کاهش سود بانکی نمی تواند بورس را نجات دهد/معلوم نیست چرا دولت به هر قیمتی خواهان حمایت از بازار سرمایه است!/بازار ارزهای دیجیتال جایگزین بورس شده است

موحدی بک نظر کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بنده اساسا متوجه نمی شوم که چرا دولت به هر قیمتی خواهان حمایت از بازار سرمایه است، چرا دولت باید کاری کند که شاخص افزایش بیابد و هر روز سبز باشد، آیا برای بازاری مثل بازار سرمایه چنین امکانی وجود دارد که هر روز سبز باشد؟دولت باید مشخص کند که چه دلیلی پشت این موضوع نهفته است و چرا رفتار دولت ما با بازار سرمایه متفاوت از رفتار سایر دولتهاست؟

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، کاهش نرخ سود بانکی، افزایش نرخ سود بانکی، دو انتظار متفاوتی است که اهالی بازار سرمایه و سپرده گذاران بانکی از مسوولین امر طلب می کنند و هر کدام برای خود دلیل قانع کننده ای دارند. مهدی موحدی بک نظر کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و بازار سرمایه اثرات کاهش نرخ سود بانکی بر بورس و اقتصاد کشور را درگفت و گوی پیش رو با خوانندگان رادار اقتصاد در میان گذاشته است.

مهدی موحدی بک نظر کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد به چالش های ایجاد شده بر سر موضوع تعیین نرخ سود بانکی پرداخت و دراین باره گفت: تعیین تکلیف نرخ سود بانکی یکی از موضوعاتی است که در اقتصاد ایران به یک دو گانه بی سرو سامان تبدیل شده است. درباره این دو گانه در اقتصاد ایران اینگونه می توان توضیح داد که از یک سو در اهالی بازار سرمایه و فعالین بورس نگران افزایش نرخ سود سپرده ها هستند و از تبعات این کار برای بازار سرمایه دم می زنند، آنها تلاش می کنند تا دولتی ها و مدیران بانک مرکزی و تصمیم گیرندگان این حوزه را تحت فشار قرار دهند تا در راستای حمایت از بورس به هر نحوی که شده مانع از افزایش نرخ سود بانکی شوند، بلکه زمینه های کاهش نرخ سود بانکی فراهم شود.

وی درباره کاهش نرخ سود بانکی و نگرانی های سپرده گذاران از انجام این موضوع نیز گفت: با  کاهش نرخ سود بانکی، اهالی بازار سرمایه گمان می کنند بخشی از سپرده های بانکی حتما توسط سپرده گذاران آزاد می شود و چون بازار مسکن در رکود است و قیمت طلا هم در حال پایین آمدن است، سرمایه های خود را به سمت بورس هدایت می کنند.

وی دراین باره تصریح نمود: به عبارت دیگر اصرار اهالی بازار سرمایه برای کاهش سود بانکی ناشی از این است که گمان می کنند حجم آزاد شده قابل توجهی از سپرده‌های بانکی به سمت بازار سرمایه رهسپار می شود و اصلاحا بازار سرمایه حمایت می شود، درحالی که قاعدتا این برداشت درست نیست.

موحدی بک نظر درباره زیان کنونی سپرده گذاران بانکی نسبت به نرخ تورم نیز توضیح داد و گفت:  طبیعی است  سپرده گذاران با کاهش نرخ سود بانکی قاعدتا باید مخالف باشند،چرا آنها همین الان هم بازدهی لازم را از سپرده گذاری سرمایه خود در نظام بانکی ندارند. بین نرخ تورم قریب به ۵۰ درصدی که در سال گذشته داشتیم و نرخ سود ۱۶ تا ۱۸ درصدی که بانکها و موسسات به سرمایه های مردم می دهند فاصله معناداری وجود دارد، فاصله ای که نشان دهده زیان شدید سپرده گذاران بانکی در مسابقه افزایش تورم در اقتصاد ایران است، لذا با توجه به اینکه سپرده گذاران بانکی در صورت کاهش بیشتر نرخ سود بانکی بیش از گذشته دچار زیان می شوند، کما اینکه الان هم ضرر می کنند، آنها نیز به شدت با تصمیم کاهش نرخ سود بانکی مخالفت می کنند و چون تفاوت  ضرر ناشی از کاهش ارزش پول برای این دسته از سرمایه گذاران بیشتر می شود قطعا خروج سرمایه های آنها از بانک ها اثرات مخربی بر اقتصاد به جا می گذارد و ممکن است به معامله در بازارهای دیگری منتهی شود.

وی درپاسخ به این سوال که  پیرامون این چالش چه قضاوتی می توان کرد، گفت: طبیعی است کاهش نرخ سود بانکی نمی تواند به چند دلیل بورس را نجات دهد. دلیل اول اینکه در حال حاضر یکی از بازارهایی که در عرض بورس توانسته حجم قابل توجهی از سهامدارانی که به امید بازدهی بیشتر در بورس بودند را خارج کند و به سمت خود بکشد، بازار کریپتوکارنسی ها یا ارزهای دیجیتال است، طبیعی است در صورت رخ دادن این اتفاق با توجه به وضعیت کنونی بورس، هیچ گاه سپرده های آزاد شده جذب بازار سرمایه نمی شود و جذب بازارهایی مثل کریپتوکارنسی ها و رمز ارزها می شود.

مهدی موحدی بک نظر تصریح کرد: نکته‌ دیگر این است که اساسا بهره گیری از چنین ابزاری برای حمایت از بازار سرمایه غلط است، به این جهت که چون مسوولین می خواهند با تکیه بر چنین ابزاری به شکل مقطعی پیشرفت و رشدی در شاخص کل در بورس ایجاد کنند، چون این مساله یک امر فاندامنتال نیست طبیعتا اثر معکوسی به جا می گذارد و دوباره اثر تقاضای ایجاد شده برگشت به عقب یا اصلاحی می شود که طبیعتا سیاست گذاری‌ها را بی اثر می کند بنابراین هدف مسوولان را در حمایت از بورس تامین نمی کند.

وی با انتقاد از رویه دولت در اصرار بر موضوعی به نام حمایت دستوری از بورس خاطر نشان کرد: بنده اساسا متوجه نمی شوم که چرا دولت به هر قیمتی خواهان حمایت از بازار سرمایه است، چرا دولت باید کاری کند که شاخص افزایش بیابد و هر روز سبز باشد، آیا برای بازاری مثل بازار سرمایه چنین امکانی وجود دارد که هر روز سبز باشد؟دولت باید مشخص کند که چه دلیلی پشت این موضوع نهفته است و چرا رفتار دولت ما با بازار سرمایه متفاوت از رفتار سایر دولتهاست؟

موحدی بک نظر دراین باره خاطر نشان کرد: آن هنگامی که دولت نباید به شکل کورکورانه و مبتنی بر رفتار گله ای سیل مردم نابلد و ناآگاه به بورس را به سمت این بازار هدایت نمی کرد باید فکر این مواقع را می کرد نه اینکه در حال حاضر با سیاست گذاری های غلط دیگری، کل اقتصاد کشور را به چالش بکشد.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در پایان تاکید کرد: به هر حال از اثرات تورمی کاهش نرخ سود بانکی نیز نباید غافل شد، چرا که مردم ما توان تحمل تورم های دیگری را ندارند. خارج شدن سپرده ها از نظام بانکی،  سرعت گردش پول در برخی از بازارها را افزایش می دهد، لذا این مساله یک بار دیگر به مقوله تورم دامن می زند از این حیث به بهانه تنظیم و سبز پوش کردن بورس نباید هر تکلیف غیر اقتصادی و تورمی را به اقتصاد ایران تحمیل کرد.

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 14596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha