تحریم‌ها شکسته شده/ در ماه‌های آینده میلیون‌ها دُز واکسن وارد می‌کنیم

​​​​​​​ رئیس جمهور، گفت: خیلی مهم است که جامعه ما اخوت برادری و دوستی داشته باشد. لحنی که امروز در جامعه، در روزنامه‌ها و در فضای مجازی می‌بینیم چنین نیست؛ ما همه باید برای اخلاق تلاش کنیم.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت امروز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه با اشاره به پشت‌سر گذاشتن شب‌های قدر و درپیش بودن سومین شب از این شب‌ها طی سخنانی گفت: آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای همه مردم ایران در شب نوزدهم و شب بیست و یکم داریم و امیدواریم که با استغفار و رفتن به پیشگاه خداوند بزرگ امروز با قلبی پاک و اخذ رحمت خداوند می‌توانند به وظایف خود عمل کنند و آرزوی توفیق برای مردم در امشب که شب آخر است دارم تا استفاده بیشتر از شبی که ارزشمندتر از هزار ماه است داشته باشند.

وی ادامه داد: عشق به مولا علی یکی ازهدایایی است که خداوند بزرگ به شیعیان و البته همه مسلمانان و به ویژه مردم ایران عنایت کرده است. ما وصیت‌های ایشان را زیاد شنیده‌ایم و خوب است که توجه داشته باشیم ایشان در آخرین ساعات عمرشان چه وصیتی برای همه ما داشتند. امیرالمومینن در این وصیت خود می‌فرمایند این وصیت من برای حسن و حسین و همه فرزندانم، همه اهل بیتم و همه آن‌هایی است که تا روز قیامت پیام مرا خواهند دید.

روحانی در ادامه بیان داشت: امیرالمومنین)ع) در آن پیام معروف می‌فرماید: أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَی اللَّهِ وَ نَظْمِ‌ أَمْرِکُمْ‌ وَ صَلاَحِ ذَاتِ بَیْنِکُم. ایشان بارها درباره عدم فاصله گرفتن، عدم جدایی و از دست ندادن برادری تاکید می‌کند و بعد از تقوا و نظم امر، می‌فرماید صلاح ذات بینکم. آنچه برای امیرالممونین مهم است این است که همه بین مردم دوست باشند، برادر باشند، بغض ها از بین برود، کینه ها برود و محبت جایگزین شود.

وی افزود: ایشان می‌فرماید سالیان دراز نماز و روزه را یک طرف بگذارید و اصلاح ذات بین را طرف دیگر، اصلاح ذات از سال‌ها نماز و روزه بالاتر است، خیلی مهم است که جامعه ما اخوت برادری و دوستی داشته باشد. لحنی که امروز در جامعه، در روزنامه‌ها و در فضای مجازی می‌بینیم چنین نیست؛ ما همه باید برای اخلاق تلاش کنیم.

رئیس دولت دوازدهم در ادامه گفت: باز در همین وصیتنامه می‌بنیم که امیرالمومنین می‌گوید به همدیگر وصل شوید، نسبت به همدیگر جود، بخشش و عطا داشته باشید و از یکدیگر فاصله نگیرید. پایان این وصیت نامه هم به ما نشان می دهد که افراط و تفریط چقدر بد است. ایشان به همه فرزندان خود می‌فرماید که اگر از این ضربت من جان به جان آفرین تسلیم کردم، اگر بناست انتقامی گرفته شود و قصاص شود فقط قاتل من باید قصاص شود. خب این راه را ایشان به ما نشان می دهد که باید افراط و تفریط را کنار گذاشته و به جای آن شفقت، دوستی و مهربانی را جایگزین کنیم.

وی افزود: امیدواریم که بعد از شب های قدر ما یک جامعه متحد، دوست و برادر را کنار هم ببینیم و با هر بهانه کوچکی مساله را بززگ نکنیم و درکنار آن بذر کینه را در جامعه نیفشانیمو همه مسلمان و ایرانی هستیم، همه تابع انقلابیم و باید برای سرافرازی ایران تلاش کنیم.

روحانی با بیان این که گزارشی  روز یکشنبه از طرف سازمان برنامه و بودجه در دولت ارائه شد نسبت به اقداماتی که دولت در سال ۹۹ انجام داد، گفت: سال ۹۹ یکی از سخت‌ترین سال‌های تاریخ ایران بود برای اینکه بدانید چقدر سخت بود، اتکای ما به نفت و میعانات در بودجه ۲ درصد، به نفت و فراورده‌ها ۶ درصد بوده است. یعنی اگر همه اینها را هم حساب کنیم ، ۸ درصد تکیه بودجه ما بر نفت بوده که در تاریخ بی‌سابقه است.

وی یادآور شد: از زمانی که نفت کشف شده و در اقتصاد ایران ورود پیدا کرده، که بودجه کشور بدون اتکا به نفت اداره شود آنهایی که دولت را مورد نقد قرار می‌دهند که اگر نقد درست باشد بسیار هم خوب است و از آنها متشکریم، به این نکات هم توجه کنند که اتکای دولت در بودجه به نفت و میعانات فقط ۲ درصد بوده است و این در تاریخ بسیار مساله مهمی است.

رئیس قوه مجریه بیان کرد:  آنهایی که دولت را مورد نقد قرار می‌دهند که اگر نقد درست باشد بسیار هم خوب است و از آنها متشکریم، به این نکات هم توجه کنند که اتکای دولت در بودجه به نفت و میعانات فقط ۲ درصد بوده است و این در تاریخ بسیار مساله مهمی است و می‌خواستیم به دستور مقام معظم رهبری عمل کنیم و این نکته دومی است که ما در بودجه می‌بینیم. وقتی شرایط سخت می‌شود و ما در تحریم و کرونا هستیم درگیر این مشکلات هم هستیم، قاعدتا نباید بتوانیم حقوق‌بگیران و بازنشستگان را کمک کنیم و بگوییم امسال سال تحریم و کرونا است و نمی‌توانیم کمک کنیم، اما بیشترین کمک به حقوق بگیران ثابت و بازنشستگان در همین سال ۹۹ صورت گرفت.

وی ادامه داد: بهمن سال ۹۸ را با اواسط سال ۹۹ محاسبه کنیم. بهمن سال ۹۸ یعنی آغاز کرونا، وسط سال ۹۹ یعنی حدودا مهرماه سال ۹۹، حقوق کارمندان ما چقدر اضافه شده است؟ آنهایی که حقوقشان از ۴ میلیون کمتر بوده، ۵۳ درصد حقوقشان در سال ۹۹ اضافه شده و آنهایی که حقوقشان کمتر از ۶ میلیون بوده، ۴۵ درصد به حقوقشان اضافه شده و افرادی که حقوقشان بالای ۶ میلیون تا ۱۰ میلیون بوده‌ان، ۳۴ درصد بر حقوقشان اضافه شده است.یعنی از قشرهای پایین بیشترین میزان اضافه، قشرهای متوسط، هم متوسط، و در مجموع ما در طول این ۶-۷ ماه از بهمن سال ۹۸ تا مهرماه سال ۹۹ حساب کنیم به طور متوسط ۳۴ درصد حقوق، اضافه شده است.

وی ادامه داد: در بازنشستگی هم همینطور، برای آنها هم همسان سازی انجام شده و هم مستمریشان اضافه شده است. البته این اواخر گله می کردند به خاطر آنهایی که در تامین اجتماعی بازنشسته بودند که کمی کمتر گرفته اند گزارشی که امروز از تامین اجتماعی دست من رسید آنهایی که در سال ۹۸ یک و میلیون و ششصدهزارتومان مستمری می گرفتند در فروردین ۱۴۰۰ چهار میلیون و ۳۰۰ هزارتومان می گیرند. یعنی آنهایی که ۳۰ سال خدمت کردند بیش از ۲.۵ برابر حقوق آنها از اضافه شده است. آنهایی که خدمت آنها ۲۰ سال بوده حقوقی که در فروردین سال ۱۴۰۰ گرفتند ۳ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان بوده است. 

روحانی با تاکید بر این که برای بازنشستگان و کارمندان در سال بسیار سخت کرونایی و تحریمی اقدام کردیم گفت: برای سایر مردم هم تلاش کردیم. آمار روز یکشنبه این بود که پولهایی که در سال ۹۹ به عناوین یارانه، کمک معیشتی یا کمک معیشتی ویژه برای کرونا پرداخت کردیم صد و هشت هزار میلیارد تومان بوده است که رقم بسیار بالایی است.  البته این به غیر از وام هایی که به مردم داده شده است. وام یک میلیونی رقمی بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم و ۷۶ هزار میلیارد تومان وام برای کسب و کارهایی که در سختی دارای سختی بیشتری قرار گرفتند و همچنین مستاجرانی که نیاز داشتند.

وی تاکید کرد: نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان برای کرونا پرداخت شده است یعنی چه آنهایی که پرداخت شده و چه آنهایی که وام داده شده بیش از ۱۰۰هزار میلیارد تومان است. از طرف دیگر هم سهام عدالت هم در سال ۹۹ دو قسط آن یعنی دوتا ۳۰ درصد را پرداخت کردیم. آنها را هم حساب کنیم رقمی حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان پول است که بخش عظم آن پرداخت شده و بخشی دیگری هم پرداخت می شود. 

رییس جمهور گفت: همه آنها را که حساب کنیم ۶۰۰ هزار میلیاردتومان به عناوین مختلف مثل وام، بلاعوض ، سهام عدالت پرداخت شده که در تاریخ کشور بی نظیر است. نمی خواهد سال کرونا و تحریم را حساب کنید. سال بدون کرونا و تحریم را حساب کنید. 

روحانی یادآور شد: این کار عظیم و بزرگی که توسط دولت در سال ۹۹ انجام گرفته است البته این به این معنا نیست که همه مشکلات مردم حل شده است به معنای این است که دولت در حد توان شبانه روز به فکر بوده و تلاش کرده است و اقدامات مهمی را انجام داده است که این اقدامات جای سپاسگزاری دارد از همه کسانی که به ملت خدمت کردند و خادم مردم بودند.

وی اضافه کرد: سهام دولتی که قرار بوده بفروشیم و در بودجه مشکلات را حل کنیم بنا بوده ۱۲ هزار میلیارد باشد به جای آن ۳۵ هزار میلیارد سهام را فروختیم. به هر حال اقدامات بسیار مهمی صورت گرفته است. 

رییس جمهوری گفت: از لحاظ رشد اقتصادی در سال ۹۹ علیرغم این که اکثر کشورهای جهان رشد آنها منفی بوده کشور ما هم در مجموع رشد مثبت بوده در بخش صنعت و کشاورزی حرکت بزرگی شده است و در خدمات یک بخش دچار مشکل بوده اما در بخش های دیگر تلاش شده برای این که زندگی و اقتصاد مردم علیرغم سختی ها بچرخد.

روحانی اظهار کرد: این کار عظیم و بزرگی که توسط دولت انجام گرفته به معنای این است که دولت در حد توان شبانه روز تلاش کرده و اقدامات مهمی انجام داده است. اقدامات بسیار مهمی انجام گرفته و از لحاظ رشد اقتصادی نیز حرکت‌های بزرگی داشتیم. لازم بود من خدمت مردم گزارش کوتاهی از آنچه که در روز یکشنبه مطرح شده را عرض کنم.

وی ادامه داد: قولی که به مردم دادیم این است که در این ماه‌های پایانی دولت،‌ همچنان ما اهداف خود را دنبال خواهیم کرد. هدف ما این است که تحریم را برداریم و کرونا را شکست دهیم تا معیشت مردم بهتر شود و طرح‌های نیمه تمام را به اتمام برسانیم و افتتاح کنیم.

رئیس دولت در خصوص مذاکرات وین نیز گفت: در زمینه تحریم کار مذاکره‌کنندگان ما کار بزرگی بوده و است. مسیر مذاکره، مسیر صحیح و درستی است. من خدمت مردم عرض می‌کنم که مردم ثمره ایستادگی خود را امروز در وین می‌بینند اگر گزارش درست باشد و دغل کاری نشود و ما گزارش را درست به گوش مردم برسانیم، نشانه ثمره فشار مردم است. این پیروزی دولت در ماه‌های پایانی است؛ از نظر من تحریم شکسته شده و اگر همه با هم باشیم و متحد باشیم به زودی تحریم برداشته می‌شود. طرف ما می‌داند که راهی جز پایبندی به تعهدات وجود ندارد.

وی افزود: راهی جز اجرای کامل برجام برای صلح و امنیت منطقه و جهان وجود ندارد. دنیا امروز یک صداست و این موضوع بسیار مهم است. 

روحانی در خصوص کرونا نیز بیان کرد: در مسأله کرونا نیز ما در مسیر واکسن گام مهمی را برداشتیم. شرکت‌های خصوصی به میدان آمدند و تا پایان تیرماه همه واکسن می‌زنند. باید دست بخش خصوصی را برای واردات واکسن باز بگذاریم تا تمامی افرادی که در خطر هستند، واکسن بزنند. واکسن داخلی نیز به میدان می‌آید. امیدواریم در هفته‌های آینده ده‌ها میلیون دوز واکسن در اختیار مردم قرار بگیرد.

رئیس جمهور اضافه کرد: بانک مرکزی نیز اعلام کرده که در زمینه واکسن بلادرنگ پول را پرداخت می‌کنم بنابراین پای قول خود هستیم و خواهیم بود.

وی به روز قدس اشاره کرد و گفت: روز قدس یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران و از وصایای حضرت امام (ره) است. انقلاب که پیروز شد در همان ماه‌های اولیه چندماهی از انقلاب نگذشته بود که صهیونیست‌ها هم به مسجد الاقصای حمله کردند و هم در حال بمباران جنوب لبنان بودند که در آن شرایط امام جمعه پایان ماه مبارک رمضان را روز قدس عالم عنوان کرد و همان سال هم مراسم راهپیمایی در ایران و در برخی کشورها انجام شد. کشورهای دیگر و کشورهای منطقه هم به این قضیه جواب مثبت دادند و عراق، سوریه و پاکستان و تعدادی کشورهای اروپایی هم راهپیمایی انجام شد. 

روحانی افزود: آنها فکر می‌کردند اشغالگر در سرزمین اشغالی تثبیت خواهد شد، اما ملت فلسطین به سرزمین خود دیر یا زود باز خواهند گشت و قدس و مسجد القصی به عنوان اولین قبله گاه مسلمانان در اختیار مسلمانان قرار خواهد گرفت و  همه ادیان به این سرزمین احترام می‌گذارند و باید احترام بگذارند و مردم فلسطین از اشغال نجات پیدا می‌کنند.

وی صهیونیست‌ها را به عنوان دشمنان منطقه، امنیت، ملت فلسطین و همچنین دشمنان همسایگان و قاتلان و سفاکان تاریخ و آنانی نام برد که میلیون ها انسان را از خانه و کاشانه خود آواره کرده اند و در این باره گفت: صهیونیست‌ها جانی‌ترین افراد در تاریخ هستند و همیشه علیه انقلاب اسلامی و ملت اسلامی و امام و رهبری و رزمندگان ما کینه خاصی داشتند. به گفته خودشان، پیروزی انقلاب یک زلزله در منطقه بود و برای سرنگونی انقلاب اسلامی تلاش فراوانی کردند و با نگاهی به ریشه همه گرفتاری هایی که ملت ما شاهد آن است می‌بینیم که همه به صهیونیست‌ها بازمی‌گردد.

رییس دولت با اشاره به نقش صهیونیست‌ها در دیر به ثمر رسیدن برجام تصریح کرد: در سال ۹۳ مسئله برجام ما تمام بود و توافق نهایی شده بود که صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه سر آمریکا را کلاه گذاشتند و گفتند چند ماه صبر کنید قیمت نفت را به قدری پایین می آوریم که هرچه شما بگویید ایران قبول می‌کند البته قیمت نفت را از ۱۰۴  دلار تا ۲۵ دلار هم پایین آوردند و همه فشارها را بر ما وارد کردند و نهایی شدن برجام که قراربود ۹۳ نهایی شود به تاخیر افتاد و ۹۴ انجام شد.

رئیس جمهور ادامه داد: وقتی برجام موفق شد باز هم توطئه‌های زیادی برای بر هم زدن آن انجام دادند که باز هم موفق نشدند برجام مستقر شد. از اسرائیلی‌ها عصبانی تر و ناراحت تر در دنیا در سال ۹۴ نبود. تمامی دوستان ما در سال ۹۴ از عراق و سوریه و لبنان گرفته تا  همه کشورهای دوست تلفنی به من تبریک گفتند همه عزیزان ما در منطقه مثل حزب الله به ما تبریک گفتند اما صهیونیست‌ها ناراحت از اینکه چرا آمریکا این امر را قبول کرد و از همان روز دنبال توطئه رفتند و آن را ادامه دادند و از طریق انتخابات آمریکا توانستند توطئه را عملی سازند .صهیونیست ها برای پیروز شدن ترامپ کار بزرگی کردند چون می‌دانستند ترامپ آدمِ ناشی است و به راحتی می‌توانند سر او کلاه بگذارند و برجام را بر هم بزنند.

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 14394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha