ادعای «زیان کردن نیمی از مردم» در بورس درست نیست/ تزریق منابع با افزایش دامنه نوسان بهترین راهکار رشد است

رضایتی کارشناس بازار سرمایه می‌گوید که تزریق منابع به بورس راهکار اصلی نیست بلکه باید دامنه نوسان به خوبی مدیریت شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ سه شنبه در نشست شورای عالی اقتصادی دولت و همچنین نشست مجلس شورای اسلامی که پیرامون راهکارهای برای خروج بازار سرمایه از شرایط کنونی برگزار شده بود به تزریق منابع به بازار سرمایه از محل صندوق توسعه ملی، بانک‌ها و مالیات نقل و انتقال سهام تاکید شد.

بعد از نامتقارن شدن دامنه نوسان و کاهش دامنه منفی، شاخص کل ریزش کمتری پیدا کرد اما بازار دچار قفل شدگی شد. پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم با اشاره به اینکه زمان اصلاح دامنه نوسان و حجم مبنا فرا رسیده، گفته است نقدشوندگی اولویت اول بازار سرمایه است.

پیشتر اسلامی بیدگلی، عضو شورای عالی بورس تصمیم اعمال دامنه نامتقارن را برای کاهش ریزش شاخص اعلام کرده بود و گفته که امکان برداشت دامنه نوسان در شرایط کنونی وجود ندارد.

تزریق منابع باید با برداشت دامنه نوسان صورت بگیرد

مهدی رضایتی کارشناس بازار سرمایه تاثیر گذار بودن تزریق منابع به بازار بورس را بسته به نحوی چگونگی تزریق منابع و میزان آن می‌داند و می‌گوید: اینکه منابع به بازار تزریق شود یک موضوع است و هزینه کرد این منابع موضوع دیگری است که اهمیت بیشتر دارد. در حال حاضر ما در سهم‌های بزرگ مشکلی نداریم ولی سهم‌های کوچک حجم مبنا نمی‌خورند و دچار قفل شدگی هستند.

او به بازار گفت: انتظار زیادی نباید داشت که با اجرای این تصمیمات بازار رشد کند، چرا که بازار دچار بی اعتمادی از سوی سهامداران شده است اما این می‌تواند تصمیمات وضعیت متعادل‌تری برای بازار ایجاد کند.

این کارشناس افزود: باید پولی را وارد بازار کنیم که ریسک بازار در این شرایط را قبول کند، اما از نظر بنده تزریق منابع راهکار نیست بلکه راهکار اصلی مدیریت دامنه نوسان است. به نظر من هم زمان با تزریق منابع به بازار باید دامنه نوسان هم به صورت پلکانی باز شود.

او می‌گوید: برای برگشت بازار به حالت اولیه نیاز به زمان است و با باز کردن دامنه اجازه بدهیم کسانی که قرار است از بازار خارج شوند، با فروش سهم بیرون بروند تا حالت هیجانی بازار کم شود.

رضایتی مشخص شدن متغییرهای تاثیرگذار بر روی بازار مثل نرخ دلار را مهم‌ترین رکن در بهبود شرایط بازار می‌داند و می‌گوید: سهامداران در بازار نمی‌دانند نرخ دلار چند است بنابراین برای کاهش تبعات این ابهام در بازار، بهتر است که بانک مرکزی محدوده‌ای برای نرخ دلار مشخص کند.

به گفته او در حال حاضر معاملات در بازار سرمایه در برخی از صنایع با نرخ دلار ۲۰ هزار تومان صورت می‌گیرد و این نگرانی وجود دارد معاملات در بازار زیر ۲۰ هزار تومان صورت بگیرد.

آماری که در مورد زیان نیمی از مردم ایران داده شد اشتباه بود

این کارشناس به آمار ارائه شده در رسانه‌ها مبنی بر اینکه نیمی از مردم ایران ۴۰ درصد از دارایی خود را در بازار بورس از دست دادند اشاره کره کرد و با اشتباه دانستن آن گفت: در این نامه سهامداران سهام عدالت به پای زیان دیدگان در بورس گذاشته است در حالی که قبل از وارد شدن سهام عدالت به بازار این برگه‌ها قیمت چندانی نداشتند.

رضایتی ادامه داد: آن بخشی از سهامداران در بازار سرمایه دچار زیان شدند که یا در مقطع زمانی مناسب وارد بازار نشدند و یا سهام صندوق‌های ETF دولتی را خریداری کردند.

انجمن توسعه سرمایه‌گذاری حرفه‌ای در نامه‌ای به سران سه قوا وضعیت بازار سرمایه را تشریح و آن را به یک غده چرکین در اقتصاد تشبیه کردند. در بخشی از این نامه آمده است: تقریباً نیمی از ایرانیان ۴۰درصد دارایی خود را در بورس از دست دادند و اینک بی‌پناه و درمانده در بحران کرونا دست به دامان شما شده یا به صورتی کاملاً کورکورانه راهی بازارهایی نظیر رمز ارزها شده‌اند.

این کارشناس در مورد این مسئله که بازار سرمایه در حال دادن سیگنال به بازارهای دیگر است و باعث نوسان در نرخ دلار شده گفت: سال گذشته بازار سرمایه با سرعت بیشتری از دلار رشد کرد که بیشتر به خاطر هجوم مردم به بازار بود اما بعد از آنکه بازار شروع به اصلاح کرد دلار همچنان رشد کرد.  

او می‌گوید: بازار دلار را سیگنال‌های سیاسی حرکت می‌دهد. تا قبل از مشخص شدن انتخابات آمریکا،  دلار تا ۳۰  هزار تومان رشد کرد اما بلافاصله بعد از تعیین شدن رئیس جمهور آمریکا دلار به ۲۵ هزار تومان نزول کرد.

بر اساس تصمیم روز گذشته دولت علاوه بر تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی، قرار است که ۸۰درصد از درآمد حاصل از مالیات نقل و انتقال سهام جهت حمایت از بازار به خرید سهم اختصاص پیدا کند.

۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
کد خبر: 14180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha