تغییر نحوه بررسی روزانه معاملات اوراق تبعی در بورس

نحوه بررسی روزانه معاملات اوراق تبعی با هدف حمایت از سهام و سهام پایه آن در «دستورالعمل معاملات اوراق اختیار فروش تبعی» تغییر کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تسنیم؛ مدیریت ابزار های نوین مالی بورس تهران اعلام کرد: با توجه به آخرین تغییراتی که در «دستورالعمل معاملات اوراق اختیار فروش تبعی» درنظر گرفته شده، نحوه بررسی روزانه معاملات اوراق تبعی با هدف حمایت از سهام و سهام پایه آن بدین شکل انجام خواهد شد:

در شرایطی که اوراق اختیار فروش تبعی به منظور حمایت از سهام منتشر ‌شود، در صورتی که در انتهای روز معاملاتی خرید اوراق تبعی، خریدار اوراق اختیار فروش تبعی، دارایی پایه را تحت مالکیت نداشته باشد یا بیش از تعداد دارایی پایه در اختیار، اوراق اختیار فروش تبعی خریداری کرده باشد یا مجموع خرید روز و مانده دارایی شخص در نماد تبعی مذکور از سقف خرید اعلامی در اطلاعیه عرضه برای هر کد بیشتر باشد، اوراق اختیار فروش تبعی مازاد فاقد اعتبار بوده و وجه پرداختی جهت خرید پس از کسر هزینه های احتمالی در صورت وجود، به خریدار اوراق اختیار فروش تبعی بازگردانده خواهد شد.

پس از روز خرید اوراق تبعی و در سایر روزهای معاملاتی، در صورتی که سرمایه‌گذار سهام پایه خود را به فروش برساند اوراق تبعی آن نیز از درجه اعتبار ساقط و وجه خرید آن نیز به عرضه‌کننده تعلق خواهد یافت.

شایان ذکر است «اوراق اختیار فروش تبعی» در واقع همان طرح بیمه سهام است که توسط شرکت‌ها به فروش می‌رسند، که براساس آن فروشنده که همان شرکت منتشر کننده می‌باشد متعهد می‌شود تعداد معینی از سهام شرکت را به قیمت مشخصی که اصطلاحا به آن «قیمت اعمال» می‌گویند در تاریخ معین یا همان «تاریخ اعمال» از سهامدار خریداری کند.

شرکت‌های منتشر کننده اوراق تبعی قبل از فروش این اوراق ملزم به انتشار اطلاعیه عرضه جهت اعلام عمومی ویژگی‌های آن می‌باشند. ضمن این که توصیه می‌شود سهامداران قبل از اقدام به خرید اوراق تبعی هر نماد، اطلاعیه عرضه آن اوراق را مطالعه کنند.

گفتنی است اوراق اختیار فروش تبعی سهام سه شرکت پتروشیمی با هدف حمایت از سهام این شرکت‌ها از امروز(سه‌شنبه) در بورس اوراق بهادار منتشر می‌شود. بر این اساس صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی خلیج فارس، اوراق اختیار فروش تبعی بر روی سهام شرکت پتروشیمی مبین با نماد معاملاتی «مبین» را با هدف حمایت از سهام این شرکت منتشر می‌کند.

همچنین صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی خلیج فارس در نظر دارد اوراق اختیار فروش تبعی بر روی سهام شرکت پتروشیمی پارس با نماد معاملاتی «پارس» را با هدف حمایت از سهام این شرکت از امروز (۷اردیبهشت) منتشر کند.

صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی خلیج فارس هم اوراق اختیار فروش تبعی بر روی سهام شرکت پتروشیمی نوری با نماد معاملاتی «نوری» را با هدف حمایت از سهام این شرکت امروز منتشر خواهد کرد.

۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 14083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha