گزینه‌های سرمایه‌گذاری محدود؛ علت اصلی روی آوردن مردم به رمزارزها

کارشناس بازار سرمایه معتقد است که کمبود تنوع در بازارهای داخلی باعث شده است تا مردم به بازارهای خارجی از جمله فارکس و رمزارز روی برگردانند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ بازار جذاب فارکس و رمزارز دو بازاری که این روزها سرمایه‌گذار از اقصی‌نقاط جهان می‌دزدند و در خود جای می‌دهند و این روزها نقل محافل شده‌اند به طوری که هر کسی به دنبال سرمایه‌گذاری است، از این بازارهای جذاب و دلاری سر درمی‌آورد و به دنبال این است تا با درآمد دلاری ضرر و زیانی که از بازار سرمایه نصیبش شده است، جبران کند.

در این میان، برخی هم هستند که با نقد کردن سرمایه گذاشته شده خود در بورس، در پی خریدن سیستمی برمی‌آیند که بتوانند رمزارز استخراج کنند و همین کار را به طور گسترده‌تری پیش ببرند، یعنی با هزینه کمتر برای یک رایانه با تجهیزات به‌روز و هزینه برق، هزاران دلار به جیب بزنند و مزایای هزار دلاری کسب کنند و به همین دلیل، همه نقدینگی خود را وارد این بازارها کرده‌اند.

حالا هم که بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی به این سمت و سو کشیده شده‌اند، این سؤال برای همه پیش آمده است که آیا این بازارها برای سرمایه‌گذاری ارزنده هستند؟ آیا سرنوشت این بازارها مانند بازار سرمایه خودمان خواهد شد یا خیر؟ معاملات فارکس و رمزارز تا چه حد می‌تواند سود برای سرمایه‌گذاران داشته باشد؟ و یا برای سرمایه‌گذاری در این بازارها تا چه حد باید دانش و اطلاعات داشت؟

محمدرضا صادقی مقدم، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با سرمایه‌گذاری در بازارهای کشور اظهار کرد: متأسفانه، در کشور ما گزینه‌های سرمایه‌گذاری برای مردم بسیار محدود است و این افراد شاید به اندازه انگشتان یک دست فرصت سرمایه‌گذاری نداشته باشند و تنها می‌توانند در بازارهای سرمایه، سکه، طلا و ارز است و گاهی اوقات هم سرمایه خود را به سمت ملک سوق می‌دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر، با توجه به شرایط این بازار که چشم‌انداز صعودی برای آن‌ها متصور نیست و یا چشم‌انداز رکودی شدیدی برای آن‌ها می‌توان متصور شد که در این میان، بحث کاهش نرخ ارز و دولت آینده و سیاست‌های ضد تورمی مانع از افزایش قیمت‌ها خواهد شد که در این صورت کیس‌های سنتی سرمایه‌گذاری جذابیت خودشان را از دست می‌دهند و بازده مورد انتظار آن‌ها را نمی‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه این دلایل باعث روی آوردن سرمایه‌گذاران ایرانی در بازارهای فارکس و رمزارز شده است، مطرح کرد: این بازارها پرریتم هستند، اما به شدت تخصصی هستند که از لحاظ قانونی هر دو بازار در ایران ممنوعیت معاملاتی دارند و بنابراین، برای سرمایه‌گذاران هر دو بازار این ریسک وجود دارد که اگر حامیت و دولت تصمیم بگیرند که کانال‌های ارتباطی غیر مستقیم مبادله وجه انجام شود، بسته شود، تمامی پول آن افراد بلوکه خواهد شد.

صادقی مقدم افزود: همه این‌ها در حالی است که ما کارگزارهای رمزارز ایرانی هم داریم، ولی این کارگزاری‌ها هم از طریق مراجع زیرصلاح به عنوان مراجع رسمی رمزارز اعلام نشده‌اند و وجهه دوم این مسئله تخصصی بودن این دو بازار است که به شدت مورد نیاز به‌روز بودن اطلاعات فرد است و شخص معامله‌کننده باید تمام تحولات بازارهای موازی و همزمان را مطالعه کند و در نظر بگیرد و عوامل اثرگذار بر بازار را به دقت مطالعه کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر یک شخص معامله‌کننده این مسائل را در نظر نگیرد، ضرر زیادی خواهد کرد چراکه از طرف دیگر، این بازارها دامنه نوسان ندارند یعنی ممکن است سرمایه‌گذار در یک روز ۵۰ درصد دارایی خود را از دست دهد.

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
کد خبر: 14481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha