بانک مرکزی باید موضع شفافی درمورد ارزهای دیجیتال اتخاذ کند

خدارحمی تصریح کرد که فعالیت در ارزهای دیجیتال و فعالیت صرافی های ارز دیجیتال در داخل کشور ما اکنون نه قانونی است و نه غیرقانونی!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بهروز خدارحمی، کارشناس بازارهای مالی درمورد وضعیت بازار ارزهای دیجیتال در داخل کشور بیان کرد: این روزها بازار ارزهای دیجیتال رونق گرفته‌ و مردم ما نیز به آن روی آورده اند. اکنون مهم ترین اقدامی که بانک مرکزی در قبال رمز ارزها بایستی انجام دهد این است که موضع خودش را شفاف بیان کند.

وی افزود: موضع نداشتن بانک مرکزی یعنی اینکه نه این کار قانونی است و نه غیر قانونی است و نه مشخص است که بخش قانونی آن در چه دامنه ای تعریف می شود که از همه مواضع بدتر است. البته در این حوزه به دلیل اینکه جز فناوری های نو پدید است که کل دنیا هم در مقاطعی مستاصل می شود و نمی داند چه رویکرد و تصمیمی را اتخاذ کند.

خدارحمی عنوان کرد: شاید مهم ترین مسئله این است که بحث کارشناسی دقیق‌تری روی این موضوع انجام و موضع مشخص شود و حوزه های مجاز و غیر مجاز مشخص شود و احیانا اگر قرار است مبادی خاصی را به عنوان نهاد ناظر پولی و مالی کنترل کنیم و دغدغه بانک مرکزی است حتما باید درگاه ها تحت عنوان صرافی فعالیت کنند و به نظر می‌رسد تا به امروز بانک مرکزی در این حوزه خیلی منفعل عمل کرده است.

این کارشناس معتقد است که اگر قرار است ما موضع داشته باشیم و کنترلی روی این بازار انجام شود باید شبیه آن چیزی که در تمام کشورهای دنیا صورت می‌گیرد باشد. امروز در تمام صرافی های بزرگ دنیا هم احراز هویت در همان زمان ثبت نام اولیه اتفاق می افتد. به این معنی که افراد به محض اینکه می خواهند از دنیای رمز ارزها یک تبادلی با دنیای واقعی داشته باشند این فرآیند توسط صرافی ها انجام می شود.

هیچ یک از صرافی های ارزهای دیجیتال در داخل کشور مجوز ندارند

او گفت: طبیعتا دولت ها و نهادهای ناظر هرگونه قوانین کنترلی می خواهند می گذارند که مثلا احراز هویت انجام شود، قوانین پولشویی در آن حاکم شود یا نشود، از این کار اصلا می خواهند مالیات بگیرند یا نگیرند. همه این قوانین از همان مبادی ورودی یا مبادی اتصال این دنیای کریپتو به جهان واقعی که صرافی ها هستند، صورت میگیرد و به نظر می‌رسد ما هم بایستی یک موضع جدی تری در این خصوص داشته باشیم.

وی درانتها در پاسخ به اینکه هم اکنون کدام یک از صرافی های ارزهای دیجیتال که در کشور فعالیت می کنند مجوز دارند گفت: هیچ کدام از این صرافی ها در حال حاضر مجوز ندارند و همچنان به نظر میرسد که از یک خلع قانونی استفاده می کنند که ما عملا نه اعلام کردیم صرافی مجاز را بانک مرکزی مجوز می دهد یا نمی دهد و نه اینکه اعلام کردیم صرافی هایی که هم اکنون فعالیت دارند غیر مجاز هستند که به همین جهت یک بیزینس جدید شکل گرفته است و این حوزه هم هیچ مجوزی از نهاد ناظر پولی ندارد.

۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 14084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha