نقش نوسانات مداوم اقتصاد بر کاهش اعتماد به بورس

اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری گفت: نوسانات مداوم اقتصاد اعتماد به بورس را کاهش می دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛  سعید اسلامی بیدگلی دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری کشور در گفتگو با برنامه رهیافت گفت: در سال های گذشته اقتصاد کشور همواره با نوسانات شدیدی همراه بوده و این عدم ثبات اقتصادی آسیب های زیادی به اعتماد عمومی مردم به بازار سرمایه وارد کرده است.

وی بر اتخاذ تصمیمات فوری برای بازگرداندن اعتماد عمومی به بورس تاکید کرد و اظهار داشت: با توجه به اهمیت و جایگاه بورس در تامین سرمایه واحدهای تولیدی، دولت و مجلس باید هرچه سریعتر اقدامات لازم را برای بازگرداندن اعتماد عمومی به بورس به انجام رسانند تا سرمایه گذاران با اطمینان خاطر بیشتری در این بازار سرمایه گذاری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص علل و عوامل بروز نوسانات و مشکلات در بورس گفت: اقتصاد کلان کشور در دهه های گذشته دائم با نوسانات شدید همراه بوده و این عدم ثبات اقتصادی موجب خروج سرمایه ها از بورس و جابجایی مداوم سرمایه ها در بازارهای موازی شده است.

وی ورود حجم زیاد سرمایه های خرد بدون برنامه ریزی و با هدف کسب سود کوتاه مدت را از آفت های بازار سرمایه عنوان کرد و اظهارداشت: بازار سرمایه محلی برای سرمایه گذاری بلندمدت می باشد و فعالان این بازار باید از تجربه و دانش کافی برخوردار باشند اما ورود بدون برنامه افراد ناآشنا موجب حباب قیمتی و در نتیجه اخلال در روند طبیعی بازار سرمایه شده و زیان های زیادی را متوجه این افراد کرده است.

اسلامی بیدگلی، تداوم حمایت های دولت از بازار سرمایه را ضروری دانست و گفت: این حمایت ها باید به گونه ای باشد که آثار آن در کوتاه مدت نمایان گردد و مردم با اطمینان خاطر بتوانند در بورس سرمایه گذاری کنید.

وی با اشاره به بازار بزرگ سرمایه با رقم بالای ۵۵ میلیون نفر عضو، اظهار داشت: این رقم بالای اعضای بورس فرصت بسیار خوبی برای رفع ایرادهای اساسی اقتصاد کشور به شمار می آید و دولت و نهاد های ذیربط می توانند با بهره گیری از این فرصت زمینه را برای جذب سرمایه ها، ثبات اقتصادی، رونق تولید و توسعه کشور فراهم سازند.

این کارشناس اقتصادی ایران را از معدود اقتصادهای دنیا دانست که پس از گذشت ۴ دهه هنوز در کنترل تورم ناتوان بوده است، افزود: برای کنترل تورم باید سیاست گذاری های کلان اصلاح شود به گونه ایکه ثبات لازم در اقتصاد ایجاد و از نوسانات مکرر جلوگیری به عمل آید و در این زمینه خودداری از دخالت های بیجا، عدم اظهارنظرهای غیرکارشناسی به کارگیری راهکارهای تامین مالی، تغییر نگرش ها به اقتصاد و آموزش و فرهنگ سازی نقش مهمی ایفا می کند.

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
کد خبر: 14316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha