نظر حسابرسان بورس در مورد صورت مالی خودرو و خساپا؛ شفافیت کافی را ندارند!

حسابرسان معتمد سازمان بورس در بررسی صورت مالی دو شرکت ایران خودرو و سایپا با آوردن بیش از ۲۰ بند نظر مثبتی در مورد شفافیت گزارش مالی این دو شرکت ندارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ شاخص کل بورس تهران در آخرین روز معاملات با تعداد ۲۱۶ هزار ۷۰۴ معامله با حجم ۲ میلیارد واحد و با افت ۱۳ هزار واحدی به ۱میلیون ۱۶۷ هزار واحد رسید که نماد فارس، فولاد، فملی، شستا و کگل بیشترین تاثیر را در ریزش شاخص داشتند.

امروز نماد وبملت، ثامید، شستا، اپال و فولاد در مجموع با ۵۲ هزار عدد معامله بیشترین تراکنش معاملات امروز را داشتند. از تعداد ۲۱۶ هزار معامله‌ای که امروز در تابلوی بورس رخ داد حدود ۵ هزار و ۳۰۰ مربوط به گروه خودور و ساخت قطعات بود که گروه بهمن با نماد خبهمن با ۳ هزار عدد معامله بیشترین تراکنش را در بین گروه خودرو داشته است.

از بین ۲۲ نماد فعال و مجاز در گروه خودروی تنها ۶ نماد توانستند حجم مبنا را پر کنند و قیمت پایانی را ثبت کنند که در این شش نماد به خاطر قدرت فروش قیمت پایانی ریزشی بود. از بین این ۲۲ نماد که بر روی تابلوی بورس باز است ۱۷ نماد، صف فروش بودند.

وضعیت دو نماد ایران خودرو و سایپا که جزو نمادهای بزرگ بازار سرمایه محسوب می‌شوند، امروز مانند سایر نمادهای گروه قیمت پایانی خود را  منفی ثبت کردند.   میزان حجم فروش امروز در نماد خودرو با ۱هزار ۴۵۱ عدد معامله  ۲۰۰ میلیون واحد بود در حالی حجم معاملات در خرید سهام خودرو با ۲هزار عدد  تنها ۱۱۰  هزار واحد بود. که این موضوع نشان از قدرت فروش حقوقی‌ها در نماد خودرو را می‌دهد. در نماد سایپا بیش از ۱هزار ۵۰۰ عدد سهم با حجم ۲۱۸ میلیون واحد فروخته شد که این عدد در بخش فروش با ۱هزار ۹۰۰ عدد معامله تنها ۱۸ هزار واحد بود.

با توجه به تصمیمات جدیدی که در شورای عالی اقتصادی دولت به منظور حمایت از بازار سرمایه گرفته شد، در صورت تصویب این تصمیمات و اجرای شدن آن شرکت‌های خودروی از جمله شرکت‌های هستند که  این مصوبات بر وضعیت آن‌ها تاثیرات مستقیم و مثبتی دارد.  در صورت برداشته شدن قیمت دستوری در محصولات این دو شرکت، وضعیت مالی این دو مجموعه بهبود پیدا می‌کند و در پی آن ارزش سهام این دو واحد تولیدی بیشتر می‌شود.

نظر حسابرسان سازمان بر صورت مالی ایران خودرو

آخرین صورت مالی حسابرسی شده در گروه ایران خودرو مربوط به ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ماه سال گذشته است، همچنین صورت مالی میان دوره‌ای حسابرسی نشده در سامانه کدال مربوط به ۹ ماهه سال گذشته است.

میزان صحت اطلاعات مندرج در صورت مالی منتشر شده در سامانه کدال را می‌توان از بندهای که حسابرس معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار در ابتدای گزارش آن قرار می‌دهد متوجه شد. هر چقدر که تعداد این بندها و موارد آن بیشتر باشد میزان صحت گزارش مالی که شرکت منتشر کرده کمتر است.

در گزارش صورت مالی منتهی به ۶ ماهه ابتدای سال ۹۹ شرکت ایران خودرو، حسابرس در بند مبانی نتیجه‌گیری مشروط این شرکت، نظر خود را این گونه بیان کرده؛ "صورتهای مالی ۸ شرکت فرعی و ۱۰ شرکت وابسته در صورتهای مالی تلفیقی گروه انعکاس نیافته است. همچنین محاسبه ارزش ویژه ۲ شرکت وابسته بر اساس صورتهای مالی بررسی اجمالی نشده و نیز سرمایه‌گذاری در بانک پارسیان (شرکت وابسته) براساس صورت‌های مالی تلفیقی حسابرسی شده سال مالی ۱۳۹۸ صورت گرفته است. " این موضوع نشان می‌دهد که در صورت مالی شرکت شفافیت کافی را برای حسابرس نداشته است و همچنین در این گزارش مالی گزارش سرمایه‌گذاری در بانک پارسیان بر اساس سال گذشته است. در بخش دیگری از گزارش حسابرس به عدم افشا لازم در خصوص وضعیت ارزی شرکت پرداخته است.

همچنین حسابرس در بخشی از این گزارش به تحریف مبالغ موجود در گزارش تفسیری صورت مالی اشاره کرده و آورده است: "سازمان به این نتیجه رسیده است که مبالغ مندرج در گزارش تفسیری  با اهمیت تحریف شده است. علاوه بر این، سازمان به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات لازم نتوانسته است شواهد حسابرسی کافی و مناسب به دست آورد و از این ‌رو  سازمان نمی‌تواند نتیجه‌گیری کند که "سایر اطلاعات" در ارتباط با موارد فوق حاوی تحریف بااهمیت است یا خیر. "

علاوه بر موارد بالا دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات، به ترتیب درخصوص افشای صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده و گزارش هیئت ‌مدیره حداقل ۱۰ روز قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی، صورت‌های مالی سالانه و میان دوره‌ای حسابرسی شده شرکت‌های تحت کنترل در مواعد مقرر، ارسال صورت جلسه مجامع عمومی به اداره ثبت شرکت‌ها حداکثر ۱۰ روز پس از تاریخ تشکیل مجمع، افشای فوری اطلاعات بااهمیت حداکثر تا قبل از ساعت شروع معاملات روز بعد از وقوع، دستورالعمل انضباطی ناشران درخصوص ارائه دلایل زیان دهی و برنامه‌های آتی برای رفع موانع و سود آور شدن حداکثر ظرف ۲ ماه پس از ارائه صورتهای مالی سالانه حسابرسی شده، از جمله مواردی بود که توسط شرکت ایران خودرو در گزارش خود به سازمان بورس رعایت نشده است.

در مجموع ۱۸ بند بر وضعیت صورت مالی منتهی به ۶ ماهه ابتدای سال ۹۹ توسط حسابرس معتمد سازمان در ابتدای گزارش صورت مالی آن آمده است و یکی از شرکت‌های است که بیشترین بند حسابرس را در ابتدای گزارش خود دارد.

نظر حسابرس بر صورت مالی سایپا

صورت مالی شرکت خودرو سازی سایپا با ۲۱ بند نظر حسابرس در سامانه کدال ثبت شده است. در بخشی از گزارش حسابرس سازمان آمده است" بدهی‌های جاری شرکت اصلی مبلغ ۶۵۴ر۲۳۷ میلیارد ریال بیش از دارایی‌های جاری آن (حدودا ۳/۲ برابر) است. "

همچنین در این گزارش  اعلام شده "این سازمان به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات لازم نتوانسته است شواهد حسابرسی کافی و مناسب در این گزارش بدست آورد از این رو، این سازمان نمی‌تواند نتیجه گیری کند که سایر اطلاعات در ارتباط با موضوعات فوق حاوی تحریف با اهمیت است یا خیر" به این معنی که گزارش مالی این شرکت شفافیت کافی ندارد.

هیات مدیره شرکت سایپا دلایل زیان‌دهی و برنامه‌های آتی شرکت برای رفع موانع و سودآور شدن به سازمان بورس رعایت نکرده است.  معمولا صورت مالی شرکت‌های خودروی، شفافیت لازم را ندارند و به عنوان یکی از گروه‌های بورس که محسوب می‌شوند که دارای کمترین شفافیت در صورت مالی هستند.

میثم قاسمی رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی بورس داشت از صورت مالی شرکت‌های خودروی به خون و دل یاد کرد و گفت: شرکت‌های خصوصی شفافیت بیشتری به شرکت‌های دولتی دارند. معمولا شرکت‌های که مدیران توسط دولت انتخاب می‌شوند، با مشکلات بیشتری برخود می‌کنند.

پیشتر هم در یک برنامه تلویزیونی در صدا و سیما به بررسی وضعیت صورت مالی شرکت‌های خودروی پرداخته شد که در آن کارشناسان به عدم شفافیت صورت مالی این شرکت‌ها انتقاد داشتند.

بر اساس آنچه که نظر حسابرسی مورد اعتماد سازمان است، و با توجه به بندهای موجود در گزارش حسابرس، صورت مالی این دو شرکت، شفافیت لازم را ندارد.

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 14378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha