اعطای اقامت برای سرمایه گذاران خارجی به تنهایی جذاب نیست

کارشناس بازار سرمایه گفت: عوامل مختلفی دخیل هستند که سبب می‌شوند اعطای اقامت ۵ ساله به سرمایه گذاران خارجی مشوق خوبی نباشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به موضوع اعطای اقامت ۵ ساله به سرمایه گذاران خارجی، اظهار کرد: برای دریافت اقامت در ایران چند موضوع اثر گذار است و اساسا دریافت اقامت پدیده‌ای چند بعدی است و صرفا بحث اقتصادی مطرح نیست.

او افزود: اگر افرادی از سایر کشورها بخواهند در ایران اقامت دریافت کنند از بعد سیاسی این اقامت در آینده می‌تواند هنگام بازگشت به کشور مبدا برای این افراد مشکل زا شود. ممکن است این گروه مشمول تحریم‌ها و موضوعاتی از این قبیل شوند که این موضوع خود این یک امتیاز منفی است و مانعی برای این موضوع محسوب می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: عوامل دیگری که در این زمینه وجود دارند، عبارت هستند از اینکه سرمایه گذار خارجی قبل از ورود به یک کشور آن را از لحاظ وضعیت سیاسی، اقتصادی و ثبات آن بررسی می‌کند. کشور ما در حوزه اقتصاد کلان حقیقتا در طول ۱۰ سال گذشته ثباتی نداشته است.

میرزایی در ادامه تصریح کرد: موضوع دیگری که در این رابطه بسیار مهم و تاثیر گذار است، بحث ارزش پول ملی است، فرض کنید سرمایه گذار خارجی بخواهد وارد کشور شود و سهامی را با دلار ۲۰ هزار تومانی دریافت کند، در گام اول این فرد سهام را با دلار نمی‌تواند خریداری کند و باید دلار را تبدیل به ریال کند و یک سهام را خریداری کند.

او ادامه داد: حال فرض کنید که سال بعد هر یک دلار، ۴۰ هزار تومان شود. وقتی سهام را بخواهد به فروش برساند، حتی به ازای ارزش دلاری قبل نیز نمی‌تواند مبلغی به دست آورد، یعنی نه تنها سود نکرده بلکه یک ضرر هم متحمل شده است. در چنین وضعیتی هرگز سرمایه گذار تشویق نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: اقامت و موضوعاتی به این شکل مولفه‌ها و پیش فرض‌هایی از جمله ثبات عوامل سیاسی، ثبات قوانین و مقررات، بهبود محیط حقوقی کشور، ثبات متغییرهای کلان اقتصادی را می‌طلبد تا چشم اندازی را برای سرمایه گذار ایجاد کند تا به این سبب سرمایه گذار تشویق شود.

میرزایی در ادامه گفت: این موضوع را که اعضا درباره آن تصمیم گیری و آن را بیان کرده‌اند، یک موضوع بی فایده می‌دانم و از نظر من اعضا خواسته‌اند تا کاری روال انجام دهند.

او در پایان اظهار کرد: سرمایه گذاران کشورهایی مانند سوریه و عراق که  ایران را دوست دارند، ممکن است از این فرصت استفاده کنند و وارد کشور شوند، اما با توجه به موضوعات مطرح شده، عوامل موجود نمی‌تواند این افراد را به سرمایه گذاری تشویق کند.

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 14503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha