بود در سال٩٩، نشان دادیم می‌توان نفت را از بودجه حذف کنیم.  ما تنها کشور جهان هستیم که تقریبا ۵٠سال تورم دو رقمی داریم. دلیل آن هم همین است که نتوانستیم درآمدهای نفتی را از بودجه جدا کنیم. اصلاح نظام مالیاتی باید از برنامه‌های رییس جمهور بعدی باشد. سازمان نظام مالیاتی باید از زیر مجموعه وزارت اقتصاد و سازمان تامین اجتماعی باید از وزارت رفاه جدا و یک سازمان جدید شود. این سازمان جدید باید بتواند سیستم مالیات را در کشور راه‌اندازی کند. اغناسازی افکار عمومی برای اصلاح یارانه‌های انرژی از سال ١۴٠٢ از دیگر برنامه‌های ماست. ذاز سال ١۴٠٢ ما درآمدهای ناشی از نظام مالیاتی و نظام یارانه‌ای را باید در بودجه ببینیم. در کنار این دو اصلاح نظام بانکی از روز اول دولت بعدی باید آغاز شود.

به گفته صادق الحسینی در کنار این سه اصلاح روابط خارجی از دیگر بندهای ماست. ایران باید روی مزیت رقابتی خود حساب باز کند.  طبق این برنامه تورم از سال دوم به زیر ١۵درصد می‌رسد و ما می‌توانیم انحصارات را حذف کنیم و اقتصاد ایران را آزاد کنیم.دقیمت‌گذاری دولتی باید از سال سوم به طور کامل حذف شود. باید بتوانیم فقر را کنترل کنیم.

رهیافت بسته نجات اقتصاد ایران(بنا) در مورد تحریم‌ها 

صادق الحسینی ادامه داد: رفع تحریم‌ها در این مرحله به برنامه اقتصادی کاندیدها مربوط نیست. برنامه ما به شکلی است که ایران غیرقابل تحریم شود.  ما سعی داریم تراز تجاری‌مان صفر شود.دبرنامه سعی دارد از طریق دیپلماسی راه، ایران را به شاهراه منطقه تبدیل کند و کشورهای دیگر را به این راه وابسته کند.

او افزود: عناصر کلیدی برنامه با اینکه تحریم‌ها رفع شده‌اند یا خیر، ارتباطی ندارد و سعی شده اقتصاد با برنامه‌هایی اجرا شود که ارتباطی به تحریم‌ها ندارد و اقتصاد غیرقابل تحریم شود.

صادق الحسینی گفت: غیرقابل شدن تحریم یعنی اثر تحریم از روی اقتصاد کاهش می‌یابد. زیرا تراز تجاری صفر شده و دیگر نمی‌توان کشور را تحریم کرد. دیپلماسی راه نیز یک بازدارندگی برای کاهش منفعت تحریم‌هاست.

ایران باید ریل‌محور شود

آرش رییس نژاد در برنامه رونمایی از بسته نجات اقتصاد ایران(بنا) گفت: سیاستی که آمریکا در سال آینده نسبت به چین اجرا می‌کند، تحت فشار قرار دادن مسیرهای دریایی و آزاد کردن مسیرهای زمینی است که این برای ایران یک فرصت است. کشورهایی که دسترسی دریایی ندارند و بازارهای آماده دارند و چین این کشورها را هدف قرار داده‌ است. ما می‌توانیم با تبدیل ایران به کشوری ریل محور نقطه ثقل جاده ابریشم شویم.

او ادامه داد: حتی روسیه نیز برای دور زدن تنگه‌ها نیازمند ایران خواهد بود. پس چه بخواهیم چه نخواهیم ایران در مرکز چهارراه‌ها بین‌المللی قرار می‌گیرد.

ساختار مجلس؛ ریشه فساد در ایران / مجلس نباید اختیار استیضاح وزیر و یا تغییر قانون بودجه را داشته باشد

صادق الحسینی در ادامه گفت: در مطالعات ما در خصوص گستردگی فساد در ایران به چند حقیقت اصلی رسیدیم. فساد در میان مدیران میانی بسیار بالاست و ثروت‌هایی عجیب در مدیران میانی شاهد هستیم. علت این امر را واکاوی کردیم و فهمیدیم سهم مجلس در ایجاد این ساختار بسیار جدی است.  مدیران میانی را نمایندگان انتخاب می‌کنند و در آن‌ها نفوذ می‌یابند تا برای دوره‌های بعد تامین مالی انتخابات برای دوره‌های بعد را داشته باشند.

او ادامه داد: انتخابات در ایران باید در گام اول استانی شود تا امکان تامین مالی بدین شکل از بین برود. انتخابات شورای شهر هم باید انتخابات کلیدی محلی کشور شود. اختیارات مجلس در ماجرای استیضاح وزرا یا تغییر قانون بودجه باید سلب شود.  ساختار این چنینی مجلس ریشه فساد ساختاری در کشور است. در کنار این امور در برنامه بنای اقتصاد ایران از سال ١۴٠١ حذف انحصارات و مجوزها را داشته باشیم. ریشه‌های فساد یا ساختاری است یا اقتصادی. فساد اقتصادی ناشی از حضور بیش از حد دولت در اقتصاد است که در این برنامه برای آن راهنماهایی اندیشیده شده است.

باید از بحث‌هایی زرد سیاسی که درد مردم را نادیده می‌گیرند، فاصله بگیریم/ توسعه زیرساخت‌ها نیازمند سرمایه است

علی مروی افزود: شرایط اقتصاد را باید طوری رقم زد که جلوی فرار سرمایه را بگیریم؛ آن هم به صورتی که سرمایه‌گذاری در ایران جذاب شود و سرمایه‌گذاری در خارج جذابیتی نداشته باشد. ما برای توسعه زیرساخت‌های خود نیازمند سرمایه هستیم. بنای ایران با هدف آنکه دولت بعدی چه کند، طراحی شده است. گفت‌وگو و آشتی ملی زمانی شکل می‌گیرد که مسائل واقعی طرح بحث شود. باید از بحث‌های زرد سیاسی که درد مردم را نادیده می‌گیرند دست برداریم و بر دردهای واقعی جامعه متمرکز شویم. اگر مسیر افزایش آگاهی‌بخشی و تعامل بیشتر تقویت شود، خود به خود در مسیر آشتی ملی حرکت خواهیم کرد.

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 14836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha