آخرین پیام خالق بیت کوین چیست؟

۱۰ سال پیش ساتوشی ناکاموتو آخرین پیام خود را منتشر کرد.در ۲۶ آوریل سال ۲۰۱۱ (۶ اردیبهشت ۱۳۹۰)، ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، با انتشار آخرین پیام خود خطاب به اعضای جامعه ارز دیجیتال، به‌نوعی از آنها خداحافظی کرد. ناکاموتو در پیام آخر خود اعلام کرده بود که مشغول انجام کار دیگری است. از آن زمان تاکنون هیچ‌کس نتوانسته او را ردیابی کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  کوین تلگراف، ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، ۱۰ سال پیش، با ارسال یک پیام خداحافظی جامعه ارزهای دیجیتال را ترک کرد. متن پیام ناکاموتو بدین شرح بود:

من به کار دیگری مشغول شدم.

طی سال‌های گذشته، بیت کوین از یک پروژه گمنام و مشکوک به یک دارایی مالی با ارزش بازار یک تریلیون دلاری تبدیل شده و توجه دولت‌ها، مؤسسات مالی، سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها را به خود جلب کرده است. علیرغم ده‌ها تئوری محتمل، هویت ساتوشی ناکاموتو همچنان مبهم باقی مانده است و یک میلیون بیت کوینی که تخمین زده شده متعلق به اوست، همچنان در جای خود مانده‌اند و کسی اقدام به انتقال آنها نمی‌کند.

ثروت ساتوشی ناکاموتو با قیمت ۵۴٬۰۰۰ دلاری فعلی بیت کوین، تقریباً ۵۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود. با رسیدن قیمت بیت کوین به ۱۸۲,۰۰۰ دلار که از نظر بسیاری از طرفداران این ارز دیجیتال محتمل به نظر می‌رسد، او به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل خواهد شد. گفتنی است قیمت بیت کوین قبل از اصلاح اخیر، به ۶۴٬۰۰۰ در اوایل این ماه رسیده بود.

رمز و راز پیرامون ساتوشی ناکاموتو اخیراً موضوع مصاحبه ماه مارس (اسفند) کوین تلگراف با داستین دی ترامل (Dustin D. Trammell) قرار گرفته بود. ترامل یکی از اولین سایفرپانک‌هایی است که بیت کوین را استخراج کرد. در مصاحبه مذکور ترامل گفت که بعید است که ناکاموتو قبل از بیت کوین، بر روی پروتکل پول الکترونیکی دیگری کار کرده باشد. او این موضوع را با توجه به تعصب‌نداشتن ناکاموتو در به‌کارگیری فناوری‌های جدید مطرح کرد.

او توضیح داد:

با نگاهی به گذشته، به نظر نمی‌رسد که ساتوشی در پی حل یک مسئله فنی بوده باشد، بلکه او یک دغدغه اجتماعی داشته است. او مشکلی ساختاری با سیستم مالی سنتی داشت. در آن مقطع، او بر روی مسئله فناوری متمرکز بود؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که برخی نکات فلسفی نادیده گرفته شده یا کم‌ارزش قلمداد شده و توجه کافی به آن صورت نگرفته باشد.

اگرچه بیت کوین هنوز نتوانسته تمام انتظاراتی را که در وایت‌پیپر اصلی سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) مطرح‌شده را برآورده کند اما سیاست پولی اثبات‌شده‌اش، آن را به یک ابزار ذخیره ارزش جذاب تبدیل کرده است. در حال حاضر، تعبیر بیت کوین به «طلای دیجیتال» در بین سرمایه‌گذاران ترویج پیدا کرده است. مشخص نیست که آیا ساتوشی ناکاموتو بار دیگر ظاهر خواهد شد یا خیر، یا اینکه او اصلا هنوز زنده است یا نه. نکته دارای اهمیت این است که جامعه ارزهای دیجیتال با موضوع ناشناسی بنیان‌گذارش، کنار آمده است.

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 14135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha