قدیمی‌ترین جام‌ها و جوایز ورزشی در جهان + تصاویر

برخی از جوایز و جام‌های ورزشی معاصر که به افراد یا تیم‌های قهرمان اهدا می شود، قدمتی چند صد ساله دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خاستگاه دقیق جوایز ورزشی نامشخص است، اما ساکنان یونان باستان ممکن است اولین کسانی بوده باشند که برای رویدادهای ورزشی جایزه می‌دادند. در طول اولین دوره بازیهای المپیک باستانی برندگان اشیاء با ارزشی مانند اسب و سه پایه های برنزی دریافت می‌کردند. اهدای جوایز به ورزشکاران پیروز برای یونانی‌ها بسیار مهم بود و واژه athlete(ورزشکار) از کلمه یونانی Athlon که به معنی جایزه بوده،گرفته شده است.

پس از مدتی یونانی ها جوایز را استانداردسازی کردند و تاج های ساخته شده از برگ به ورزشکاران اهدا می‌کردند. اگر چه این جوایز ارزش پولی نداشتند، اما این تاج ها قهرمانی ورزشکار را نشان می‌داد که اغلب باعث شد آن‌ها در شهرهای خود از حمایت مالی برخوردار شوند یا جوایز دیگری دریافت کنند.

این سنت یونانی های باستان به رویدادهای ورزشی مدرن هم کشیده شده است. اهدای جام به همراه جوایز نقدی برای مسابقات ورزشی مهم اکنون کاملا جا افتاده و مرسوم است.

اهدای اولین جام های قهرمانی به قرن های ۱۸ و ۱۹ بر می گردد، اما اولین جوایز غیر جامی به قرن های ۱۶ و۱۷ بر می‌گردد. همه جام هایی که در این فهرست به آنها اشاره می شود امروز هم اهدا می شوند.

۱. جام استنلی
سال ایجاد: ۱۸۹۲
اولین سال اعطا: ۱۸۹۳
ورزش: هاکی
کشور مبدا: کانادا

گرچه جام استنلی شاید به اندازه برخی دیگر از جام‌های این لیست قدمت نداشته باشد، اما این قدیمی‌ترین جام ورزشی حرفه‌ای در آمریکای شمالی است. جام استنلی توسط سر فردریک آرتور استنلی، لرد استنلی و پسرش از پرستون اهدا و به این اسم نامگذاری شد. لرد استنلی حدود ۱۰ گینه (۵۰ دلار آن زمان) برای این جام، که می‌خواست به "تیم قهرمان هاکی کانادا" اهدا کند، پرداخت کرد.

جام استنلی برای اولین بار در سال ۱۸۹۳ به انجمن ورزشی آماتور مونترال اهدا شد. در سال‌های ابتدایی جام استنلی، این جام به برندگان مسابقات هاکی شامل تیم‌های برتر آماتور کانادا اهدا می‌شد. هنگامی که اتحادیه ملی هاکی، پیشگام لیگ ملی هاکی (NHL)، در سال ۱۹۱۰ تشکیل شد، آن‌ها مالک جام استنلی شدند. هنگامی که NHL در سال ۱۹۱۷ تاسیس شد، تنها یک تیم غیر NHL قهرمان جام استنلی شد. از سال ۱۹۲۶، فقط تیم‌های NHL مجاز به رقابت برای کسب جام استنلی هستند.

۲. جام Ashes Urn (گلدان خاکستر)

سال ایجاد: ۱۸۸۲ - ۱۸۸۳
اولین سال اعطا : منابع متفاوت هستند، اواخر ۱۸۸۲ یا اوایل ۱۸۸۳
ورزش: کریکت
کشور مبدا: سان بوری، استرالیا

این جام  یک گلدان سفالی کوچک است که ظاهراً حاوی خاکستر کریکت است. این جام اکنون در مسابقات کریکت سری Ashes Series of Test بین انگلیس و استرالیا استفاده می‌شود. Ashes Urn نمایشی از رقابت دیرینه کریکت بین این ۲ کشور است.

طرح اولیه این جام از یک تمثیل مسخره آمیز روزنامه اسپورتینگ تایمز انگلیس الهام گرفته شد. پس از این که انگلیس برای اولین بار در تاریخ در خاک خود به استرالیا باخت این روزنامه نوشت: "به یاد کریکت انگلیسی که در ۲۰ اوت ۱۸۸۲ در "اوال" کشته شد. جسد آن سوزانده و خاکسترش به استرالیا منتقل می‌شود." چند هفته بعد، تیم انگلیس برای انجام یک سری مسابقات آزمایشی در سال ۱۸۸۲ - ۱۸۸۳ به استرالیا رفت و در حین برگزاری این مسابقات به کاپیتان تیم انگلیس گلدانی که حاوی خاکستر بود، اهدا شد.

۳. جام کلکته
سال ایجاد: ۱۸۷۸
اولین سال اعطا: ۱۸۷۹
ورزش: راگبی
کشور مبدا: کلکته، هند

اگرچه جام کلکته توسط صنعتگر هندی در هند ایجاد شد، این جام متعلق به مهاجران بریتانیایی بود که در سال ۱۸۷۳ باشگاه فوتبال کلکته (راگبی) را تأسیس کرده بودند. سال بعد باشگاه فوتبال کلکته رسما به اتحادیه فوتبال راگبی پیوست.

این باشگاه فقط چند سال فعال بود و سال ۱۸۷۸ منحل شد. اعضای این باشگاه برای یادبود باشگاه فوتبال کلکته، ۲۷۰ روپیه نقره موجود در حساب بانکی خود را ذوب و آن را به یک جام تبدیل کردند. این جام سال ۱۸۷۸ به اتحادیه فوتبال راگبی اهدا شد و سال بعد اولین مسابقات جام کلکته در ادینبورگ اسکاتلند برگزار شد. امروزه، جام کلکته به برنده مسابقه راگبی بین انگلیس و اسکاتلند اهدا می‌شود. این مسابقه در جریان "مسابقات سالانه راگبی ۶ کشور" با حضور کشورهای انگلیس، فرانسه، ایرلند، ایتالیا، اسکاتلند و ولز برگزار می‌شود.

۴. جام‌های ویمبلدون
سال ایجاد: در اصل سال ۱۸۷۷؛ انفردای فعلی مردان سال ۱۸۸۷؛ انفرادی فعلی زنان سال ۱۸۸۶؛ دو نفره فعلی مردان سال ۱۸۸۴؛ دو نفره فعلی زنان سال ۱۹۴۹؛ و دو نفره مختلط فعلی سال ۱۹۰۲
اولین سال اعطا: ۱۸۷۷
ورزش: تنیس
کشور مبدا: ویمبلدون، لندن، انگلیس

امروزه چندین جام به برندگان مسابقات تنیس ویمبلدون اعطا می‌شود. اولین جام ویمبلدون به مسابقات سال ۱۸۷۷ برمی گردد. این جام "فیلد کاپ" نام داشت و تا سال ۱۸۸۳ مورد استفاده قرار می‌گرفت. از سال ۱۸۸۴ تا ۱۸۸۶ چلنج کاپ جایگزین فیلد کاپ شد. بعد از اینکه "ویلیام رنشاو" سه بار عنوان قهرمانی انفرادی آقایان را به دست آورد (دو بار پیاپی) هر ۲ جام به رنشاو تغییر نام داد.

پس از آن، تصمیم بر این شد که جایزه ویمبلدون به دارایی شخصی فرد برنده تبدیل نشود و جایزه فعلی انفرادی مردان سال ۱۸۷۷ اهدا شد. جایزه انفرادی بانوان سال ۱۸۸۶ و جایزه دو نفره مردان نیز سال ۱۸۸۴ معرفی شد.

۵. جام قهرمانی اسکاتلند
سال ایجاد: ۱۸۷۴
اولین سال اعطا: ۱۸۷۴
ورزش: فوتبال
کشور مبدا: اسکاتلند

مسابقات جام قهرمانی اسکاتلند اواخر سال ۱۸۷۳ آغاز و مسابقه فینال ۲۱ مارس ۱۸۷۴ برگزار شد. این اولین سالی بود که جام قهرمانی اسکاتلند اهدا می‌شد. این جام ۲ فوت ارتفاع دارد و بیشتر آن از نقره ساخته شده است. در آن زمان، ساخت این جام ۵۶" پوند و ۱۳ شیلینگ" هزینه در برداشت.

۶. Claret Jug (۵ جام قهرمان گلف)
سال ایجاد: ۱۸۷۲
اولین سال اعطا: ۱۸۷۳
ورزش: گلف
کشور مبدا: ادینبورگ، اسکاتلند

قدمت Claret Jug که به طور رسمی جام قهرمانی گلف نامیده می‌شود، به سال ۱۸۷۲ برمی‌گردد. اگرچه Claret Jug هر سال به برنده مسابقات آزاد (اوپن) اهدا شده است، اما این جام جایزه اصلی مسابقات نیست. اولین دوره مسابقات اوپن در سال ۱۸۶۰ برگزار شد و جایزه‌ای موسوم به Challenge Belt به برنده اهدا شد.

در اواخر سال ۱۸۷۲، سه باشگاه گلف که قرار بود میزبان مسابقات آزاد در آن سال باشند - باشگاه گلف پرستویک، شرکت افتخار آفرینان ادینبورگ و باشگاه گلف سلطنتی و باستان - توافق کردند که هرکدام بیش از ۱۵ پوند برای تهیه جایزه جدید هزینه نکنند.

برای اولین بار نام تام موریس جونیور قهرمان آزاد ۱۸۷۲ روی Claret Jug حک شد.

۷. جام آمریکا
سال ایجاد: ۱۸۴۸
اولین سال اعطا: ۱۸۵۱
ورزش: مسابقه قایقرانی
کشور مبدا: جزیره وایت، انگلیس

برخلاف نام این جایزه، خاستگاه جام آمریکا ایالات متحده نیست. این جام به خاطر برندگان اولین مسابقه در سال ۱۸۵۱ (که گروهی از ثروتمندان آمریکایی در یک قایق بادبانی با نام آمریکا بودند) جام آمریکا نامگذاری شد. در ابتدا این جام، جام ۱۰۰ گینه‌ای نامیده می‌شد.

جام آمریکا در سال ۱۸۴۸ توسط جواهر سلطنتی رابرت گارارد لندن از نقره استرلینگ با کیفیت بالا ساخته شد.

جام آمریکا قدیمی‌ترین جام ورزشی بین المللی محسوب می‌شود.

۸. جام باشگاه سلطنتی موسلبورگ
سال ایجاد: ۱۷۷۴
اولین سال اعطا: ۱۷۷۴
ورزش: گلف
کشور مبدا:پریستونپنز، اسکاتلند

جام قدیمی باشگاه سلطنتی موسلبورگ به سال ۱۷۷۴ برمی‌گردد. باشگاه گلف موسلبورگ معتقد است که این جام "قدیمی‌ترین جامی است که هنوز هم در جهان برگزار می‌شود."

این جام اولین بار توسط اولین برنده آن یعنی توماس مک میلان به باشگاه موسلبورگ اهدا شد. او چندی بعد کاپیتان این باشگاه شد. باشگاه گلف موسلبورگ علاوه بر دارا بودن یکی از قدیمی‌ترین جام‌های ورزشی، یکی از قدیمی‌ترین انجمن‌های گلف جهان است که همه اعضای آن از اسکاتلند هستند.

۹. پیکان (تیر) نقره‌ای Scorton
سال ایجاد: نامعلوم- ۱۶۷۳
اولین سال اعطا: ۱۶۷۳
ورزش: تیراندازی با کمان
کشور مبدا: اسکورتون، یورکشایر، انگلیس

منشأ دقیق جایزه پیکان (تیر) نقره‌ای اسکورتون مشخص نیست، اما این اولین جایزه‌ای بود (همراه با سکه‌های نقره، کیف پول و سنجاق نقره ای) که در اولین دوره" مسابقات تیر نقره ای" سال ۱۶۷۳ اعطا شد.

با توجه به تاریخچه این رویداد، مسابقات تیر نقره‌ای دیرپاترین و قدیمی‌ترین رویداد ورزشی ثبت شده در جهان است.

پیکان نقره‌ای واقعی در شهر لیدز نگهداری می‌شود و امروز به جای آن یک کپی از این جایزه اهدا می‌شود.

۱۰. زنگوله های کارلایل
سال ایجاد: منابع متفاوت هستند ۱۵۵۹ یا ۱۵۸۰
سال اول اعطا: ۱۵۹۹
ورزش: اسب دوانی
کشور مبدا: کارلایل، کامبریا، انگلیس

قدمت این جایزه به قرن شانزدهم برمی‌گردد و اعتقاد بر این است که قدیمی‌ترین جام ورزشی در جهان است. این زنگ‌ها (زنگوله ها) به برنده مسابقه اسب دوانی در کارلایل کامبریای انگلیس اهدا می‌شود. اولین مسابقه در سال ۱۵۹۹ برگزار شد و زنگ‌ها تنها بخش باقی مانده از جایزه بزرگتری است که قرن ۱۷ اهدا می‌شد.

اسناد تاریخی نشان می‌دهد که در اوایل قرن هفدهم، همراه با زنگوله‌ها، پیکان‌های نقره‌ای نیز به برنده داده می‌شد. این پیکان‌های نقره‌ای سال ها است که مفقود شده اند و حتی زنگ‌ها برای مدت طولانی گم شده بودند. آن‌ها در قرن نوزدهم دوباره پیدا شدند و از آن زمان به بعد به عنوان جایزه این مسابقات استفاده می‌شود.

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 14788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha