پذیره‌نویسی صندوق پالایش‌یکم و عرضه اولیه «وسپهر» به ایستگاه آخر رسید +جزئیات قیمت و خرید

امروز یکشنبه ۳۰ شهریور درحالی خرید صندوق دارادوم یا پالایشی یکم و عرضه اولیه‌ی شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات در بازار اولیه انجام می‌شود که بازار ثانویه دوره‌ی نقاهت خود را می‌گذراند.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد-پدرام احمدی؛ عرضه اولیه‌ها به دلیل ارزندگی و داشتن تخفیف و سودسازی آتی در بازار سرمایه همواره مورد توجه سهامداران قرارداشته است. عرضه اولیه به اوراق بهاداری می‌گویند که برای اولین بار در بازار فرابورس ارائه می‌شود و بعد از خرید سهامداران و پس از مدت اندک و مشخصی وارد بازار معاملاتی ثانویه می‌شود.

در ماه‌های اخیر حدودا هر سه هفته یکبار مثل نمادهای ثبهساز، ثامید، بپیوند و زملارد یک عرضه اولیه در بورس ارائه شده است، اما عمدتا ارقام قابل توجهی نبوده و با توجه به حجم زیاد متقاضیان به هر کد بورسی مقدار کمی از عرضه اولیه‌ها رسیده است، اما امروز ۳۰ شهریور تعداد ۶ میلیارد سهم معادل ٢٠ درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات با عنوان "وسپهر" در فرابورس ایران عرضه می‌شود که نسبت به عرضه اولیه‌های قبلی رقم قابل ملاحظه و جذابی برای سهامداران است.

از تعداد ۶ میلیارد ورق سهم ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون امروز به عموم مردم عرضه می‌شود و ۶۰۰ میلیون سهم نیز فردا به دو صندوق تامین سرمایه سپهر و تامین سرمایه نوین فروخته می‌شود.
تاریخ و دوره ثبت سفارش برای سهامداران امروز ۳۰ شهریورماه و از ساعت ۱۳ الی ۱۷ خواهد بود. ناشر این سهم در بازار فرابورس ایران شرکت کارگزاری بانک صادرات بوده و حداکثر سهام قابل خرید برای هر فرد یا هر کد بورسی حقیقی یا حقوقی ۱۱۰۰ سهم است.


عرضه اولیه درشت در راه است + جزئیات / برای خرید "وسپهر۱" چقدر پول نیاز داریم؟


با توجه به اینکه در عرضه اولیه‌های قبلی حدود ۴.۵ میلیون نفر شرکت می‌کردند و عرضه اولیه وسپهر برای سهامداران ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون سهم است بنابراین به نظر می‌رسد به هر کد بورسی تعداد حداکثر سهم یعنی ۱۱۰۰ ورق سهم برسد. دامنه قیمت هر سهم بین ۹۵۰ تا ۱۱۰۰ تومان تعیین شده است که با در نظر گرفتن تعداد ۱۱۰۰ سهم و ارقام قیمتی دامنه می‌توان پیش بینی کرد که حداقل ۱ میلیون و ۴۵ هزار تومان و حداکثر یک میلیون و ۲۱۰ هزار تومان برای خرید حداکثر تعداد مجاز از سهم گروه مالی سپهر صادرات نقدینگی نیاز است.


تاریخ دسترسی به سهم در تابلوی معاملات بازار فرابورس ایران جهت خرید و فروش روز شنبه ۵ مهر ماه خواهد بود.


سهامدارانی که در حساب کارگزاری خود توافق نامه خرید عرضه اولیه را انتخاب کرده یا پذیرفته اند باید در نظر داشته باشند که بایستی حتما یک روز قبل از عرضه اولیه حساب کارگزاری خود یا قدرت خرید خود در پرتفوی را شارژ نمایند در غیر این صورت عرضه اولیه به صورت اتوماتیک سفارش داده نخواهد شد.


عمدتا عرضه‌های اولیه که اصطلاحا در بازار اولیه بورس ارائه می‌شوند بر خلاف بازار ثانویه مورد استفاده بنگاه‌ها و شرکت‌های بورسی قرار می‌گیرد و در واقع پول به بخش واقعی و مولد اقتصاد هدایت می‌شود به همین جهت در اقتصاد کشور اثرات مثبت و موثری خواهد داشت.

از سوی دیگر با توجه به اینکه عرضه اولیه‌ها با قیمت‌های پایین‌تر از ارزش واقعی خود عرضه می‌شوند تا از سوی صندوق‌ها و سهامداران حقوقی و حقیقی جذابیت لازم برای خریداری را داشته باشند بنابراین هم در کوتاه مدت که با تخفیف و ارزان خریداری شده و هم در بلند مدت که با انجام عملیات و استفاده از سرمایه‌ها در شرکت ناشر سودسازی به وجود می‌آید سهامداران منتفع می‌شوند و سود قابل توجهی نسبت به بسیاری از سهم‌ها در بازار ثانویه و با ریسک کمتر کسب می‌نمایند.

به بیان دیگر عرضه اولیه‌ها یکی از بهترین فرصت‌های سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت بویژه برای سهامداران تازه وارد به بازار سرمایه است.

بازار اولیه کانال هدایت نقدینگی بورس به سمت تولید
یکی از علت‌های اصلی رشد نجومی و غیر منطقی شاخص بورس در ۵ ماه اول سال و به دنبال آن ریزش بیش از ۵۰۰ هزار واحدی شاخص از بیستم مردادماه تا هفته‌ی گذشته فشار ورود حجم نقدینگی ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی به بورس بود که موجب شد طرف تقاضای بازار رشد زیادی کند و با ضعف طرف عرضه و کمبود عرضه اولیه‌ها تعادل بازار بهم بخورد در صورتی که اگر به میزان مناسب عرضه اولیه از سوی دولت وارد بازار می‌شد شاهد این وضعیت و بی ثباتی شاخص نبودیم و از طرف دیگر بجای اینکه سرمایه‌های مردم که رقم بسیار بالایی هم بود تماما در بازار ثانویه صرف خرید و فروش و افزایش قیمت‌های اسمی سهام شود به سمت تولید و تامین مالی بنگاه‌های تولیدی هدایت می‌شد.


روز آخر برای خرید پالایش‌یکم یا دارادوم

پالایش یکم یا همان دارادوم سهام ۴ شرکت پالایشی بزرگ دولتی است که در قالب صندوق‌ای تی اف دوم دولتی از ۵ شهریور قابل پذیره نویسی است و امروز آخرین مهلت خرید یا ثبت سفارش آن است.
با توجه به اینکه فرصت پذیره نویسی دارادوم در ۱۹ شهریور ماه تا ۳۰ شهریور ماه تمدید شد بعید است که بازهم این مهلت تمدید شود بنابراین بهتر است کسانی که قصد خرید پالایشی یکم را دارند امروز حتما سفارش خود را انجام دهند.

چطور دارادوم بخریم؟
افرادی که دارای کد بورسی هستند می‌توانند از ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴ امروز سفارش خود را از طریق پرتفوی شخصی خود با نماد " پالایش" انجام دهند.
هر ورق پالایش یکم یا هر سهم آن به مبلغ ۱۰ هزار تومان پذیره نویسی می‌شود و هر فردی با داشتن کدبورسی خود می‌تواند تعداد ۵۰۰ سهم یا به مبلغ ۵ میلیون تومان خریداری کند.
پالایشی یکم با ۲۰ درصد تخفیف به عموم مردم عرضه می‌شود. البته کسانی که دارایکم را با سقف ۲ میلیون تومان در خردادماه خریداری کرده بودند هم می‌توانند تا ۵ میلیون تومان پالایشی یکم خریداری کنند، اما ۲۰ درصد تخفیف دارادوم تنها برای ۳ میلیون تومان از خریدشان لحاظ می‌شود. به عبارت دیگر آن‌ها از خرید خود فقط ۶۰۰ هزار تومان تخفیف دریافت می‌کنند.


سود ۳۷۰ هزار تومانی صندوق دارایکم در یک روز / بازدهی ۱۴۵ درصدی در کمتر از ۳ ماه

آیا سهام دولتی «پالایشی یکم» بازدهی مناسبی خواهد داشت؟ / همه‌چیز درباره «دارادوم»


کسانی که کدبورسی ندارند چطور؟
افرادی که کد بورسی ندارند می‌توانند از طریق بانک‌های دولتی منتخب با استفاده از کدملی، شماره موبایل و شماره حساب خود دارادوم را خریداری نمایند. این افراد باید توجه داشته باشند که بعد از خریداری بایستی برای دریافت کدبورسی حتما اقدام نمایند چرا که تنها راه برای فروش سهام صندوق خریداری شده استفاده از بازار ثانویه یا همان بازار معاملاتی بورس است.

اثر عرضه اولیه وسپهر و دارادوم روی منفی شدن شاخص در ابتدای هفته
روز گذشته یعنی شنبه ۲۹ شهریور شاخص کل بورس در پایان زمان معاملات کمتر از نیم درصد منفی شد و بسیاری از سهم‌های بزرگ و کوچک به فروش گذاشته شدند. با توجه به بازگشت بازار به رنج مثبت در سه روز کاری هفته قبل و پایین بودن قیمت اکثر سهم‌ها به دلیل ریزش بازار در یکماه اخیر و جذابیت بالایی که برای خرید دارند به نظر می‌رسد بخش زیادی از علت افزایش صف‌های فروش در روز قبل به این دلیل است که سهامداران قصد دارند امروز هم عرضه اولیه‌ی نسبتا سنگین ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی وسپهر را خریداری کنند و هم پالایشی یکم را بنابراین برای افزایش قدرت خرید یا به بیان ساده‌تر جور کردن پول این دو سهم ارزشمند مبادرت به فروش برخی از سهم‌های خود کرده اند. سهمی که روز گذشته منفی ۷.۵ درصد را به دلیل ایجاد صف فروش بر خلاف دو روز کاری گذشته خود تجربه کرد نماد دارایکم بود که به همین ادعا صحه می‌گذارد. اینکه در شرایط حال حاضر که شاخص در ابتدای روند مثبت بازگشتی قرار دارد و همزمان تاریخ آخرین مهلت خرید دارادوم و عرضه اولیه وسپهر به یک روز ختم می‌شود و اثر منفی خود را بر بازار ثانویه‌ی تازه احیا شده می‌گذارد اندکی جای تعجب و سوال دارد و مشخص نیست که قصد سازمان بورس و متولیان از چنین تلاقی نامیمون و تقابل بین بازار اولیه و بازار ثانویه چه بوده است! آن هم در صورتی که در زمان اوج شاخص بازار کم‌ترین و کم بهاترین عرضه اولیه‌ها ارائه نشد و شاخص کل شتابان روند صعودی خود را دنبال کرد!

۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 1420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha