تامین مالی جمعی بهترین گزینه تجهیز منابع برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

مدیر نهادهای مالی و نوآوری فرابورس ایران در خصوص تامین مالی از طریق بازار سرمایه گفت: کسب‌وکارهای کوچک و متوسط امکان استفاده از راهکارهای تامین مالی رایج مانند تسهیلات بانکی یا انتشار اوراق در بورس را ندارند؛ بنابراین تامین مالی جمعی راهکار مناسبی برای این گروه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، "عارف علیقلی پور" تامین مالی جمعی را دروازه تامین مالی برای همه شرکت‌ها و کسب‌وکارها دانست و تاکید کرد: باید فرصتی فراهم شود تا با معرفی کامل این روش تامین مالی در سطوح گسترده، امکان حضور مردم در کرادفاندینگ فراهم شود.

 وی با اشاره به مفهوم تامین مالی جمعی، مزیت‌های آن و کارکرد صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در این حوزه گفت: ابزارهای تامین مالی برای شرکت‌های نوپا و استارتاپی عموما دارای ریسک هستند و از همین رو این حوزه را حوزه تامین مالی جسورانه می‌خوانند.

علیقلی پور با بیان اینکه تامین مالی جمعی به معنی تامین مالی توسط جمعیتی از یک جامعه است، گفت: حوزه تامین مالی جمعی از قدیم‌الایام به شکل سنتی وجود داشته و مردم در شکل اسلامی و ایرانی آن به صورت خیرخواهانه ورود می‌کرده‌اند.

به گفته مدیر نهادهای مالی و نوآوری فرابورس ایران، زمانی که قرار است تامین مالی جمعی در شکل خیرخواهانه نباشد و وارد حوزه کسب‌وکار شود، تامین مالی جمعی یا در قالب عقود اسلامی است که افراد پول را در اختیار کسب‌وکاری قرار می‌دهند و یا به صورت مشارکت در سهام شرکت‌های استارتاپی و نوپا خواهد بود.

وی در خصوص تامین مالی از طریق بازار سرمایه نیز اظهار داشت: کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به دلیل شرایط خاص خود، امکان استفاده از راهکارهای تامین مالی رایج مثل تسهیلات بانکی یا انتشار اوراق در بازار سرمایه را ندارند به همین دلیل تامین مالی جمعی راهکار مناسبی برای این گروه است.

علیقلی پور در ادامه با اشاره به اینکه تامین مالی جمعی چندین بٌعد برای کسب‌وکارها دارد، افزود: یکی از موضوعات مهم این است که مردم چقدر حاضر هستند در این کسب‌وکارهای جدید وارد شوند که این امر، بٌعد شناخت از بازار و نیازسنجی بازار است، به این ترتیب باید بررسی شود آیا این کسب‌وکار موفق و مورد نیاز بازار خواهد بود یا خیر تا بتوان جامعه را برای ورود به آن ترغیب کرد.

مدیر نهادهای مالی و نوآوری فرابورس ایران در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان‌ها در بازار سهام پذیرش شوند و سهام آن‌ها در تابلو معاملات خریدوفروش شود، گفت: شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان‌ اگر الزامات پذیرش را رعایت نکنند یا ریسک‌هایی در حوزه کسب‌وکار داشته و چشم‌انداز روشنی از سودآوری نداشته باشند، امکان پذیرش ندارند اما تامین مالی جمعی فرصت خوبی برای این شرکت‌هاست که اگر این روش توسعه یابد و مردم هم وارد این جریان شوند طی زمان می‌توان به ورود سهام این شرکت‌ها به بازار سرمایه امیدوار بود.

به گفته وی، در یک مفهوم ساده‌تر با اعتماد به کسب‌وکار در فضای اشتراکی، فرصتی را برای شرکت‌های کوچک و متوسط فراهم می‌کند تا از طریق پلتفرم‌ها یا سکوهایی که برای این موضوع طراحی شده، تامین مالی را انجام دهند.
علیقلی پور در ادامه ادبیات سرمایه‌گذاری جسورانه را همراه با ریسک بالا دانست و گفت: بر همین اساس ورود و اعتماد عمومی برای مردم سخت ایجاد می‌شود و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

دبیر کارگروه ارزیابی تامین مالی جمعی، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری را فرصتی برای ایجاد فرهنگ‌سازی و تسهیل شرایط برای مردم دانست و گفت: این صندوق تصمیم گرفته با هدف تسهیل و تضمین بخشی از سرمایه‌های مردم ضمن حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان و تامین مالی برای این طرح‌ها، به مردم نیز این اطمینان را بدهد در صورتی که برنامه شرکت استارتاپی محقق نشود درصدی از سرمایه مردم را حفاظت و تضمین ‌کند، حامی سرمایه‌گذار ‌شود تا ریسک سرمایه‌گذار را کاهش دهد و همچنین مردم را برای ورود به این روش تامین مالی ترغیب کند.

وی در خصوص اینکه کدام طرح‌های شرکت‌های استارتاپی شرایط ورود به تامین مالی جمعی را دارند هم گفت: شرکت‌ها باید طرحی ارائه دهند که قابلیت سودآوری در یک دوره زمانی مثلا دو الی سه ساله را داشته باشند و در ادبیات تامین مالی جمعی، طرح کسب‌وکار باید از مرحله اول و ابتدایی گذشته باشد و بتواند در مدت یک تا دو سال به نتیجه برسد.

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 14684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha