‌تخطی دولت در اجرای بودجه

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: متاسفانه دولت در اجرای لایحه بودجه هیچ توجهی به قوانین مصوب مجلس ندارد و اجرای بودجه در کشورمان کاملاً غلط است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، عبدالرضا مصری در گفتگو با مهر، درباره آخرین وضعیت اصلاح ساختار بودجه اظهار داشت: متاسفانه ما تحول آن‌چنانی در ساختار بودجه ندیدیم و صرفاً سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیشنهادی را ارائه کرد که سر و ته این پیشنهاد هم به همان ساختار قبلی بودجه بازمی گشت.

وی بیان کرد: یکی از علل اصلی آنکه ساختار بودجه ما قابل تغییر نیست، آن است که بیش از ۹۰ درصد بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری، حقوق و دستمزدها و صندوق‌های بازنشستگی می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ایام بررسی لایحه بودجه سالیانه چندین ماه وقت خود را صرف بررسی بودجه می‌کنند و صحن علنی بعضاً به صورت سه شیفت برگزار می‌شود اما می‌بینیم هیچکدام از قوانین مصوب مجلس پیرامون لایحه بودجه از سوی دولت اجرایی نمی‌شود.

مصری تاکید کرد: در این شرایط پیشنهاد بنده این است که یا باید اعداد و ارقام لایحه بودجه بدون یک ریال کم و زیاد و به صورت دقیق و در جای خودش اجرا شود و یا اینکه ما یک اختیار کلی به دولت دهیم که به جای ارائه یک بودجه قطور به مجلس، بودجه را در یک ورق کاغذ به مجلس ارائه کند و مجلس هم همان یک صفحه را بررسی کرده و به آن رای دهد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده منتقد وضعیت موجود هستم چرا که مجلس قانون را تصویب می‌کند اما دولت به قول آقای نوبخت، از مکانیزم تخصیص استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: برای مثال دولت در زمان ارائه لایحه بودجه به مجلس می‌گوید ۱۰۰ هزار تومان بودجه برای فلان جا در نظر گرفته شود اما مجلس این رقم را به ۲۰۰ هزار تومان افزایش می‌دهد اما در عین ناباوری دولت همان ۱۰۰ هزار تومان پیشنهادی خودش را در اجرا تخصیص می‌دهد و به قانون مصوب مجلس توجهی نمی‌کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: درست نیست صرفاً میل و دستور یک دستگاه و رئیس‌جمهور در لایحه بودجه در نظر گرفته شود بلکه نظرات نمایندگان مجلس شورای اسلامی و قوانین مصوب آنان هم باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی درباره اقدامات مجلس یازدهم برای اصلاح ساختار بودجه گفت: این مجلس تازه آغاز به کار کرده اما اقداماتی برای اصلاح ساختار بودجه در دستور کار قرار گرفته و طبیعتاً دولت باید لایحه اصلاح ساختار بودجه را به مجلس ارائه کند.

مصری اظهار داشت: این‌طور بودجه‌ریزی به هیچ وجه درست نیست و بنده معتقدم نه تنها ساختار بودجه‌ریزی ما غلط است بلکه اجرای بودجه از ساختارش هم غلط‌تر است.

۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
کد خبر: 1481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha