بازار سهام ترسیده است! / ایجاد تعادل تنها با حذف دخالت‌های بی‌جا شکل می‌گیرد /دارایی سهامداران با برداشتن دامنه نوسان چه می شود؟

شریفی کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار شرایط مساعدی را برای واکنش به اخبار مثبت، نمی‌بیند و با ترسی که نسبت به عدم تعادل در بازار وجود دارد نباید انتظار دیگری را داشت. بازار سهام نیاز به تغییرات کلی دارد، متناسب با برداشتن دامنه نوسان باید حجم مبنای معاملات نیز افزایش یابد. در شرایط کنونی بهترین دامنه برای بازار سرمایه رنج بین منفی تا مثبت ۱۰ است. این تصمیم می‌تواند در کمترین زمان ممکن بازار را به تعادل برساند.بازار سرمایه عمق ندارد و شناوری سهام باید در زمانی مناسب افزایش یابد. در این صورت کمتر دچار مشکلات میشویم .

یوسف علی شریفی کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل تامین سرمایه کاردان در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد گفت: مدت زیادی است که بازار سهام دچار نزول و کاهش است؛ سازمان بورس باید دامنه نوسان را به حالت متقارن بازگرداند و به سوی بازاری بدون دامنه نوسان حرکت کند. این امر نقدشوندگی که اصل مهم هر بازار مالی محسوب می‌شود را ایجاد کرده و در این صورت شاهد بازاری پرتکاپو و پویا هستیم.

شریفی بیان کرد: سازوکار فعلی نمی تواند ثبات را به بازار برگرداند. بازار سهام طبیعت مختص به خود را نیاز دارد و نمی توان به طور دستوری بلند مدت آن را مدیریت کرد.

مدیرعامل تامین سرمایه کاردان تشریح کرد: ایجاد تعادل تنها با حذف دخالت‌های بی‌جا شکل می‌گیرد. هر تغییر و اصلاحی پیش از ثبات بازار بهره‌ای ندارد. اکنون بازار دچار ترس است و حالت منطقی را از خود بروز نمی‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه درمورد این سوال که با توجه به جو روانی منفی اکنون زمان مناسبی برای تغییر دامنه است؟ پاسخ داد: بالاخره باید از یک نقطه‌ای اصلاحات شکل گیرد. بازار سهام به طور حدودی در ۸ ماهه گذشته قفل در صف فروش است. این واقعیت یعنی سیاست‌های اتخاذ شده جوابگوی نیاز بازار نیست و هر چقدر که این زمان طولانی تر شود، خستگی و فرسودگی بیشتری را ببار می‌آورد.

وی ادامه داد: رکود و اتفاقاتی که در بازار سهام شاهد آن بودیم، در بازارهای موازی پیش نیامد و علت این موضوع تنها به نظارت و دخالت‌ها بر می‌گردد. بازارهای موازی متناسب با طبیعت خود حرکت می‌کنند و اشکال و نارضایتی خاصی در آنها به وجود نیامده اما بازار سهام مدام با دخالت و ایجاد قواعد خلق الساعه رو به رو می شود که همین امر آسیب بزرگی به سرمایه گذاران وارد می کند.

شریفی بیان کرد: بازار سهام نیاز به تغییرات کلی دارد، متناسب با برداشتن دامنه نوسان باید حجم مبنای معاملات نیز افزایش یابد. در شرایط کنونی بهترین دامنه برای بازار سرمایه رنج بین منفی تا مثبت ۱۰ است. این تصمیم می‌تواند در کمترین زمان ممکن بازار را به تعادل برساند.

مدیرعامل تامین سرمایه کاردان مطرح کرد: در زمانی که شاپور محمدی عهده‌دار ریاست سازمان بورس بود، بارها تاکید کردم که دامنه نوسان باید برداشته شود اما در نهایت این موضوع محقق نشد. اکنون هم معتقدم در مرحله نخست دامنه نوسان باید به شکل قبلی خود یعنی منفی تا مثبت پنج برگردد و در وحله دوم به رنج منفی تا مثبت ۱۰ تغییر حالت دهد. در نهایت باید در هر گام مقدار آن افزایش پیدا کند.

وی معتقد است: بازار سرمایه عمق ندارد و شناوری سهام باید در زمانی مناسب افزایش یابد. در این صورت کمتر دچار مشکلات میشویم چراکه مشارکت مردم در بازار سرمایه افزایش میابد و دیگر شاهد نوسانات ناگهانی نخواهیم شد.

وی با اشاره به عدم واکنش بازار سهام به اخبار مثبتی همچون صحبت دهقان دهنوی مبنی بر انتشار ۲۴ هزار میلیارد تومان اوراق بیان کرد: بازار شرایط مساعدی را برای واکنش به اخبار مثبت، نمی‌بیند و با ترسی که نسبت به عدم تعادل در بازار وجود دارد نباید انتظار دیگری را داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا انتشار اوراق سهام خزانه می‌تواند به متعادل شدن شرایط کمکی کند؟ گفت: در شرایط عادی، بله اما در بازاری که ترس حاکم است و تنها از سهام‌ بزرگ حمایت می‌شود چندان کارساز نیست. افراد حقیقی به خصوص سهامداران ناآشنا بیشتر در سهام کوچک و متوسط گیر کرده اند و تا زمانی که تکلیف آن روشن نشود، حمایت از نمادهای بزرگ، انتشار اوراق سهام خزانه و غیره کارساز نیست.

وی درمورد این سوال که با برداشته شدن دامنه نوسان آیا سرمایه مردم از بین می‌رود؟ گفت: پالس و حرفهای منفی در این خصوص اشتباه است.  افرادی که وارد بازار سهام می‌شوند باید بلند مدت سرمایه گذاری کنند و در بلند مدت هم هیچ کسی ضرر نکرده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: فعلان بازار سرمایه به دو دسته تقسیم می شود که دسته نخست با نگاه سرمایه گذاری به بازار ورود کرده اند و این گروه با افت و خیرهای مقطعی خوشحال و ناراحت نمی‌شوند و با تامل و شکیبایی به سود مدنظر خود دست پیدا می‌کنند.

شریفی افزود: دسته دوم فعالان بازار سهام، نوسان‌گیران روزانه (Day Trade) هستند که این افراد هم با توجه به شناخت و مهارتی که دارند می‌توانند بازدهی معقولی از بازار داشته باشند. بنابراین سرمایه مردم یک شبه بر باد نمی رود و با نگاه سرمایه‌گذاری و دید بلند مدت هیچ شخصی در بازار سهام متضرر نمی شود.

مدیرعامل تامین سرمایه کاردان گفت: اکنون بازار روند طبیعی و حال خوبی را ندارد اما با گذر از این جوهای منفی ضررهای کنونی جبران خواهد شد.

۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 13856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha