چرا بسته پیشنهادی ۳+۷، تاثیر مثبتی بر معاملات بورس نداشت؟

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مشکل فعلی بورس کاهش شدید ارزش معاملات است، گفت: تا زمانی که حجم معاملات قابل توجهی در بازار وجود نداشته باشد نمی‌توان با پیشنهادهای ارائه شده شاهد روند پر قدرتی در قیمت سهام بازار باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا، به دنبال تداوم روند نزولی معاملات بورس، پیشنهادهای جدیدی برای تغییر مسیر  این بازار و کاهش نگرانی ها ارائه شد که در ابتدا آسودگی خاطر را برای سهامداران به همراه داشت و توانست برای مدتی کوتاه و موقت تا حدودی اعتماد دوباره را به این بازار بازگرداند اما تصمیم جدید سازمان بورس و اوراق بهادار مانند دیگر تصمیم های اتخاذ شده برای حمایت از سهامداران خرد، موقتا بازار را مثبت کرد و دوباره روند بازار بعد از گذشت دو روز، به روزهای نگران کننده خود بازگشت.

هفته گذشته «محمدعلی دهقان دهنوی»، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از بسته پیشنهادی ۳+۷ بازار سرمایه خبر داد و اعلام کرد که سه مصوبه آن اجرایی می‌شود و هفت مورد دیگر منوط به تایید شورای عالی هماهنگی اقتصادی است.

وی اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار، رفع ممنوعیت نهادهای مالی بازار سرمایه برای استفاده از تسهیلات بانکی و اعطای اقامت ۵ ساله برای سرمایه گذاران خارجی برای خرید سهام را از جمله مصوباتی دانست که در بازار سرمایه اجرایی خواهد شد.

همچنین رییس سازمان بورس موضوع واریز باقی مانده منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه را شفاف سازی و اعلام کرد طبق مصوبه قبلی باید از محل صندوق توسعه ملی، صندوق تثبیت و توسعه بازار تجهیز می‌شد، به این ترتیب مقرر شد  واریز مبلغ باقیمانده به صندوق های تثبیت و توسعه بازار و امکان انتشار اوراق با تضمین دولت برای تزریق این منابع هم انجام شود.

موضوع واریز باقی مانده منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه از مدت ها قبل در ابهام قرار داشت و اکثر کارشناسان معتقد بودند که در وضعیت فعلی ورود نقدینگی به بازار تنها راه چاره کاهش التهاب ایجاد شده در معاملات خواهد بود اما شفاف‌سازی آن از سوی رییس سازمان بورس برخلاف پیش بینی ها نتوانست تاثیر مثبتی را در بازار ایجاد و زمینه بهبود روند معاملات را فراهم کند که در این زمینه "سهیل کلاهچی" امروز (دوشنبه)  به علت بی توجهی بازار نسبت به پیشنهادات جدید سازمان بورس و نیز تداوم روند نزولی شاخص بورس اشاره کرد و افزود: بازار سهام اکنون در شرایطی قرار دارد که در محدوده درجا زدن است و حدود سه ماهی می شود که در حال نوسان در کانال های فعلی است و شاهد رشد یا ریزش چندان قابل توجهی در بازار نیستیم.

وی اظهار داشت: با توجه به وضعیتی که اکنون در بازار حاکم است نمی توان نظر قطعی در زمینه پیش بینی بازار ارائه داد و اعلام کرد که معاملات بورس به چه سمت و سویی سوق پیدا می کند.

کلاهچی با بیان اینکه با توجه به تحلیل های ارائه شده، دورنمای بازار صعودی است و می توان به آینده معاملات این بازار امیدوار بود،  خاطرنشان کرد: از نظر تکنیکالی شرایط فعلی بازار به گونه ای نیست که بتوان پیش بینی چندان مناسبی را از این بازار ارائه داد.

تداوم درجا زدن معاملات بورس

این کارشناس بازار سرمایه به دیگر موضوع قابل توجه در معاملات این روزهای بازار سهام تاکید و خاطرنشان کرد: نکته دیگر در مورد بازار، کاهش شدید ارزش معاملات است که نشان دهنده تداوم درجا زدن معاملات بازار است و شاهد روند چندان جدی در این بازار نبوده‌ایم.

 وی اظهار داشت: به احتمال زیاد تعیین مسیر معاملات بورس در انتظار اتفاقی است که بتواند حرکتی را در بازار ایجاد کند تا سمت و سوی اصلی شاخص بورس را تعیین کند.

کلاهچی خاطرنشان کرد: این اتفاق تاثیرگذار می تواند لغو تحریم ها یا روشن شدن تکلیف انتخابات ریاست جمهوری باشد که می تواند بازار را به سمت صعود یا نزول به حرکت در آورد.

کاهش شدید ارزش معاملات

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه کاهش ارزش معاملات، شرایط بازار را پیچیده کرده است، گفت: در زمانی که بازار با ریزش شدید همراه بود اعلام شد که نوسان گیری در چنین وضعیتی می تواند معقول باشد اما اکنون که پولی در بازار وجود ندارد نوسان گیرها با مشکل مواجه شده اند و قادر به کسب سودهای مکرر در بلندمدت نیستند.

به گفته وی، سرمایه گذارانی که با دید میان مدت و بلندمدت به دنبال سرمایه گذاری در بورس هستند همچنان با وجود نوسان فعلی در معاملات  در حال معامله در بازار هستند.

جلوگیری از ریزش شدید شاخص بورس با دامنه نوسان نامتقارن

کلاهچی به اجرای دامنه نوسان نامتقارن در بازار و تاثیر آن بر معاملات بورس اشاره کرد و گفت: بحث دامنه نوسان نامتقارن تا حدودی مانع از ریزش سنگین بازار شده است و از شدت افتی که بازار می توانست در مدت یک ماه تجربه کند، جلوگیری کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با به کار گرفته شدن دامنه نوسان نامتقارن ضرر و زیان هایی که قرار بود سهامداران در مدت بسیار کوتاه تجربه کنند به مدت طولانی تری موکول شد و این تصمیم سازمان بورس توانست نقش موثری را در کندتر شدن ریزش قیمت ها ایفا کند.

وی اظهار داشت: در برخی از سهام شاهد هستیم که از دو ماه گذشته به دلیل کاهش ارزش و حجم معاملات  در صف فروش قرار گرفتند اما قیمت آنها تحرکی نداشته و بیشتر در حال درجا زدن است، این امر ناشی از آن است که حجم مبنای آنها پر نشده است به همین دلیل قیمت ها در همان محدوده حفظ شده اند.

یشنهادات ارائه شده، معاملات بورس را مثبت نمی‌کند

کلاهچی با اشاره به اینکه حجم معاملات همانند بنزین برای قیمت سهام است، گفت: تا زمانی که حجم معاملات قابل توجهی در بازار وجود نداشته باشد نمی توان شاهد روند چندان قوی و تحرکی در قیمت سهام بازار باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به جو حاکم شده در بازار، هیچ یک از پیشنهادهای ارائه شده از سوی مسوولان نمی توانند تاثیر چندانی را بر معاملات بازار داشته باشند و ممکن است به مدت دو روز جوی مثبت در بازار ایجاد شود اما در نهایت بازار به مسیر اصلی خود که روند منفی است، باز می گردد.

پیش‌بینی افزایش قیمت سهام در بلندمدت

وی به دیگر مسایل قابل توجه در بازار اشاره کرد و گفت: با توجه به بررسی های صورت گرفته در زمینه شرایط بازار به این نتیجه می رسیم که بازار براساس رشد و اتفاقات خوبی که تا چند ماه گذشته صحبت شده بود پیش نرفت اما در بلندمدت قیمت سهام به نرخ های قبل از ریزش خود و به سطح بالایی دست پیدا می کنند.

کلاهچی با اشاره به اینکه باید ریزش بازار را بپذیریم اما احتمال جبران آن در بلندمدت بسیار زیاد است، افزود: باید به فکر موقعیت فعلی بازار باشیم زیرا پیش بینی بلندمدت بازار ممکن است نیازمند زمان طولانی باشد که دیگر این بازار از هیچ جذابیتی برای سرمایه گذاری برخوردار نخواهد بود.

بنا بر این گزارش؛  شاخص بورس تهران در معاملات دیروز (یکشنبه) با افت ۱۳ هزار و ۶۲۹ واحد به سطح بیش از یک میلیون و ۱۸۰ هزار واحد رسید.

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 14309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha