پیش بینی بازار سهام ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰/شاخص بورس با کامودیتی ها قد میکشد؟/ سیگنال مثبت از شاخص سازها

بورس تهران امروز در سمت سهام کالا محور می‌تواند شاهد تقویت سمت تقاضا باشد و البته پُربیراه نخواهد بود که منتظر تقویت شاخص بورس از این ناحیه باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادنیوز، از امروز بازار سهام می‌تواند مسیر مشابه یا متفاوتی نسبت به هفته گذشته را آغاز کند. نتایج نظرسنجی روزانه اقتصادنیوز نشان میدهد نزدیک ۴۰ درصد از پاسخگویان معتقدند شاخص همان مسیر روز چهارشنبه یعنی همان رشد ملایم را دنبال می‌کند. ۴۰ درصد از دیگر پاسخگویان نیز گفته اند شاخص علاوه بر ادامه مسیر چهارشنبه، می‌تواند تقویت شود. البته ۲۰ درصد از پاسخگویان نیز گفته اند همچنان بر این باورند شاخص مسیر اصلاحی خود را ادامه میدهد و ممکن است دوباره از سطوح عددی روز چهارشنبه عقب نشینی کند و یک گام به عقب بردارد.

هر چند که نظرسنجی های اقتصادنیوز نمیتواند تعمیم کلی از نگاه بازیگران و فعالان به بازار سرمایه باشد اما می‌تواند دورنمای کلی در اختیار بورس بازان قرار دهد. در این میان البته امروز را باید روز مهم سهام کالا محور همچون فملی دانست.

با انتشار گزارش وضعیت اشتغال امریکا در آوریل ۲۰۲۱ که عصر جمعه منتشر شد، بازار کامودیتی ها شاهد تقویت سمت تقاضا پس از ناامیدی در شاخص جهانی دلار بود. بر مبنای این گزارش اگرچه تعداد شغل های ایجادشده به ۲۶۶ تا ۲۶۷ هزار عدد رسیده اما انتظارات برآوردی ۸۰۰ تا یک میلیون شغل بود. شکاف میان واقعیت موجود و برآورد انتظارات که نرخ بیکاری را به بالای ۶ درصد رسانده است، همچنان که نیویورک تایمز به آن اشاره دارد، نشان میدهد اقتصاد امریکا نسبت به آنچه که سرعت فوق العاده روند رویه بهبود خوانده میشود، فاصله زیادی دارد.

بازار کامودیتی ها به‌ویژه فلز مس شاهد رکوردشکنی‌های تاریخی  در روز جمعه و روزهای قبل‌تر بود؛ گزارش کاهش شدید موجودی‌های کالا به همراه نشانه‌هایی مبنی برافزایش سطح تقاضا، قیمت هر تن مس را به ۱۰ هزار دلار رساند. حتی برآوردها از رکوردشکنی‌های جدید خبر می‌دهد.

بورس تهران که سهام کالا محور آن به‌طور مستقیم رابطه تنگاتنگی باقیمت‌های کامودیتی دارد، امروز می‌تواند از این ناحیه شاهد سیگنال‌های تقویت سمت تقاضا از ناحیه شاخص سازها همچون فملی باشد. باید در انتظار بود که شاخص سازها امروز چقدر می‌توانند فاصله شاخص را با سطح قبلی افزایش دهند و آیا این افزایش شکاف مثبت خواهد بود یا منفی؟ به‌عبارت‌دیگر آیا شاخص خود را دوباره برای بازگشت به کانال‌های بالاتر آماده می‌کند یا اینکه عقب‌گرد خواهد داشت. البته یک احتمال هم می‌رود که بورس مثل هفته‌های قبل ناشی از سلب اعتماد جمعی ایجادشده در بازار، باکم واکنشی یا بی واکنشی روبه‌رو شود.   

DjDjvzK7ixug

بازار امروز، بازار چهارشنبه را تعقیب می‌کند

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

حمایت سران قوا از بازار سرمایه نتوانسته محرک قوی برای بهبود شرایط بازار باشد و کما فی سابق، فقط برخی نمادهای شاخص ساز با افزایش تقاضا و حمایت حقوقی‌ها همراه هستند. در معاملات روز آخر هفته گذشته اگرچه شاخص کل رشد ۵ هزار واحدی را به ثبت رساند اما شاخص کل هم‌وزن درنهایت قرمز پوش باقی ماند.

در معاملات چهارشنبه نمادهای گروه بانکی، شرایط مساعدتری نسبت به دیگر گروه‌های بورسی داشتند و پس‌ازآن گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی، شرایط متعادل و پایدارتری تجربه کردند. برخی فعالان بورسی اعتقاددارند با توجه به رشد قیمت نفت و کامودیتی‌ها و همچنین تصمیمات حمایتی، باید بازار در مسیر صعود گام بردارد اما نباید از یاد برد که متغیرهای دیگری هم وجود دارد که معادلات سهامداران را بر هم زند.

طبق اعلام صرافی بانک ملی، نرخ خرید دلار در کانال ۲۰ هزار تومان قرار دارد، گمانه‌زنی‌ها درباره مذاکرات وین باوجود خوش‌بینی‌ها و گام‌های روبه‌جلو به نتیجه قطعی و نهایی منجر نشده است و در مبحث انتخابات ریاست جمهوری نیز تحرکات جدیدی دیده نشده است. درنتیجه اگر از زاویه دید وسیع‌تر به شرایط بورس نگاه کنیم، سهامداران همچنان در اتمسفر سردرگمی نفس می‌کشند.

با توجه به بهبود نسبی تقاضا و همچنین رشد ارزش معاملات خرد، بازار امروز می‌تواند دنباله‌روی معاملات چهارشنبه باشد اما با توجه به شرایط فعلی، نباید چشم‌انتظار نقطه عطف بازار باشیم. بورس منتظر خبرهایی است که قدرت و هیجان بیشتری داشته باشد.

توصیه به سهامداران: منتظر روزهای خوب باشید

ابراهیم جباری | کارشناس بازار سرمایه

دوره اسفند ۹۹ و اوایل ۱۴۰۰ دوره سختی برای اهالی بازار بوده است. اکثر سهامداران در ضررهای کوچک و زیاد، توان نقد کردن سهم خود را هم ازدست‌داده‌اند.در این میان تحلیلگران بازار هرکدام علت خاصی را برای ریزش متصور هستند؛ عده‌ای دامنه نامتقارن را نقد می‌کنند و عده‌ای دیگر خریدوفروش حقوقی‌ها. بخشی از بازار هم علت اصلی را نبود بودجه و اهتمام کافی در تصمیمات دولت عنوان می‌کنند.

اما در این میان کانال‌های تلگرامی به شکل عجیبی بذر ناامیدی می‌پاشند. بازار سرمایه به‌عنوان محلی برای سرمایه‌گذاری و ارتزاق در چند سال اخیر، سود زیادی به اهالی خود داده است. سودهایی به‌مراتب بیش از بازارهای موازی.

البته در این میان از صاحبان کانال‌های تلگرامی و افرادی که از برنامه‌های سهم‌ها و اخبار مؤثر مطلع بوده‌اند سود بیشتری برده‌اند. طبعاً بحث سود ریالی در بازار از دیگر موارد بیشتر به چشم می‌آید، اما به‌جز منافع مادی، اعتبار زیادی نیز از طریق همین تحلیل‌ها و انتشار اخبار در کانال‌ها برای این افراد به‌دست‌آمده است.

مگر نه این است که در سال ۹۹ پیشران صعود سهم‌ها همین کانال‌ها و پیج ها بودند؟ افراد بسیار زیادی تصمیمات خود برای معامله را با رجوع به یک کانال یا پیج اینستاکرامی می‌گرفتند. اما آنچه هم اکنون در حال وقوع است، یک یاس همگانی و نا امیدی افراطی است. نا امیدی ای که علت اصلی آن را باید در فقدان تحلیل دید.

البته عده ای از تحلیل گران، در این روزها موارد مختلفی را مورد بررسی قرار می دهند تا به نتایج مثبت برسند اما نهایتا تحلیل خود را با اخبار بد و نتیجه منفی به پایان می برند. این روزها شاهد خریدهای حجمی حقوقی های بانکی هستیم. حقوقی هایی که در ریزش ۹۹ در صف اول حقوقی ها از بازار خارج شدند و سرمایه شناور خود را نقد کردند. فلزات اساسی تیز به همین منوال. طبیعتاً از این هفته حرکت سهام نفتی پالایشی و خودرویی را نیز شاهد خواهیم بود.

البته سازمان بورس با وضع قوانین ضربتی و ایجاد پرونده های قضایی فعالان بازار را منزوی نموده است. اما نهایتا تصمیم چیست؟ صعود نزدیک است. لطفاً منتظر تحلیل‌های مثبت و درست باشید و به منبع ارتزاق خود پشت پا نزنید.

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 14466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha