کلاه گشاد صرافی‌ها برای خریداران ارزهای دیجیتال!

این روزها که بازار ارزهای دیجیتال داغ است، بازار صرافی‌های فروش ارزهای دیجیتال داغ‌تر شده و این صرافی‌ها برای فروش ارز دیجیتال کارمزدهای نجومی دریافت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، اگرچه خرید و فروش از دیجیتال بدون هیچ مشکلی در صرافی‌های ایرانی انجام می‌شود اما این صرافی‌ها علاوه بر کارمزدی که برای ارائه خدمات دریافت می‌کنند گران فروشی هم می‌کنند. فعالان بازار رمزارزها برای انجام معامله از صرافی‌های آنلاین استفاده می‌کنند اما ایرانی‌ها به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند به صورت مستقیم به بازارهای جهانی دسترسی داشته باشند و مجبورند ابتدا از طریق صرافی‌ها ایرانی ریال خود را به تتر تبدیل کنند و بعد به معامله در بازار کریپتوکارنسی بپردازند.

گران فروشی!

تتر برای فعالان بازار کریپتوکارنسی یعنی سوخت برای یک راننده. ارز دیجیتال تتر همیشه قیمتی معادل یک دلار دارد اما این ارز در صرافی‌های ایرانی در اکثر مواقع با اختلافی هزار تا ۱۵۰۰ تومانی فروخته می‌شود و این گران فروشی ورای کارمزدی است که این صرافی‌ها برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال دریافت می‌کنند.

به عنوان مثال در حال حاضر قیمت دلار ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان است اما کمترین قیمت تتر در صرافی‌های ایران ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان است و این یعنی برای ۵۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها پولی معادل ۲ میلیون تومان به دلیل گران فروشی صرافی‌ها پرداخت می‌کنید.

ریسک صرافی‌ها

همین دو هقته پیش بود که دو صرافی در ترکیه میلیاردها دلار پول مردم را برداشتند و رفتند. هرچقدر هم که این صرافی‌ها قانونی باشند اما باز هم بانک مرکزی خزید و فروش ارزهای دیجیتال را قانونی نکرده است.

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی در رابطه با صرافی‌ها گفت: از آنجایی که به دلیل تحریم‌ها ایرانی‌ها به صورت مستقیم به بازارهای جهانی دسترسی ندارند این صرافی‌ها سود زیادی از فعالان بازار رمزارزها در ایران کسب می‌کنند. از طرفی هنوز بانک مرکزی خرید و فروش ارزهای دیجیتال را قانونی کرده و و هر لحظه ممکن است اتفاقی که در ترکیه افتاد در ایران هم تکرار شود.

بازارهای مالی قوی‌تر از آن هستند که بتوان جلوی آن‌ها را گرفت و حتی با وجود اینکه صرافی‌های آنلاین خارجی ورود ایرانی‌ها را در این صرافی ممنوع کرده باز هم فعالان بازار در داخل راهی برای حضور و معامله در بازارهای مالی پیدا می‌کنند اما در شرایط تحریمی و زمانی که حجم وسیعی از سرمایه به سمت بازار کریپتوکارنسی می‌رود بسیاری از صرافی‌ها برای پول مردم کیسه دوخته‌اند و بهتر است سازوکاری برای جلوگیری از گران فروشی صرافی‌ها اعمال شود.

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۵
کد خبر: 14190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha