پیش بینی یک کارشناس از آینده بورس/ نیمی از بازار زیر ارزش ذاتی معامله می شود

سران سه قوا در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی پیشنهاداتی را برای بازار سرمایه به تصویب رساندند که گفته میشود در میان‌مدت به نفع بازار خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  خبرآنلاین بورس اوراق بهادار تهران دیروز هم روند ریزشی به خود گرفت و در پایان معاملات با کاهش ۱۳ هزار و ۵۹۰ واح به رقم یک میلیون و ۱۶۷ هزار و ۷۲ واحد رسید.

دیروز پنجاه و نهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست رئیس جمهور و با حضور سران قوای مقننه و قضائیه و دیگر اعضای این شورا برگزار شد و در این جلسه وضعیت بازار سرمایه و راهکارهای بهبود این بازار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تقویت مالی صندوق تثبیت بازار سرمایه برای حمایت از سرمایه های خرد و رونق بازار سرمایه و رفع ممنوعیت اعطای تسهیلات بانکی برای خرید سهام توسط شرکت های سرمایه گذاری و کارگزاری ها از جمله پیشنهادهایی بود که برای تقویت بازار سرمایه مورد تصویب شورایعالی هماهنگی اقتصادی قرار گرفت.

پیش بینی یک کارشناس از آینده بورس/ نیمی از بازار زیر ارزش ذاتی معامله می شود

بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت و گو با خبرآنلاین با اشاره به جلسه امروز سران سه قوا برای بورس، گفت: مصوبات امروز در این جلسه بسیار خوب بود. یک سری موارد سال‌ها بود که در بازار مشکل ایجاد میکرد. اول این که ۲۰ سال بود که هولدینگ‌های سرمایه‌گذاری نمیتوانستند از تسهیلات بانکی برای خرید سهام استفاده کنند. دیگر این که صندوق توسعه ملی نمیتوانست در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کند. هر دو مانع امروز برداشته شد. 

صمدی بیان کرد: البته الان دغدغه بازار مصوبه نیست. مشکل بازار بی‌پولی و بی‌اعتمادی است. همه این صف‌های فروش باید جمع شوند تا بازار به تعادل برسد و پول به بازار بیاید. قفل‌شدگی فعلی بازار باعث خستگی و خروج سهامداران شده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به هر حال یک سری ابهامات در سیاست خارجه و انتخابات وجود دارد که روی بازار اثر می‌گذارد اما مصوبات امروز خوب بود و در میان‌مدت قطعا به نفع بازار است. مخصوصا بخاطر این که مصوب کردند تا افراد حقیقی بتوانند برای خرید سهام اعتبار بگیرند. 

وی با اشاره به این که مشکل بازار در حال حاضر ارزندگی نیست، گفت: بیش از ۵۰ درصد بازار زیر ارزش ذاتی خود هستند. یک سری سهم‌ها هنوز اصلاح نکرده‌اند ولی دلیل بر این نیست که کل بازار ارزنده نیست. فقط باید نقدینگی به بازار برگردد و مصوبات اثر خود را بگذارد. بازار مشکل بنیادی و ارزندگی ندارد، تنها مشکل آن کمبود نقدینگی و بی‌اعتمادی است.

صمدی در خصوص آینده بازار در بلندمدت گفت: تا زمانی که مشکلات ساختاری و کسری بودجه برطرف نشود تورم خواهیم داشت. وقتی که تورم داریم یعنی دلار بالا میرود و از قبل آن بازار سرمایه هم رشد میکند. بازار سرمایه همیشه در بلندمدت صعودی بوده است.

وی با اشاره به این که برجام به نفع بازار سرمایه است، گفت: یک عده فکر میکنند بازار سرمایه مخالف برجام است، اما برعکس است. الان شرکت‌ها ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه دور زدن تحریم میدهند. اصلا فرض بگیریم که دلار تا ۲۰ درصد هم پایین بیاید. اگر برجام صورت پذیرد از این طرف قیمت‌های جهانی بالا میرود و از آن طرف هم به راحتی میتوانند صادراتشان را انجام دهند.

به گفته وی توافق در وین قطعا بر بازار سرمایه اثرات مثبتی دارد.

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 14347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha