واردات برق افزایش می‌یابد/ رمزارزها؛ عامل کمبود برق تابستان

سخنگوی صنعت برق گفت: فعلا عدد مشخصی از میزان افزایش واردات نمی‌توان اعلام کرد اما پیش‌بینی ما این است که امسال نسبت به سال گذشته برق بیشتری وارد کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مصطفی رجبی‌مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره ارتباط کمبود برق پیک تابستان و فعالیت استخراج‌کنندگان رمزارز و در مدار نبودن نیروگاه‌های برقابی اظهار داشت: حجم آب مخازن نیروگاه‌های برقابی حدود ۵۳ درصد سال گذشته است، سال گذشته در اوج مصرف ۲۷۰۰ مگاوت تولید برق داشتند که اکنون با توجه به ۵۳ درصد کاهش مخازن حداقل حدود ۳۵۰۰ مگاوت تولید برق از این نیروگاه‌ها را نداریم. 

وی همچنین افزود: طبق تخمین مراکز معتبر عملی پیش‌بینی می‌شود ۱۲۰۰ مگاوات استفاده غیرمجاز رمزارزها از برق در کشور داشته باشیم که این دو با هم فشار مضاعفی به شبکه وارد می‌کنند. 

سخنگوی صنعت برق سرجمع در مدار نداشتن برقابی‌ها و استفاده غیرمجاز رمزارزها از برق را ۴۷۰۰ مگاوات عنوان کرد که این کسری را باید علاوه بر اقدامات مدیریت مصرفی که سال‌های گذشته داشتیم، جبران کنیم. 

وی تاکید کرد: علاوه بر اقدامات در راستای شناسایی ادارات با مصرف بالا و کنترل آنها، جمع آوری رمزارزهای غیرمجاز مهمترین کاری است که باید انجام شود.

رجبی‌مشهدی همچنین گفت: در حال حاضر مراکز مجاز ۳۰۰ مگاوات انشعاب خریداری کرده‌اند و تقریبا ۲۰۰ مگاوات مصرف برق دارند.

وی یادآور شد: برای جلوگیری از استفاده غیرمجاز از برق تمهیداتی اندیشیده شده از جمله اینکه مراکز غیرمجاز شناسایی، جمع‌آوری و تحویل مقامات قضایی می‌شوند.

سخنگوی صنعت برق درباره احتمال تغییر میزان صادرات و واردات برق در تابستان سال جاری تاکید کرد: صادرات و واردات برابر چارچوب‌های قراردادی با کشورهای همسایه انجام می‌شود و قطعا در شرایط کمبود، اولویت با تامین برق داخل است و سعی ما این است که واردات را در سقفی که تعیین شده انجام دهیم.

وی ادامه داد: فعلا عدد مشخصی از میزان افزایش واردات نمی‌توان اعلام کرد اما پیش‌بینی ما این است که امسال نسبت به سال گذشته برق بیشتری وارد کنیم.

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 14613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha