جزئیات جدید از ترور سردار شهید سلیمانی

وبگاه آمریکایی یاهو نیوز جزئیات بیشتری را درباره ترور سردار قاسم سلیمانی توسط تروریست‌های آمریکایی فاش کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری تسنیم، وبگاه خبری یاهو نیوز فاش کرده است که در عملیات ترور سردار سلیمانی و همراهانش در فرودگاه بغداد، علاوه بر تیم تروریستی ارتش آمریکا، مأموران اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نیز شرکت داشتند.

بر اساس این گزارش، "جک مورفی" و "زک دورفمن" نویسندگان این مطلب تأکید کرده‌اند که ترور سردار سلیمانی و همراهانش طی سال‌های آینده تأثیر زیادی بر وضعیت راهبردی دولت بایدن خواهد داشت.

در ابتدای این مطلب آمده است: ۳ تیم از مأموران دلتافورس، ژانویه سال گذشته با دوربین‌های خود از طریق مخفی‌گاه‌های پنهان در فرودگاه بین‌المللی بغداد به‌ دقت اطراف را زیر نظر داشتند و انتظار هدف خود یعنی قاسم سلیمانی قدرتمندترین فرمانده نظامی ایران را می‌کشیدند. این مأموران با لباس‌های کارگران تعمیرات در ساختمان‌های فرسوده و قدیمی یا خودروهای پارک‌شده کنار جاده مخفی شده بودند.

یاهو نیوز در ادامه نوشت: در یک شب ابری و خنک جنوب شرقی فرودگاه بغداد با اطلاعیه دیرهنگام آمریکایی‌ها بسته شد، با ادعای انجام یک تمرین آموزشی نظامی، یا حداقل به دولت عراق این‌طور اعلام شده بود. ۳ تیم تک‌تیرانداز در فاصله ۵۰۰ تا ۸۰۰ متر دورتر از منطقه ترور مستقر شده بودند، یعنی همان جاده ورودی فرودگاه، نحوه استقرار آنها به‌گونه‌ای بود که سردار سلیمانی و تیم همراه وی را هنگام خروج از فرودگاه در یک مثلث محاصره کنند. دوربین یکی از تک‌تیراندازها نیز به‌طور مستقیم به سفارت آمریکا در بغداد متصل شده بود، در سفارتخانه آمریکا نیز فرمانده نیروی زمینی دلتافورس حضور داشت.

در ادامه این مطلب آمده است: پرواز دمشق بالاخره پس از چندین ساعت تأخیر در نیمه‌شب ۳ ژانویه ۲۰۲۰ وارد فرودگاه بغداد شد. ۳ فروند پهپاد آمریکایی بر فراز هواپیمای حامل سردار سلیمانی و همراهانش پرواز می‌کرد.

این وبگاه در ادامه با طرح این ادعا که مامورانی از اقلیم کردستان عراق نیز در این امر مشارکت داشته‌اند، نوشت که یکی از مأموران امنیتی کردستان عراق با لباس کارمندان فرودگاه، هواپیما را از باند اصلی به‌سوی قسمت بسته فرودگاه هدایت کرد. هنگامی که هدف از هواپیما بیرون آمد، این مأموران امنیتی که برای حمل‌ونقل چمدان‌ها تغییر قیافه داده بودند، سردار سلیمانی را شناسایی کردند.

سپس سردار سلیمانی و تیم همراهش سوار دو دستگاه خودرو شدند و به‌سوی منطقه ترور حرکت نمودند، جایی که تک‌تیراندازان دلتافورس از قبل در کمین آنها بودند. در ادامه، این دو دستگاه خودرو برای خارج شدن از فرودگاه وارد خیابان اصلی شدند. ۳ تیم تک‌تیرانداز دلتافورس ضمن اینکه ضامن اسلحه‌های خود را آزاد کرده بودند انگشتان آنها روی ماشه آماده شلیک بود. بر فراز آنها نیز ۳ فروند پهپاد پرواز می‌کردند که ۲ فروند مسلح به موشک‌های هلفایر بود.

یک مقام ارشد نظامی آمریکایی نیز در این باره گفت: سردار سلیمانی ۶ ساعت قبل از سوار شدن به هواپیما، ۳ بار تلفن همراهش را عوض کرده بود ولی در تل‌آویو فرماندهی عملیات ویژه آمریکا با مأموران امنیتی و جاسوسی رژیم صهیونیستی برای ردیابی تلفن همراه سردار سلیمانی همکاری می‌کردند. مأموران امنیتی و جاسوسی اسرائیل به شماره تلفن‌های سردار سلیمانی دسترسی داشتند و آنها را به آمریکایی‌ها دادند و آمریکایی‌ها نیز توانستند سردار سلیمانی و تلفن همراهش را تا بغداد ردیابی کنند.

این مقام آمریکایی افزود: نیروهای واحد ارتش مخفی موسوم به گروه ضربت نارنجی نیز در شب عملیات در بغداد بودند تا به‌عنوان متخصصان اطلاعاتی، برای ردیابی دستگاه‌های الکترونیکی سردار سلیمانی کمک کنند.

پس از ورود ۲ دستگاه خودرو به منطقه ترور، پهپادها به‌سوی آنها شلیک کردند. ۲ فروند موشک هلفایر به خودروی حامل سردار سلیمانی اصابت کرد راننده خودروی دوم برای فرار از صحنه، سرعتش را افزایش داد. راننده قبل از تیراندازی تک‌تیرانداز دلتافورس حدود ۹۰ متر حرکت کرد. پس از توقف خودرو، سومین فروند موشک هلفایر نیز به خودرو اصابت کرد.

مورفی و دورفمن گفته‌اند که جزئیات تفصیلی این گزارش پس از مصاحبه و گفت‌وگو با ۱۵ مقام کنونی و پیشین آمریکایی تنظیم شده است. این اطلاعات تفصیلی به‌خوبی نشان می‌دهد که این عملیات ترور پیچیده‌تر از آن است که در ابتدا تصور می‌شد و افراد بیشتری در فهرست این ترور بوده‌اند.

نویسندگان این گزارش افزودند: ترور سردار سلیمانی تبعات زیادی برای تصمیمات سیاست خارجی دولت ترامپ به‌همراه داشت و تأثیرات آن طی سال‌های آینده احساس خواهد شد و احتمالاً فضای راهبردی دولت بایدن را در منطقه شکل خواهد داد.

یک مقام ارشد سازمان سیا نیز در این باره گفت: این عملیات ترور به‌حدی چشمگیر و قابل توجه بود که شاهد تغییر شکل خاورمیانه حداقل در ۵۰ سال گذشته بودیم و این اتفاق تنها در چند ساعت به وقوع پیوست. این ترور تغییردهنده قواعد بازی بوده است.

البته نقشه ترور سردار سلیمانی مربوط به اوایل دولت ترامپ است یعنی زمانی که مدت زیادی از ریاست مایک پامپئو بر سازمان سیا در سال ۲۰۱۷ نمی‌گذشت. او گروهی از مقام‌های ارشد سیا از جمله فرماندهان مرکز ضدتروریسم را دور هم جمع کرد.

یک مقام ارشد سازمان سیا گفت: هدف اصلی از آن جلسه صحبت درباره چگونگی ترور سردار سلیمانی بود. مقام‌های سیا در ابتدا قصد داشتند حضور نیروهای آمریکایی در این عملیات را مخفی کنند، فرماندهان درباره نقشه‌های مختلفی برای ترور مذاکره کردند. پامپئو در جلسه‌های شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز بارها ترور سردار سلیمانی را به‌عنوان بخشی از راهبرد بالقوه خود در منطقه، مطرح کرده بود ولی سایر مقام‌های شورای امنیت ملی با این طرح به‌علت غیرقانونی بودن احتمالی آن و مشارکت مستقیم ارتش آمریکا، مخالفت کرده بودند.

در واقع بحث درباره ترور سردار سلیمانی از تابستان ۲۰۱۸ در دولت ترامپ آغاز شد یعنی زمانی که کاخ سفید رسماً خروج از توافق هسته‌ای را اعلام کرد و تحریم‌ها را با هدف فشار حداکثری به ایران مجدداً اعمال نمود اما در ابتدا سیاست‌گذاران شورای امنیت ملی آمریکا پیشنهاد داده بودند تا واحدهای عملیات ویژه پنتاگون و نه نیروهای سیا این عملیات را انجام دهند.

ویکتوریا کوتس معاون سابق مشاور امنیت ملی آمریکا در خاورمیانه گفت: مقام‌های وزارت دفاع آمریکا مخالفت‌هایی با این طرح داشتند. ترامپ همیشه از سوی مقام‌های پنتاگون منصرف می‌شد. مقام‌های پنتاگون ترور سردار سلیمانی را برابر با جنگ هسته‌ای می‌دانستند و معتقد بودند که با واکنش شدیدی روبه‌رو خواهد شد.

مقام‌های ارشد سازمان سیا فاش کرده‌اند که این سازمان به‌همراه آژانس امنیت ملی آمریکا طی سال‌های گذشته چند صد میلیون دلار برای ردیابی دستگاه‌های الکترونیک ایرانی‌ها و شنود مکالمات سردار سلیمانی و ضبط آنها هزینه کرده بودند ولی توضیح نداده‌اند که آیا این هزینه‌ها در نهایت موفقیت‌آمیز بوده است یا نه.

این مطلب در ادامه آمده است: اواخر دسامبر ۲۰۱۹ مأموران دلتافورس و سایر نیروهای عملیات ویژه به‌طور مخفیانه و ناشناس به‌تدریج وارد بغداد شدند و این ورود با گروه‌های کوچک آغاز شد.

یک مقام نظامی آمریکایی که از فاش کردن تعداد دقیق مأمورانی که در این عملیات شرکت کرده‌اند، خودداری نموده است، گفت: به‌اعتقاد کریس میلر وزیر دفاع موقت آمریکا، این پیچیده‌ترین آماده‌سازی پنتاگون برای یک عملیات مخفی و نظامی بوده است.

در شرایطی که مأموران دلتافورس در حال استقرار در فرودگاه بغداد بودند، گروهی از مقام‌های ارشد آمریکایی از جمله کوتس، کلاگ، گرین وی و برایان هوک نیز در واشنگتن برای این حمله آماده می‌شدند. مارک اسپر وزیر دفاع پیشین، مارک میلی رئیس ستاد مشترک و مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا نیز در حال تماشای عملیات از ساختمان پنتاگون بودند. ترامپ نیز با اتاق وضعیت از طریق تماس صوتی ارتباط داشت و با رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به‌طور مرتب در تماس بود، ترامپ تعطیلات کریسمس خود در پالم اسپرینگز را نیمه‌کاره گذاشته بود.

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
کد خبر: 14537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha