افغانستان ۱۰۰ میلیون دلار کمک از بانک توسعه آسیایی دریافت می‌کند

بانک توسعه آسیایی از آماده سازی یک بسته ۱۰۰ میلیون دلاری برای کمک به افغانستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، آریانا نیوز افغانستان روز یکشنبه با اعلام این خبر افزود: نارندرا سینگرو رییس این بانک در افغانستان گفت که این بسته کمکی، در گروه برنامه‌های این بانک در راستای مبارزه با تأثیرات اقتصادی ویروس کرونا تهیه می‌شود و کمک به سرمایه‌گذاری‌های کوتاه و میان مدت هدف اصلی آن است.

وی گفت: ما می‌دانیم که تأثیر اقتصادی ناشی از بیماری کرونا گسترده خواهد بود. برای رسیدگی به این چالش‌ها بانک توسعه آسیایی در بخش برنامه تشویق مصارف و پاسخگویی فعال به بیماری کرونا در حال آماده کردن یک بسته ۱۰۰ میلیون دلاری است.

بر پایه این گزارش، محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان در همین رابطه با نارندرا سینگرو رییس بانک توسعه آسیایی در افغانستان دیدار کرد.

در این دیدار که به صورت ویدیوکنفرانس در کاخ ارگ ریاست جمهوری صورت گرفت، هر دو طرف در مورد ادامه کمک‌های بانک توسعه آسیایی به افغانستان در بخش انرژی و حمل‌ونقل به ویژه در عرصه‌های زیربنایی و توسعه، بحث و تبادل نظر کردند.

رییس جمهوری افغانستان در این گفت وگو پیرامون چگونگی مقابله دولت با شیوع ویروس کووید-۱۹ و هماهنگی برنامه‌های اقتصادی با این شرایط به منظور بهبود وضعیت معیشتی مردم بحث و تبادل نظر کرد.

این بانک در تازه‌ترین گزارش خود که در ماه سپتامبر جاری منتشر شد، در مورد چشم‌انداز اقتصادی افغانستان در سال جاری میلادی نوشت: همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ میلادی و همچنین تداوم چالش‌های امنیتی و سیاسی در افغانستان سبب شده است تا رشد اقتصادی این کشور تاپایان امسال به شدت کاهش یابد.

گزارش این بانک آسیایی حاکی است که تولید ناخالص داخلی افغانستان امسال دست کم با پنج درصد افت روبه‌رو خواهد شد که این اقدام بازهم رشد اقتصادی این کشور را با کاهش دیگری مواجه می‌کند.

با این وجود، کارشناسان این بانک برآورد کردند که افغانستان از رشد جی دی پی ۱.۵ درصدی برخوردار می‌شود و این موضوع چشم‌انداز اقتصادی این کشور آسیای میانه در سال آتی را بهتر از امسال نشان می‌دهد.

نارندرا سینگرو مدیر بانک توسعه آسیا در حوزه افغانستان در این گزارش نوشت: همه‌گیری کووید-۱۹ تأثیر قابل توجهی در اقتصاد افغانستان در نیمه اول سال جاری میلادی داشته است. با این وجود طبق برآوردهای کارشناسان بانک، اگر مذاکرات صلح بین افغانستانی دوحه منجر به توافق سیاسی سریع شود و کشورهایی در کنفرانس توسعه افغانستان در سال جاری تعهداتی در این زمینه برعهده گیرند و به‌خوبی به وعده‌های خود عمل کنند، این دو مؤلفه می‌تواند رشد اقتصادی خوبی را در سال آتی میلادی در این کشور رقم زند.

گزارش بانک توسعه اقتصادی آسیا حاکی است: بسته و قفل شدن مرزها در شهرهای بزرگ افغانستان در اثر همه‌گیری کرونا درسال جاری سبب ایجاد اختلال در تجارت، حمل‌ونقل و تضعیف صنایع و خدمات در این کشور شده است. این کشور اکنون با بحران کاهش مصرف خانوار، کمبود سرمایه‌گذاری خارجی و نقل و انتقالات حوالجات روبه روست که تخمین زده می‌شود این تبعات منفی، منجر به افزایش بیکاری، کسادی فعالیت‌های تجاری داخلی و منطقه‌ای شده و درآمدهای دولت را به شدت کاهش دهد.

۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 1461
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha