معرفی صنایع پیش‌رو در بورس/ هفته استثنائی در انتظار بازار سرمایه است؟/ بازار سرمایه دو دسته شده است!

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است هفته بعد بنا بر شروطی میتواند نقطه عطف بورس باشد. امسال را اگر سالی فرض بگیریم که تاحدی ثبات یا رکود در بازارهای دیگر مثل مسکن و خودرو بوجود بیاید، بازار سرمایه از جایگاه ویژه‌تری برخوردار است و بازده بیشتری خواهد داشت.بازار سرمایه دو دسته شده است. دسته اول نزدیک به ۴۰۰ نماد است که کوچک و متوسط هستند و در صف فروش قفل شده‌اند. دسته دوم نمادهای بنیادی بازار مثل نمادهای پتروشیمی، پالایشی، فلزات و هولدینگ‌های مرتبط با آن‌ها هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، بورس اوراق بهادار تهران در آخرین روز هفته روند رو به رشد به خود گرفته و با افزایش ۵۰۷۲ واحد به رقم یک میلیون و ۲۰۷ هزار و۷۰۲ واحد رسید. شاخص کل نیز با معیار هموزن ۲۰۸ واحد کاهش یافته و به رقم ۴۲۷ هزار و ۲۵۴ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۴ میلیون و ۸۳۲ هزار میلیارد تومان رسید.

چهارشنبه معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۶.۴ میلیارد تومان سهام  حق تقدم و اوراق مالی در قابل ۴۷۶ هزار نوبت معامله و به ارزش ۴۴۰۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

محمد خبری زاده، کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با روند بورس در هفته‌ای که گذشت گفت: از ابتدای هفته گذشته کمی روند معاملات در سهم‌های بزرگ تغییر پیدا کرده است و فروشنده به هر قیمتی سهم‌های خود را نمی‌فروشد. عرضه در بازار زیاد است ولی نوع معاملات به شکلی است که دست خریدار در سهم‌های بزرگ و بنیادی بازتر از فروشنده است. این اتفاق هم زمانی رخ داد که جمعه هفته گذشته حدود ۱۰۰ نفر از کارشناسان بازار نامه‌ای به سران سه قوه دادند و در آن پیشنهاداتی مطرح شد که در کنار رایزنی که سازمان بورس با قوه‌های مختلف داشت، احتمالا به نتیجه برسد.

معرفی صنایع پیش‌رو در بورس/ هفته استثنائی ر انتظار بازار سرمایه است؟

وی افزود: روز سه شنبه هم رییس سازمان بورس در صحبت خود اعلام کرد بسته پیشنهادی ۷ به علاوه ۳ مطرح میشود. همه این‌ها باعث شد که در دو روز آخر هفته شاخص مثبت شود. اگر خبر منفی بابت این که آن مصوبات اجرایی نمیگردد نیاید میتوانیم به روزهای آینده امیدوار باشیم. 

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: امسال را اگر سالی فرض بگیریم که تاحدی ثبات یا رکود در بازارهای دیگر مثل مسکن و خودرو بوجود بیاید، بازار سرمایه از جایگاه ویژه‌تری برخوردار است و بازده بیشتری خواهد داشت.

وی در پاسخ به این که چه سهم‌هایی از شانس بیشتری در بازار سرمایه برخوردارند، گفت: بازار سرمایه دو دسته شده است. دسته اول نزدیک به ۴۰۰ نماد است که کوچک و متوسط هستند و در صف فروش قفل شده‌اند. دسته دوم نمادهای بنیادی بازار مثل نمادهای پتروشیمی، پالایشی، فلزات و هولدینگ‌های مرتبط با آن‌ها هستند.

وی افزود: با توجه به اوضاع قیمت‌های جهانی و فرض این که توافق ایران و آمریکا احیا می‌شود، این صنایعی که اسم بردم در کنار صنعت بانک می‌توانند پیشرو بازار شوند و مردم میتوانند بازده خوبی از آن بگیرند. 

خبری زاده بیان کرد: یک شایعه‌ای در بازار پیچیده است که در هفته بعد دامنه بازار متقارن می‌شود و همچنین تغییراتی در نحوه حجم مبنا به وجود می‌آید.ما احتیاج داریم آن ۴۰۰ نمادی را که در صف فروش قفل هستند با استفاده از دستورالعمل‌های موجود به نحوی متعادل کنیم.

وی افزود: متعادل کردن آن‌ها به این صورت است که دامنه نوسان باز شود و یا این که قوانین گره معاملاتی و حجم مبنا را تغییری بدهیم و اجازه بدهیم این‌ها از قفل بودند در بیایند، حتی اگر افت قیمت پیدا کنند. اگر که این اتفاقات رخ بدهد می‌توانیم بگوییم هفته بعد نقطه عطفی برای سال ۱۴۰۰ است.

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۷
کد خبر: 14219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha