مداخلات یک طرفه دولت به یکباره نمی تواند مشکلات بورس را حل کند/قانونی برای حمایت از کسانی که تحت ظلم دولت واقع شده باشند نداریم!

کارشناس وتحلیلگر اقتصاد و بازار سرمایه گفت: متاسفانه به خاطر دیوار بلند حاشایی که دولتی ها از خودشان به جا می گذارند حتما شنیدید وزیر محترم اقتصاد مطرح کند بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تامین مالی از بازار گرفتیم، اما نمی گوید بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد سهم و اندازه ارزش سهام به خصوص در حقیقی ها و سرمایه های خرد دچار از دست رفتگی شده است. موضوعی که به شدت  بی ثباتی و بی اعتمادی به بازار و تحریک اجتماعی و تشویش اذهان عمومی را دامن زده است.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، کارشناسان اقتصادی معتقدند مصوبات بورسی دولت و سازمان بورس و اوراق بهادار چندان که انتظار می رود نمی تواند بازار را به سمت روزهای سبز پوشی و دور از چالش های هر روزه هدایت کند، چرا که مسائل عمده ای که بازار را دچار چالش کرده متفاوت از تزریق نقدینگی است که اتفاقا برای بازار رقم چندانی محسوب نمی شود یا حمایت هایی که اسما حمایت است اما اساسا حمایت نیست. ساسان شاه ویسی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی توضیح ونظر خود را درموارد مختلفی از چالش های ایجاد شده در بورس ایران را با رادار اقتصاد مطرح کرده که در ادامه آمده است.

ساسان شاه ویسی کارشناس و تحلیلگر اقتصاد و بازار سرمایه درخصوص آنچه بر بازارسرمایه ایران گذشته ونقش دولت در به هم ریختگی های ایجاد شده گفت: اگر بخواهیم درباره بازار سرمایه صحبت کنیم، در وهله اول باید به این موضوع توجه کنیم که  بازار سرمایه در نوع خود یکی از مهم ترین ابزارها و مکانیزم هایی است که به توسعه نظام مالی کشور کمک می‌کند و اثر دهی و اثرگذاری موثر را در رویکردهای مبتنی بر رشد اقتصادی و بهبود کارکرد ها و وضعیت اقتصاد ملی می‌توان از خود پدیدار می کند. 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر با  این رویکرد به جایگاه و نقش نظام های مالی و ابزارهای مالی از جمله بازار سرمایه نگاه کنیم، به نظر می رسد با ضرورت ها و برجستگی هایی مواجه خواهیم بود که اجتناب ناپذیر هستند. ما وقتی که درباره بازار سرمایه صحبت می کنیم از مجموعه ای از عرصه ها، ظرفیت ها و قابلیت ها صحبت می کنیم که ضرورتا می‌تواند بخش بزرگی از نیازهای یک اقتصاد انفعالی را تبدیل به یک اقتصاد فعال، یک اقتصاد کم بهره بر را تبدیل به یک اقتصاد کارا و پویا و از همه مهمتر جریان موثر نظام بنگاه های مبتنی بر تولید کالا و خدمات را ظرفیت  اثرگذار کند. یکی از مهمترین مولفه هایی که از آرمان ها و آرزوهای ما در جراحی اقتصادی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ بود، توانمند سازی مردم است؛ یعنی مردم صاحب سواد اقتصادی، اطلاعاتی شوند و آنها را وارد چرخه های اقتصادی کنیم،بنابراین یکی از مهمترین و بهترین بسترهای این کار بازار سرمایه است. 

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد:  با همه قالب هایی که  برای بازار سرمایه در نظر می‌گیریم، می توان پیش بینی کرد که دولت آینده ضرورتا بتواند از بازار سرمایه حمایت کند، یعنی حمایت باید به گونه ای صورت بگیرد که  باز هم منجر به تورم، ازکارافتادگی بازار و بی ثباتی و بی اعتمادی که در حال حاضر وجود دارد، نشود، یعنی دولت مستقر در اینباره باید حداقل هایی را انجام بدهد.

وی درادامه درخصوص قوانین مصوب بورس و سران قوا گفت:   قوانین جدیدی که به پیشنهاد سازمان بورس وکمیسیون اقتصادی مجلس رسیده و در نهایت تدوین شد، سه قانون بود که مورد حمایت مجلس قرار گرفت و هفت پیشنهاد که بعد از ارجاع به  شورای هماهنگی سران سه قوه تصویب شد. درباره این ده پیشنهاد و مصوبه باید گفت اینگونه مداخلات صرف، محض و یک طرفه بعد از ضرب و شتم هایی که در بازار سرمایه دولت صورت داد، به یکباره نمی تواند تمام مقدرات و مشکلات عالم را در جریان بخشی موثر به بازار سرمایه رفع و رجوع کند. 

ساسان شاه ویسی درباره معضلات بازار سرمایه ایران گفت: چند مساله در بازار سرمایه وجود دارد، چه بخواهیم چه نخواهیم اقتصاد ایران یک اقتصاد دولتی است، اقتصاد دولتی سرمایه‌داری با شدت مداخله بالای دولت‌ها، دولت شاید بخواهد دست خودش را بشورد و بگوید تنها مداخله ی من، فروش نفت، دلارهای نفتی و ورود پول پایه پرقدرت است که در جای خود یک اتهام بسیار بزرگ است اما از آن بزرگتر، بنگاه‌های دولتی هستند که هراز چندگاهی وارد بازار می شوند، بازارگردانی می‌کنند، بازار را به نفع خود به گردش در می آورند و نهایتا از بازار خارج می‌شوند و هیچ کس نمی تواند آنها را به بازار برگرداند.

وی دراین باره تصریح کرد: وقتی از دولتها می پرسیم خصوصی ها یا خصولتی ها، شرکت های عمومی غیر دولتی را متهم می کنند که وابسته به صندوق‌ها هستند، بعد از آنها که می پرسیم همه انگشت اتهام را به طرف هم می کشند. وقتی خود دولت یک طرف بازی اتهام قرار دارد، به راحتی نمی‌توان نظارت موثر و پویا و یا کنترل های سیستمی را نسبت به سایر شرکت‌ها اعمال کرد، سامانه های نظارتی هم که اصولا کار نمی کنند! اگر قرار است نهاد حاکمیتی مانند سازمان بورس و اوراق بهادار در این مواردمداخله کند، خود سازمان دچار تغییرات مدیریتی می شود برای اینکه در نوسان های بازاری مداخله و نظارتی نکند و کنترل شایسته را چه نسبت به ناشران، چه نسبت به سرمایه‌گذاران اعمال نکند، وقتی این اتفاق افتاد به نظر می رسد مهمترین رکنی که بازار سرمایه با آن مواجه هست، محیط قانونی در حوزه بازار سرمایه و نظام مالی است که دچار خدشه شده است.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی با طرح چند سوال خاطر نشان کرد:  مبتنی بر نظام ها و قابلیت های مالی کشور در حوزه قانونی چند تا مسئله داریم که یک به یک آنها باید جواب داده شود. اینکه واقعا جریان ورود سرمایه به بورس و نظام دسترسی به سرمایه چگونه صورت می‌گیرد؟ چرخشی که بین شرکت ها به وجود می آید چگونه است؟ ورود و خروج چگونه است؟ آنجایی که ناشرین می توانند ورود و خروج داشته باشند و نظارتی که بر ناشرین باید باشد چگونه است؟ نهایتا نظام حسابداری که می تواند نیازهای ما را برطرف کند برای اینکه ببینیم بازار با نرخ های متفاوتی معامله می شود آیا از حداقل‌های سلامت رفتاری و شفافیت برخوردار است؟ همه وهمه ی این موارد تا به حسابرسی های داخلی و خارجی در حوزه محیط قانونی می رسد، چه مقدار قوانین ما ملاحظات گردش آزاد بازار را  یا به عبارتی در کنار گردش آزاد، گردش نظارتی اقتصاد را حمایت می‌کنند؟ 

وی در ادامه گفت: متاسفانه به خاطر دیوار بلند حاشایی که دولتی ها از خودشان به جا می گذارند حتما شنیدید وزیر محترم اقتصاد مطرح کند بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تامین مالی از بازار گرفتیم، اما نمی گوید بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد سهم و اندازه ارزش سهام به خصوص در حقیقی ها و سرمایه های خرد دچار از دست رفتگی شده است. موضوعی که به شدت  بی ثباتی و بی اعتمادی به بازار و تحریک اجتماعی و تشویش اذهان عمومی را دامن زده است، بدون اینکه قانونی برای حمایت از کسانی که تحت ظلم دولت واقع شده باشند داشته باشیم! انتقاداتی مطرح می‌کنند اما اینجا سر سهامدار بی کلاه می ماند چون همه چیز در حال بالا رفتن است، نرخ تورم بالاست، ارزش پول ملی کاهش یافته، اما سهام هم از دست می رود در این چند روز شاهد هستیم نرخ دلار و طلا هم در حال کاهش است اما تلنگری که باید به بازار وارد شود، نمی شود، به خاطر اینکه محیط قانونی که ما برای جریان بازار سرمایه تعریف کردیم از ظرفیت‌های موثر و پویا و محرک برخوردار نیست

وی در ادامه خاطر نشان کرددر کنار این مسائل از همه مهمتر این است که وقتی که شما درباره سرمایه، پول، بازار، بدهکار، بستانکار، نحوه پرداخت نظام‌های پرداخت و سامانه‌ها صحبت می کنید می گویید  محیط اقتصادی چگونه است؟  فضای کسب و کار چگونه است؟ شاخص های کلان مثل شاخص تورم در چه سطحی است؟ ثبات در نرخ ارز چه مقدار توانسته ظرفیت های خود را حفظ کند؟ یک زمانی با شایعه بدون شایعه با ملاحظه بدون ملاحظه می شنویم رئیس محترم دولت مطرح می کند ما خودمان قیمت ارز را بالا بردیم، نیاز داشتیم خودمان هم کاهش می دهیم آیا این برای بازار پاسخ هست؟ 

شاه ویسی دراین باره توضیح داد: از دست رفتگی و بی ثباتی که در بازار به وجود آمده ناشی از چیست؟ وقتی دو تا وزیر نمی توانند روی این موضوع که وعده آوردن پالایشی به بازار را طاقت بیاورند و سر این موضوع به هم می پرند، عده ای خرید می کنند و عرضه ای به اسم ۲۰ درصد دارند اما مشاهده می کنید که این وزیر با آن وزیر به راحتی سر منابعی که نقد شونده حاصل می شود که چگونه در حسابها باید کار کند دچار مشاجره می شوند و در نهایت این مردم هستند که متضرر می‌شوند و نهایتاً می بیند به خاطر سیاست غلط اجرایی که در شورای بورس به درخواست وزیر محترم صورت گرفته،رئیس سابق بورس، جایش را به رئیس جدید می دهد و رئیس جدید نماینده شرکت‌ها و بنگاه‌های بازار سرمایه است، در مقام نهاد ناظر می نشیند خروجی این اختلافات روی محیط کسب و کار، محیط اقتصادی، جریان سرمایه تاثیرات منفی به جا می گذارد، در نهایت این اختلاف ها به بی ثباتی بیشتر منتهی می شود.

ساسان شاه ویسی در پایان خاطر نشان کرد: صرف نظر از اینکه بازارهای موازی وجود دارند، مثل بازار بدهی، بازار ارز، سکه، طلا، بازارهای موازی که اتفاقاً آمره هایی مثل مالیه عمومی در کارکرد آنها نقش خاصی ندارد، در حالی که در بورس نظام پرداخت و مالیات تقریبا چراغ روشن حرکت می‌کند، لذا وقتی آن طرف بازارهای رقیب مثل سکه، دلار منابعی را بدون کمترین مالیاتی جا به جا می کنند عمدتا این مسائل  محیط اقتصادی و بازار سرمایه یا سرمایه گذاری در بورس را دچار چالش می کند.

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 14453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha