ابعاد تأثیرگذاری تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان بر بازار سرمایه

بازار همواره تحت تاثیر دو عامل تکانه ­های قیمتی و عوامل بنیادی است. در شرایط فعلی در حالی که اکثر قیمت کامودیتی ­ها در حال فتح قله­ های قیمتی ۱۵ ماه اخیر خود هستند اما وجود ابهاماتی همانند بلاتکلیفی قیمت دلار به دلیل مذاکرات ایران بر سر برجام، احتمال وقوع دستیابی به توافق، همچنین انتخابات پیش رو از عوامل کاهش انگیزه برای افزایش تقاضا است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا؛ محمدابراهیم سماوی، مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر در خصوص عوامل تأثیر گذار بر بازار سرمایه اظهار داشت: از منظر تکانه­ های قیمتی، علی­رغم اینکه شاهد اصلاح­ های قیمتی قابل توجهی بودیم اما جو محافظه ­کاری و ترس  به دلیل ریزش شدید ماه ­های اخیر بر بازار مستولی گشته که از عواقب آن می­ توان به کم واکنشی به اخبار مثبت و بیش واکنشی به اخبار منفی اشاره کرد.

وی در این خصوص ادامه داد: در حال حاضر بازار سرمایه فعلی دیگر آن بازار سرمایه­ سال­ های قبل نیست که نقش تقریبا غیرقابل محسوسی در اقتصاد داشت، بلکه هم اکنون به لطف سهام عدالت بیش از ۵۷ میلیون نفر در بازار حضور دارند و از این رو تصمیمات مربوطه باید کاملا کارشناسانه باشد و همه ابعاد آن در نظر گرفته شود.

سماوی گفت: در این بین سازمان بورس و اوراق بهادار با اتخاذ تصمیماتی مستقل از دولت می تواند بازار را از درون توسعه دهد. این نوع تصمیمات می ­تواند همانند سوخت مناسبی برای روی ریل قرار گرفتن بازار در مسیر صعودی باشد. بالاخص پس از کاهش ابهامات تصمیمات اخذ شده، می تواند اثربخشی بیشتری داشته باشد.

مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر در این خصوص اشاره داشت: شرکت­ های سرمایه ­گذاری و هلدینگ ­ها مدتی بود که از اخذ تسهیلات بدون دلیل منطقی منع شده بودند و پس از سال­ها مبادرت در نهایت موفق به طراحی ابزاری به نام اوراق اجاره سهام شدند. طی جلسه ­ای که رئیس سازمان بورس با مدیران شرکت ­های سرمایه­ گذاری و هلدینگ ­ها داشتند، توافقی مبنی بر تزریق حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه از طریق انتشار این اوراق به سرانجام رسید. مهم ترین اتفاق در این مسیر این بود که سازمان بورس تصمیم گرفت در راستای مانع ­زدایی، موافقت اصولی با انتشار این اوراق را در کمترین زمان ممکن برای متقاضیان صادر کند.

وی در ادامه با اشاره به اثربخشی این اوراق در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: این رویداد از چند بعد می ­تواند اثر مثبتی بر بازار سرمایه بگذارد، در یک بعد تزریق این حجم از نقدینگی به بازار شرایط بازار را بهبود می­ بخشد و موجب کاهش ترس و در ادامه موجب تقلیل کم واکنشی به اخبار مثبت و بیش واکنشی به اخبار منفی خواهد شد. از بعد دیگر این رویداد باعث کمرنگ شدن بی­ اعتمادی چیره شده بر بازار سرمایه می­ شود، زیرا سهامداران حمایت مستقیم و درون زای سیاست­ گذاران سازمان را لمس می­ کنند و اطمینان خاطر نسبی برایشان ایجاد می­ شود.

سماوی اینگونه ادامه داد که: با انتشار این اوراق، سهامداران شرکت­ های سرمایه­ گذاری و هلدینگ­ ها مبلغ قابل توجهی از طریق تامین مالی به نسبت ارزان (نسبت به بازار پول) به دست می آورند. از طرف دیگر، این وجوه تامین شده، توسط تیم­ های حرفه ­ای سرمایه­ گذاری این شرکت ­ها در سهام ارزنده سرمایه­ گذاری خواهد شد، و در نهایت در آینده از بازدهی آن منتفع خواهند شد. در مجموع در صورت کاهش ابهامات فعلی در بازار که مستلزم سپری شدن زمان و تعیین تکلیف متغیرهای اسمی است، اثربخشی این تصمیم بر همگان آشکار خواهد شد

۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 13810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha