ضبط صدای پرواز هلی‌کوپتر نبوغ توسط مریخ نورد استقامت + ویدیو

مریخ نورد جدید ناسا توانست با ابزارهای خاص خودش صدای پرواز هلی‌کوپتر جدید این شرکت را در چهارمین پروازش به مریخ ضبط کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ناسا؛ هلی‌کوپتر نبوغ و مریخ نورد استقامت توانستند رکورد تازه‌ای در فضا بدست بیاورند. چهارمین پرواز نبوغ هفته گذشته، دهم اردیبهشت انجام شد که مریخ نورد استقامت توانست صدای پرواز نبوغ را ضبط کند. برای اولین بار است که فضاپیمایی صدای یک فضاپیمای دیگر را در سیاره دیگری غیر از زمین ضبط می‌کند.

ناسا به تازگی ویدئویی را از این اتفاق منتشر کرده که در آن تصاویر با دوربین Mastcam-Z و صدا نیز با لیزر SuperCam مریخ نورد استقامت ضبط شده است که در ادامه این ویدئو را مشاهده می‌کنید:

چگونگی ضبط صدای پرواز نبوغ

بال‌های هلی‌کوپتر نبوغ، در حین پرواز سرعتی بالغ بر ۲۵۳۷ دور دقیقه دارد و شنیدن این صدا در آسمان مریخ کار بسیار سختی است. یکی از دلایلی که نمی‌توان این صدا را شنید، فاصله ۸۰ متری مریخ نورد استقامت با هلی‌کوپتر نبوغ است. همچنین، امواج صوتی به راحتی در اتمسفر رقیق مریخ توانایی منتقل شدن ندارند. یکی از مشکلات در نشنیدن این صدا، وزیدن بادهای شدید در مریخ است. با وجود بادهایی شدید، ضبط کردن صدای مریخ کار بسیار دشواری بود.

ضبط صدای پرواز هلی کوپتر نبوغ توسط مریخ نورد استقامت + فیلم

ناسا به دلیل اینکه مردم بتوانند صدای هلی‌کوپتر نبوغ را به راحتی بشنوند، فرکانس‌های کمتر از ۸۰ هرتز و بیشتر از ۹۰ هرتز را کم کرد و هر صدای دیگری که باقی ماند را تقویت کرده و بهبود بخشید. اگر با دقت به ویدئو گوش کنید صدای ضعیف بال‌های این هلی کوپتر را می‌شنوید و زمانی که نبوغ به دوربین نزدیک می‌شود این صدا واضح‌تر می‌شود.

ضبط صدای پرواز هلی کوپتر نبوغ توسط مریخ نورد استقامت + فیلم

دانشمندان ناسا، با آزمایشات و شبیه سازی‌هایی که قبلا و در آزمایشگاه‌های روی زمین انجام داده بودند، امیدی برای ضبط این صداها نداشتند. آزمایشات و شبیه سازی‌ها در زمین بیان می‌کرد که میکروفون سوپر کم قادر به ضبط صدای نبوغ نیست، اما ناسا در این مورد شانس آورد که ابزار استقامت توانست این صدا را از نبوغ ضبط کند. دانشمندان ناسا عقیده دارند که این صدا می‌تواند منبع خوبی برای مطالعه هرچه بیشتر سیاره سرخ باشد.

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 14574
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha