پاسکاری طرح کانون سهامداران حقیقی بین مجلس و سازمان بورس/ سهامداران بازار سرمایه چشم‌انتظار یک تریبون برای شنیده شدن!

علی‌رغم وعده‌های مسئولان سازمان بورس و نمایندگان مجلس برای تشکیل کانون سهامداران حقیقی، هنوز این طرح در راهروی کمیسیون‌های اقتصادی و اجتماعی در رفت‌وآمد است.دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس هم در تشریح کانون سهامداران حقیقی تصریح کرد: من اعتقاد دارم که سهامداران خرد باید از یک تریبون انتقادات خود را مطرح کنند، خوشبختانه این مسئله در سازمان بورس و شورای عالی بورس در دست بررسی است. به مسئولان مربوط در سازمان بورس اعلام کرده ام که برای کانون سهامداران حقیقی باید یک هیئت مدیره در نظر گرفته شود.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان، حدود چند سالی است که بحث تشکیل کانون سهامداران حقیقی بورس در مجلس مطرح شده و هنوز به سرانجام نرسیده است. پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس چند وقت پیش در این خصوص گفته بود: این طرح به اشتباه به کمیسیون اجتماعی رفته و در آنجا در حال پیگیری است.

دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس  هم  در تشریح کانون سهامداران حقیقی تصریح کرد: من اعتقاد دارم که سهامداران خرد باید از یک تریبون انتقادات خود را مطرح کنند، خوشبختانه این مسئله در سازمان بورس و شورای عالی بورس در دست بررسی است. به مسئولان مربوط در سازمان بورس اعلام کرده ام که برای کانون سهامداران حقیقی باید یک هیئت مدیره در نظر گرفته شود.

همچنین محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در گفت و گویی با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: درست است که بحث کانون سهامداران حقیقی در کمیسیون اجتماعی مجلس پایه ریزی شده، اما جزو دستور کارهای کمیسیون اقتصادی نیز قرار دارد.

پیگیری های خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص به مسئولان ختم نشد و برای نظر سنجی به میان مردمی رفت که جزو سهامداران بازار سرمایه بودند. آنها معتقدند مسئولان بهتر است به جای صحبت کمی هم عمل کنند. اگر این کانون از بطن خود سهامداران باشد دیگر نیازی نیست آنها برای اینکه صدایشان را به گوش مسئولان برسانند به خیابان ها بیایند و تجمع کنند.

برای بررسی های بیشتر در خصوص چگونگی عملکرد این کانون  با چند کارشناس  بازار سرمایه به گفت و گو نشسته ایم.

سایه دولت این بار بر سرکانون سهامداران حقیقی!

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تشکیل کانون سهامداران حقیقی، اظهار کرد: اگر مکانی باشد که سهامداران بتوانند صحبت هایشان را به گوش مسئو لان برسانند ، اقدام بسیار خوبی است، اما باید دید آیا در دنیا چنین کانونی وجود دارد و کارایی آن به چه نحوی است.

او تصریح کرد: به نظر می‌رسد که شاکله این کانون باید توسط فعالان بازار سرمایه همانند شرکت‌های سرمایه گذاری و سبدگردان‌ها تشکیل شود به سبب آنکه این اشخاص با سهامداران خرد تعامل بیشتری دارند.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: این که سازمان بورس به هیئت دولت، قوه قضائیه و سایر نهادهای مربوط نامه زده است که اعضای خود را معرفی کند، کار نادرستی است  به سبب آنکه در این صورت کانون سهامداران حقیقی با شورای عالی بورس تفاوت چندانی نخواهد داشت.

صفاری گفت: طرح کانون سهامداران حقیقی مهم نیست که در کدام کمیسیون مجلس مطرح می‌شود، مهم این است که اعضای آن به درستی انتخاب شوند تا هرچه سریع‌تر این کانون به منظور حمایت از سهامداران خرد شروع به کار کند.

کانون سهامداران حقیقی  بلندگویی برای سهامداران خرد

فرهاد رمضان کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح تشکیل کانون سهامداران حقیقی، گفت:  این کانون با توجه به افزایش عمق بازار سرمایه می‌تواند محلی باشد تا سهامداران مشکلات خود را در آن بیان کنند به طوری که دیگر شاهد تجمعات نباشیم. همچنین اگر مدیریت این کانون به درستی صورت گیرد زمان برگزاری مجامع به عنوان یک بازوی کمکی به حساب می‌آید به طوری که سهامداران می‌توانند از آن طریق نقطه نظرات خود را به مسئولان مربوطه ارجاع دهند.

او تصریح کرد: جزئیات مربوط به ساختار کانون سهامداران حقیقی قبل از شکل گیری این کانون باید در جلسات مختلف مورد بررسی قرار گیرد تا مدیر صندوق‌های سرمایه گذاری، هلدینگ‌ها، خبرگان مالی، پیشکسوتان بازار سرمایه بتوانند نقطه نظرات خود را در آنجا بیان کنند، تا هنگام اجرا شدن این طرح با مشکل برنخورند.

علت سردرگمی  طرح کانون سهامداران حقیقی چیست؟

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: علت سردرگمی طرح کانون سهامداران حقیقی، مشخص نبودن متولی آن است تا زمانی که این مسئله متولی نداشته باشد به عنوان یک طرح خام به حساب می‌آید. مسئولان سازمان بورس هرچه سریع‌تر به منظور سامان دادن سهامداران حقیقی خرد باید در این زمینه گام بردارند.

اعضای کانون سهامداران خرد  از بطن سهامداران  باشند

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان ، در رابطه با تاثیر اجرای طرح کانون سهامداران حقیقی در بازار سرمایه گفت: موضوع تشکیل کانون سهامداران حقیقی این روزها بین مسئولان بیش از پیش در حال مطرح شدن است به نظر می‌رسد قبل از آنکه این طرح به مرحله اجرا در آید بهتر است که به چند نکته دقت شود تا مسیر بیهوده‌ای را پیش نبرند.

او افزود: در رابطه با کانون سهامداران حقیقی باید دید که دامنه نفوذ آن تا کجاست؟ آیا می‌تواند مانع رفتارهای پرقدرت حقوقی‌هایی که قصدشان لطمه زدن به سهامداران است، شود یا خیر؟ که بنا به تجربیات به دست آمده به طور حتم می‌توان گفت جواب خیر است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این نوع کانون‌ها برای آنکه بتوانند جامعه هدف خود را در برگیرند به طور معمول باید خود انتظام باشند به گونه‌ای که مسئولان آن از بین مردم انتخاب شوند، این که بعضی از مسئولان در مجلس یا سازمان بورس  اظهار می‌کنند که ما خودمان از بالا بحث کانون سهامداران حقیقی را مدیریت خواهیم کرد، نمی‌توان انتظار چندانی داشت که در اجرای آن موفق شوند.

کانون سهامداران حقیقی نیازمند یک نهاد منسجم 

میرزایی بیان کرد: باید دقت شود که از این نوع تشکل‌های خود انتظام در سایر کشورها نیز وجود دارد، اما برگزاری این‌ها به خودی خود امکان پذیر نیست به سبب آنکه دایره نفوذشان کم است پس بنابراین باتوجه به این تفاسیر بهتر است که به یک نهادی وابسته باشند.

او بیان کرد: در رابطه با تشکیل کانون سهامداران حقیقی ابتدا باید دقت کرد که زمینه نهادی و محیط حقوقی است که در بازار سرمایه نقش بنیادی را دارد و با اصلاح آن می‌توان امید بهبود را داشت، دوم اینکه تشکیل این گونه نهادها باید از پایین به بالا باشد در غیر این صورت اثرگذاری مطلوبی نخواهد داشت.

در پایان باید گفت سازمان بورس به دلیل آن که از نهاد نظارتی به کارتل قدرت تغییر شکل داده پس توان و صلاحیت تشکیل این کانون را ندارد، به نظر می‌رسد صحبت‌هایی که مسئولان سازمان بورس اخیرا در رابطه با تشکیل کانون سهامداران حقیقی زده اند تا حدودی با هدف آرام کردن جو متتشنج شده بازار بوده است.

۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۳
کد خبر: 14014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha