مخالف دامنه نامتقارن بورس هستیم/ نرخ تسعیر ارز بانک‌ها تناسبی با نرخ های واقعی ندارد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما مخالف دامنه نامتقارن بورس هستیم و هرچه زودتر باید به متقارن تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در کلاب هاوس در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد:   پیشنهادی در خصوص ایجاد شورای مشورتی  بورس مطرح شده است،  این شورا  می تواند تشکیل شود و فعالیت خودش را ذیل سازمان بورس یا مجموعه های مرتبط  انجام دهد.

او در خصوص تسهیل قوانین و صدور مجوزها گفت: کاملا با این امر موافق هستم مخصوصا در امور سبدگردانی. به عنوان مثال سبدگردان هایی که دنبال گرفتن یک مجوز هستند، زمان طولانی را باید صرف کنند و این قضیه نیازمند اصلاح است.

وی افزود: در عرضه اولیه ها و تامین سرمایه نیازمند اصلاح هستیم به این دلیل که شرکت ها ۶ تا ۹ ماه دنبال مجوز هستند.

پور ابراهیمی در رابطه با سهام عدالت اظهارکرد: وقتی مجامع برگزار شود و اختیار به آن ها داده شود از سمت عرضه نگرانی هایی ایجاد می شود . اقدامات دولت در نحوه واگذاری سهام عدالت بسیار مهم است.

پورابراهیمی تصریح کرد: ما مخالف دامنه نامتقارن هستیم و هرچه زودتر باید به متقارن تبدیل شود و در شورا مطرح خواهیم کرد.

نمی توان دامنه  نوسان را خیلی باز یا خیلی محدود کرد

او افزود: نمی توانیم دامنه  نوسان را خیلی باز یا خیلی محدود نماییم،  باید مکانیسمی طراحی کنیم که نقدینگی افزایش یابد.

این نماینده مجلس بیان کرد: نرخ  تسعیر ارز بانک‌ها هیچ تناسبی با نرخ های واقعی ندارد و حتما در جلسه ی سران قوا مطرح خواهد شد.

عزل و نصب  رئیس سازمان بورس توسط رئیس جمهور

رئیس سازمان بورس خبر داد: در قانون جدید بازار، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار عضو هیات وزیران می شود و عزل و نصب آن توسط شخص رئیس جمهور انجام خواهد شد.

پورابراهیمی بیان کرد: نرخ سود  بانکی هر جا افزایش داشته اثر منفی گذاشته است. از بانک مرکزی شدیدا گلایه داریم. نرخ سود بین بانکی در نیمه دوم سال ۹۹ افزایش شدیدی داشت.

این نماینده مجلس گفت: درصدد تشکیل شورای ثبات مالی در کشور هستیم. با وجود این شورا بانک مرکزی نمی‌تواند به تنهایی سود بانکی را تغییر دهد.

پور ابراهیمی در ارتباط با این مطلب که یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی باید به بازار تزریق می شد اما این اتفاق عملی نشده است، گفت: این یک درصد منابع صندوق توسعه ملی چیزی حدود ۱۲ یا ۱۳ هزار میلیارد بوده این در حالی است که فقط مقدار هزار میلیارد به بازار سرمایه تزریق شده است که خود این ماجرا جای پیگیری دارد، گفته شده که بانک مرکزی مخالف کرده اما در حقیقت من از این ماجرا خبری ندارم ولی باید این یک درصد صندوق توسعه ملی را در سران سه قوه بررسی کنیم و سمت تقاضا را تحریک کنیم.

باید  اعتماد را یک بار دیگر به بازار سرمایه برگرداند

در ادامه محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در این گفت و گو  بیان کرد: تزریق نقدینگی بدون تزریق اعتماد دیگر فایده ای ندارد، باید همه این اعتماد را یک بار دیگر به بازار سرمایه برگردانند.

او افزود: در رابطه با یک درصد  منابع صندوق توسعه باید گفت که محقق نشده پس تزریق نقدینگی هم به درستی انجام نمی شود.

توصیه ما به سرمایه گذاران دید بلند مدت به بازار است

در ادامه بحث پور ابراهیمی  اظهار کرد: در خصوص بحث مالیات سه سر فصل منابع را بیان کردیم اول در خصوص مالیات است که در سال ۹۹ حدود ۱۸ هزار میلیارد رسیده و اگر این مقدار را بتوان به صورت سپرده انجام دهیم و ده هزار میلیارد دولت که از پالایشگاها برده است ما باید یک منبع مالیاتی برای بازار در نظر بگیریم.

او افزود: در پذیره نویسی باید زمان حداقل شود دو موضوع را در نظر داریم افزایش سود و بحث ای پی اس ها. قانون بازار سرمایه در حال تغییر است ما رویکردهایمان بنیادی است و توصیه ما به سرمایه گذاران دید بلند مدت به بازار است.

تلاش داریم در سال ۱۴۰۰ به سمت نرخ ارز شناور مدیریت شده برویم

این نماینده مجلس گفت: در باره چند نرخی بودن ارز،  ما مخالف بودیم چراکه به جز رانت چیزی عاید مردم نشد و حتی به دولت پیشنهاد حذف نرخ ارز ترجیحی را داده ایم. ما تلاش داریم در سال ۱۴۰۰ به سمت نرخ ارز شناور مدیریت شده برویم.

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ، اظهار کرد : ما دو بخش را پیشنهاد خواهیم کرد یک بخش افزایش اعتبار برای سهامداران و اعتبار برای کار گزاری ها در نزد بانک هاست .

او بیان کرد : جایگاه سازمان بورس و نقش رئیس سازمان را در قانون جدید در بورس مورد بررسی قرار داده ایم تا بتوانیم جایگاهش را در حوزه کلان ببینیم .

او بیان کرد : سه سر فصل منابع را برای گزارش جدید  مورد بحث قرار دادیم که یکی از آن ها بحث مالیات است می‌خواهیم کاری کنیم تا یک بخشی از مالیات را به صورت منابع نقدینگی که تا چهل هزار میلیارد می‌رسد به بازار تزریق کنیم.

پور ابراهیمی گفت : دو موضوع دیگر را در دستور کار داریم که یکی از آن ها بحث واریز سود در فاصله زمانی برگزاری مجمع است .

او بیان کرد : نرخ ارز باید صدرصد اصلاح بشود که یکی از مباحث ما در شورای سران  قوا همین امر است.

پور ابراهیمی گفت : دستور العمل ها که ذیل قانون است قبول دارم درحال تغییر است اما قوانین فعلا تغییر نکرده است .

او بیان کرد : اگر سازمان برنامه ای دارد که از طریق انتشار اوراق می‌خواهد به نقدینگی کمک کند به طور قطع از آن حمایت خواهیم کرد .

پور ابراهیمی درباره  تشکیل کانون سهامداران حقیقی تصریح کرد: ما روی این موضوع کار کرده ایم  و مخالف  این هستیم که این کانون ، دولتی شود.

او ادامه داد: درباره پیشنهاد تامین نقدینگی ۱۵ هزار میلیاردی که برای فرابورس مطرح شده باید گفت که منابع کمتری هم می تواند این موضوع را حل کند. درباره استفاده از سهام و تضمین آن برای وام سهام عدالت نیز هم اکنون این کار انجام می شود.

این نماینده مجلس گفت: درباره شورای مالی ما یک بحث درباره شورایی که درباره بازار مالی است مطرح کردیم و درباره آن کار کارشناسی انجام می دهیم ولی احکام نهایی نشده است.

رئیس جمهور جدید باید  یک برنامه جامع برای بازار سرمایه داشته باشد

پور ابراهیمی بیان کرد:  یکی از گلایه های ما این است که وزیر اقتصاد به عنوان رییس شورای عالی بورس تمام مصوبات را اجرا کند . جنس بازار سرمایه بسیار فرق کرده و رئیس جمهور جدید باید حتما یک برنامه جامع برای بازار سرمایه داشته باشد.

پور ابراهیمی در ارتباط با بحث محدویت اختیارات رئیس کل بانک مرکزی گفت: رویکرد بانک مرکزی یک رویکرد بخشی است، چیزی که مربوط به خود بازار سرمایه است که نباید نادیده گرفته شود.

او افزود: ما قصد نداریم بازار را رها کنیم،  تلاش خواهیم کرد اما تجربه نشان می دهد که دیگر در این دولت نمی شود کاری کرد اما تکالیف قانونی را انجام خواهیم داد.

این نماینده مجلس بیان کرد: ما یک رویکرد کوتاه مدت داریم که با همین دولت پیش خواهیم برد و در کنار آن یک رویکرد بلند مدت داریم که وزیر اقتصاد آینده که بخواهد رای اعتماد بگیرد ما این برنامه را به آن خواهیم داد.

او افزود: جلسه سران قوا برای حل چالش های مشخص است. من پیشنهاد کردم درباره سود شرکت دو موضوع را پیگیری کنیم، اول افزایش سود دوم جنس بازار سرمایه جنس تخصصی است.

پورابراهیمی گفت: ما شاهد حضور افرادی در بازار  هستیم که باید سرمایه گذار غیر مستقیم باشند، اما این افراد وارد سرمایه گذاری مستقیم شده اند. گلایه ما به دولت همین موضوع است به دلیل این مشکلات حرفه ای ها نیز متضرر شده اند.

او بیان کرد: این دوران را به امید خدا پشت سر خواهیم گذشت اگر می خواهیم به توسعه در اقتصاد برسیم باید توجه به بازار سرمایه داشته باشیم. بازار سرمایه موتور رسیدن به توسعه است . نگاه کوتاه مدت حاکمیت به بازار سرمایه  اصلا درست نیست.

۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
کد خبر: 13908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha