ابزارهای لازم برای بهبود وضعیت بازار سرمایه/ قوانین کهنه بورس، عامل افت شاخص‌ نیست

کارشناس بازار سرمایه گفت: قوانین فعلی بازار سرمایه را نمی توان به عنوان عاملی که باعث کاهش ارزش بازار سهام شده است، نام برد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  در خصوص اینکه چه میزان از وضعیت فعلی بازار سرمایه به دلیل قدیمی بودن قوانین این بازار است؟ اظهار کرد: قوانین فعلی بازار سرمایه تا حدودی بازار را محدود کرده است، اما عمده مشکل بازار، نبود اعتماد و عدم نقدشوندگی  حاکم بر بازار و عدم اجرای تعهدات بازارگردانی نمادها است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: پولی توسط حقیقی‌ها یا حقوقی‌ها وارد بازار نمی‌شود به واسطه عدم اعتمادی که طی ماه‌های گذشته به دلیل تصمیمات اشتباه در بازار شکل گرفت، از این جهت خیلی نمی‌توان وضعیت فعلی بازار را به قوانین قدیمی بازار سرمایه ارتباط

رحیم نیا در رابطه با بسته بودن دست سازمان بورس از استفاده برخی از ابزارهای رایج دنیا بیان کرد: در سازمان بورس و اوراق بهادار خیلی از ابزارهایی که در حال حاضر در بازارهای دنیا وجود دارد، بسترهای ایجاد آن با محدودیت‌های مواجه است، طبیعتا در حوزه آتی سکه طلا به واسطه برخی از اقداماتی که صورت گرفت، بانک مرکزی اقدام به بستن بازار آتی سکه طلا کرد، اما بقیه ابزارها مانند آپشن‌ها و فیوچرها و خیلی از ابزارهای که وجود دارد نیازمند افزایش آگاهی فعالان بازار سرمایه و افزایش عمق بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: بسیاری از آپشن‌های که در بازار سهام طراحی شده است، خیلی معاملات آن صورت نمی‌گیرد به این موضوع باید توجه کرد که هر ابزاری که در بازار سرمایه می‌خواهد شکل بگیرد نیازمند حمایت فعالان بازار سرمایه است. در شرایط فعلی طراحی ابزارهای جدید خیلی مفید نخواهد بود و بازار بیشتر نیازمند این موضوع است که در نهادهای مالی و یا ابزارهای که در حال حاضر وجود دارد سهولت‌ بیشتری  ایجاد شود.

رحیم نیا در رابطه با روند کلی بازار نیز بیان کرد: روند کلی بازار تحت تاثیر از حوادث و اتفاقات اخیر در حوزه سیاست‌های خارجی است و طبیعتا تا مشخص شدن این موضوعات بازار سمت و سوی مشخصی نخواهد داشت، یکی از این موارد موضوع برجام است.

او گفت: احساس بازار بر این است که حداقل در کوتاه مدت برجام شکل خواهد گرفت و روند کاهشی دلار تاکید کننده این موضوع است، به طور کل بازار را برای امسال با توجه به شرایط پیش آمده بازار پر رونقی نمی‌توان پیش بینی کرد.

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
کد خبر: 14227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha