آلمان مجوز فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را صادر کرد

آلمان قانون جدیدی را تصویب کرده که سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دیجیتال را برای ۴,۰۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری ویژه نهادی در این کشور مجاز می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دیکریپت، آلمان قانون جدیدی را تصویب کرده که به مدیران محبوب‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری نهادی، مشهور به Spezialfonds، امکان می‌دهد که ۲۰ درصد از سرمایه‌گذاری خود را به دارایی‌های دیجیتال اختصاص دهند. این قانون از اول ژوئیه (۱۰ تیرماه) اجرایی می‌شود.

این اقدام به دلیل تقویت موقعیت آلمان به‌عنوان قطب سرمایه‌گذاری مالی موردستایش قرار گرفته است و کارشناسان معتقدند که با قانونی کردن دارایی‌های دیجیتال، باعث رشد کلی این صنعت می‌شود.

فرانک شفلر (Frank Schäffler)، نماینده پارلمان آلمان، در مصاحبه‌ای گفت:

افزودن دارایی‌های دیجیتال به صندوق‌های ویژه گام مهمی برای پذیرش آن‌ها است. در این زمینه، قانون در مسیر درست پیش می‌رود و ما آشکارا از آن استقبال می‌کنیم.

پارلمان فدرال آلمان، بوندستاگ، پنجشنبه گذشته این قانون را تصویب کرد و قرار است به‌زودی توسط شورای فدرال این کشور نیز تأیید گردد. این قانون هم برای صندوق‌های ویژه موجود و هم برای صندوق‌های جدیدی که توسط سرمایه‌گذاران نهادی مانند مؤسسات مالی، شرکت‌های بیمه و صندوق‌های بازنشستگی تأسیس می‌شود، اعمال خواهد شد.

اسوِن هیلدبرانت (Sven Hildebrandt)، مدیرعامل شرکت مشاوره دفتر کل توزیع‌شده (DLC) مستقر در آلمان، گفت که به‌طورکلی حدود ۴,۰۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری ویژه در آلمان وجود دارد که اکنون واجد شرایط سرمایه‌گذاری در بیت کوین و سایر دارایی‌های دیجیتال هستند و به گفته او، «این موضوع خیلی بزرگی است».

حدود ۱.۲ تریلیون یورو (۱.۸ تریلیون دلار) در این صندوق‌های ویژه سرمایه‌گذاری شده است که دارای شرایط سرمایه‌گذاری ثابت هستند. در حال حاضر، به گفته هیلدبرانت، هیچ‌چیز از این سرمایه‌گذاری‌ها به ارزهای دیجیتال اختصاص ندارد، زیرا قانونی نیستند.

هیلدبرانت به همراه شرکت مدیریت دارایی بی‌وی‌آی (BVI) آلمان بیش از دو سال برای به‌روزرسانی قوانین در این زمینه لابی کرده است.

او گفت از اول ژوئیه که مقررات جدید به قانون تبدیل شود، اگر صندوق‌های ویژه در آلمان (به‌جز حدود یک سوم آن‌ها که صرفاً برای دارایی‌های فیزیکی طراحی شده‌اند) تصمیم بگیرند که حتی یک درصد از بودجه را به ارزهای دیجیتال تخصیص دهند، تأثیر آن بر این صنعت بسیار هنگفت خواهد بود.

وی اظهار داشت:

این اتفاق یک شبه نخواهد افتاد، ما در مورد بزرگ‌ترین ابزار سرمایه‌گذاری در آلمان صحبت می‌کنیم و به معنای واقعی کلمه، همه پول موجود در آن.

او توضیح داد که به لحاظ نظری، بالغ بر ۳۵۰ میلیارد یورو (۴۲۲ میلیارد دلار) می‌تواند فقط از صندوق‌های ویژه وارد بازار ارزهای دیجیتال شود. برای مقایسه، ارزش کل بازار بیت کوین در حال حاضر یک تریلیون دلار است.

صندوق سرمایه‌گذاری ویژه (Spezialfonds) هیچ معادلی در آمریکا ندارد، اما برخی آن‌ها را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری ویژه (SIF) در لوکزامبورگ و صندوق‌های سرمایه‌گذار واجد شرایط (QIF) در ایرلند تشبیه کرده‌اند.

این نوع ابزار سرمایه‌گذاری برای مؤسسات جذاب است، زیرا انعطاف‌پذیری را برای آنها فراهم می‌کند و در ملزومات نقدینگی، متنوع‌سازی، محدودیت در وام گرفتن و استفاده از اهرم محدودیت کم‌تری دارند. همزمان، چارچوب نظارتی قدرتمندی نیز اطمینان خاطر لازم را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

اکنون، این صندوق‌ها قرار است جدیدترین مورد در میان ابزارهایی باشند که نهادها می‌توانند با استفاده از آن‌ها بدون اینکه واقعاً ارزهای دیجیتال خریداری کنند، امکان سرمایه‌گذاری در این حوزه را داشته باشند و از این طریق، دیگر با صرافی‌ها یا کیف پول‌های دارایی‌های دیجیتال سروکاری نداشته باشند.

اقدامات جسورانه آلمان در حوزه ارزهای دیجیتال در حالی انجام می‌شود که این کشور در ابتدای سال ۲۰۲۰ قانونی را تصویب کرد که به بانک‌ها اجازه فروش و ذخیره ارزهای دیجیتال را می‌داد.

پس‌ازآنکه نهاد تنظیم مقررات مالی آلمان، بافین (BaFin)، ارزهای دیجیتال را به‌عنوان ابزار مالی به رسمیت شناخت، شرکت خدمات مالی ای‌تی‌سی گروپ (ETC Group) برای اولین بار یک محصول قابل‌معامله در بورس (ETP) مبتنی بر بیت کوین (BTC) را در بازار سهام آلمان راه‌اندازی کرد.

از آن زمان، ETPهای مبتنی بر بیت کوین در بازارهای سهام آلمان بسیار زیاد شده است. شرکت مدیریت دارایی‌های دیجیتال آیکانیک فاندز (Iconic Funds) ETP بیت کوین خود را این هفته عرضه می‌کند.

بانک استیت استریت (State Street) که در مدیریت صندوق سرمایه‌گذاری پیشرو است، مدیریت این ETP را بر عهده خواهد داشت؛ اقدامی که برای اولین بار توسط این بانک بین‌المللی صورت می‌گیرد. شرکت دارایی‌های دیجیتال فیدلیتی (Fidelity Digital Assets) و کوین بیس کاستودی (Coinbase Custody) نیز متولی آن خواهند بود.

این استارتپ مستقر در فرانکفورت یک سرمایه‌گذاری مشترک بین گروه مدیریت دارایی دیجیتال آیکانیک هولدینگ (Iconic Holding) و کریپتولوژی اسِت گروپ (Cryptology Asset Group) است که توسط کارآفرینان مشهور کریستین آنگرمایر (Christian Angermayer) و مایک نووگراتز (Mike Novogratz) تأسیس شده است.

مایکل گایستر (Michael Geister)، رئیس ETPهای دارایی‌های دیجیتال در شرکت آیکانیک، با اشاره به اینکه بازار اروپا برای ETPهای ارزهای دیجیتال به بیش از ۵ میلیارد دلار دارایی‌های تحت مدیریت رسیده است، گفت:

تقاضای عظیم و روبه‌رشدی از سوی انواع سرمایه‌گذاران که خواستار دسترسی به دارایی‌های دیجیتال هستند، وجود دارد.

هیلدبرانت معتقد است که صندوق‌های ویژه با امکان سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال می‌توانند از این هم بیشتر شوند. او گفت که علاقه مؤسسات به این نوع صندوق‌ها به‌شدت در حال افزایش است و آلمان کشوری است که بسیار مشتاق رعایت مقررات است.

اگر این علاقه «دیوانه‌وار» تثبیت شود و همه صندوق‌های واجد شرایط کل ۲۰ درصد بودجه تخصیصی خود را در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند، حدود یک سوم ارزش بازار فعلی کل ارزهای دیجیتال را شامل خواهد شد، که البته به گفته هیلدبرانت، «هرگز روی نخواهد داد».

اما او خیلی به رؤیای خود بسیار نزدیک‌تر شده است.

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 14197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha