سرانه مصرف گوشت قرمز نصف شد!

مدیر عامل اتحادیه دام سبک گفت: نبود تقاضا و کاهش قدرت اقتصادی خرید خانوار منجر به کاهش سرانه مصرف از ۱۲ کیلو به ۶ کیلوگرم شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد افشین دادرس مدیر عامل اتحادیه دام سبک در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل کاهش سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور اظهار کرد: در گوشت ۲ مصرف کننده عمده داریم که با افزایش قیمت گوشت، خانوارها قدرت خرید ندارند. همچنین بخش دیگری از مصرف به علت ویروس کرونا و تعطیلی رستوران ها و مراکز گردشگری کاهش یافت.

وی افزود: بنابر آمار سرانه مصرف گوشت قرمز از ۱۲ کیلو به ۶ کیلو گرم رسیده که علت اصلی آن را در نبود تقاضا و کاهش قدرت اقتصادی خانوار باید جست و جو کرد.

دادرس با بیان اینکه قیمت تمام شده دام به نرخ علوفه بستگی دارد، گفت: ۷۵ درصد هزینه های دامداری مربوط به خوراک است و با افزایش قیمت خوراک، نرخ گوشت در بازار افزایش می یابد. در شرایط فعلی دامداران به سبب نبود کشش بازار و عرضه کمتر از قیمت تمام شده تولید زیان می دهند.

این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو دام زنده را ۶۰ هزار تومان و لاشه در کشتارگاه را ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هر کیلو لاشه با حداکثر ۱۰ درصد سود باید در خرده فروشی ها عرضه شود و فروش با نرخ های بالاتر ناشی از تعدد وجود واسطه و دلال و تفاوت در اجاره سرقفلی در سطح شهر است.

مدیر عامل اتحادیه دام سبک در پایان با اشاره به اینکه نرخ نهاده های دامی بالاتر از توان و تحمل دامدار است، تصریح کرد: با افزایش قیمت نهاده، نرخ گوشت بالا می رود؛ از این رو موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیستیم.

۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
کد خبر: 13906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha