بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی با چالش روبرو است/ مردم در حال خروج از صندوق‌ها هستند

قره باغی مدیر سرمایه گذاری شرکت کارگزاری صبا تامین می‌گوید: وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی خوب نیست و تعداد زیادی از افراد در حال خروج از این صندوق‌ها هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ چند روز گذشته ۱۰۰ نفر از فعالان بازار سرمایه در نامه‌ای هشت راهکار برای برون رفت از شرایط فعلی بازار مطرح کردند که در آن بیشتر بر افزایش قدرت نقدشوندگی بازار و افزایش تقاضا از طریق منابع صندوق توسعه ملی و مالیات بر نقل و انتقال سهام تاکید شده بود.

در همین رابطه علی زاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس اعلام کرد که امروز نشستی با حضور رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد با رئیس مجلس برگزار می‌شود که در آن به  موضوع تزریق مالیات نقل و انتقال سهام به حساب صندوق تثبیت و تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی و همچنین تخفیف در نرخ خوراک شرکت‌های پالایشی مطرح می‌شود.

هادی قره باغی مدیر سرمایه گذاری شرکت کارگزاری صباتامین، رشد شارپی در ابتدای سال ۹۹ و وعده‌های بی عمل و دستاویز سیاسی قرار گرفتن بازار را بلایی می‌داند که سبب به وجود آمدن شرایط کنونی بازار شد.

وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم مانند کل بازار هستند. برخی از مدیران این صندوق‌ها می‌گویند که سرمایه‌گذاران به شدت به دنبال ابطال هستند و ما بنا به تعهدی که داریم مجبور هستیم که پول ابطال را از بازار سهام یا فروش دارایی‌های ثابت به دست بیاوریم، و به خاطر شرایط بازار فروش سهام به سختی صورت می‌گیرد.

قره باغی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط کنونی بازار بازدهی صندوق‌ها دچار چالش شده است، گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری با این ریزش بازار کاری از دستشان بر نمی‌آید. این اشتباه است که منابع صندوق‌ها با درآمد ثابت صرف خرید سهام در این شرایط بازار شود.

او انتشار اوراق را برای بازار مناسب می‌داند و می‌گوید: سابقا انتشار اوراق به بانک‌ها محدود شده بود، اما با طرح انتشار اوراق توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هولدینگ‌ها در جهت خرید سهام می‌تواند در جهت نقدشوندگی بازار کمک کند.

این کارشناس شرایط فعلی بازار را درگیر ابهامات سیاسی در بعد داخلی و بین المللی دانست و گفت: هنوز این ابهام در بازار وجود دارد که دلار کاهش پیدا می‌کند یا نه، به همین دلیل بازار دچار یک سردرگمی در این زمینه است. به نظرم باید به صورت هوشمند از سهم‌های بنیادی برای به تعادل رسیدن بازار حمایت شود.

پایان سال وضعیت بازار بهتر می‌شود

قره باغی وضعیت بازار سرمایه را برای آخر سال را به دلیل شفاف‌تر شدن وضعیت کلان اقتصاد و رفع ابهامات مثبت ارزیابی می‌کند.

او توسعه ابزارهای مالی در بازار سرمایه را یک راهکار مثبت در کاهش زیان سهامداران در دوران منفی بازار می‌داند و در این باره این گونه توضیح می‌دهد: در کشورهای توسعه یافته بین ۵۰ تا ۶۰ درصد از معاملگران ترجیح می‌دهند از طریق ابزار مالی برای سودآوری استفاده کنند یعنی جذابیت این ابزار از خود بازار سهام بیشتر است اما در ایران هنوز زیر ساخت‌های لازم برای استفاده از این ابزار فراهم نشده است. توسعه این ابزار به سهامداران کمک می‌کند تا در زمان مثبت و منفی بودن بازار سود دریافت کنند.

این کارشناس افزود:  سال گذشته که پول وارد بازار شد و بازار با نقدینگی همراه بود باید فکر توسعه استفاده از این ابزار مثل اوراق معاملات اختیاری را می‌کردند. اگر در این مقطع روی توسعه این ابزارها کار کنند حتما بازار جذابیت خوبی برای سهامداران پیدا می‌کند.

قره باغی با تاکید خروج پول از صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی گفت: با توجه به شرایط بازار، به دلیل اینکه بخش بیشتر دارایی صندوق‌های سهامی سهم است، افراد ترجیح می‌دهند برای جلوگیری از بیشتر شدن زیانشان از صندوق‌ها خارج شوند اما وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بهتر است و ورود سرمایه‌گذار به آن در این شرایط بیشتر شده است.

افزایش ابطال در صندوق‌های سهامی سبب افزایش فروش سهم و فشار به بازار می‌شود، از سوی دیگر دولت شرکت‌های  تحت مدیریت خود را ملزم کرده است که بودجه خود را از بازار سرمایه به دست آورند. مجموع این عوامل و خروج سهامداران خرد از بازار با وجود دامنه نوسان نامتقارن سبب قفل شدگی بازار است که تنها راه نجات بر اساس نظر کارشناسان تزریق منابع مالی به آن است.

۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 14069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha