۱۰ روش عجیب جمع آوری اطلاعات از کاربران توسط شرکت‌ها

شرکت‌هایی در جهان فعالیت می‌کنند که اطلاعات افراد را بدون اطلاع خود شخص ثبت کرده و آن‌ها را به شرکت‌های دیگر می‌فروشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، تا پیش از این همه فکر می‌کردند که اگر به صورت آنلاین کاری را انجام می‌دهند یا در اینترنت جستجو می‌کنند، ممکن است اطلاعاتشان توسط بدافزارها ردیابی شود، اما موضوع چیزی فراتر و عجیب‌تر از این است. در همین لحظه، هر کاری که انجام می‌دهید در حال ضبط شدن است. برنامه‌ها و دوربین‌های رایانه‌ای شما را تحت نظارت قرار داده و در هر لحظه افراد را کنترل می‌کنند. شرکت‌هایی هستند که افراد برای بهره مندی از خدمات آن‌ها یا به هدف کار، اطلاعات شخصی‌شان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند، اما این شرکت‌ها می‌توانند کارهایی را با اطلاعات شخصی افراد انجام دهند که حتی تصور آن‌ها نیز سخت و وحشتناک است.

در ادامه ۱۰ روش جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران توسط شرکت‌ها را می‌خوانید:

بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها سوابق پزشکی افراد را می‌فروشند

۱۰ روش ترسناک جمع آوری اطلاعات کاربران توسط شرکت‌ها

فیسبوک اخیرا افرادی را به چندین بیمارستان فرستاده تا مسئولان آنجا را متقاعد کنند که اطلاعات محرمانه بیمارانشان را بفروشند. آن‌ها همه چیز از جمله سوابق بیماری افراد و تاریخچه تجویز نسخه را می‌خواستند و ادعا می‌کردند که اطلاعات را برای انجام پروژه‌ای تحقیقاتی می‌خواهند. اطلاعات بیماران باید ناشناس بمانند، زیرا از نظر قانونی بیمارستان‌ها نمی‌توانند سابقه پزشکی افراد را با نام آن‌ها فاش کنند.

اگرچه فیسبوک راه حلی برای متقاعد کردن مسئولین فیسبوک داشت و به آن‌ها گفت که اطلاعات کافی درباره کاربران دارد و می‌خواهد کاربران خودش را با این اطلاعات متصل کند و اطلاعات فاش نمی‌شود. بیمارستان‌ها می‌دانستند که فیسبوک قصد ندارد اطلاعات را ناشناس نگه دارد. در حقیقت، غول رسانه‌های اجتماعی قول داده بود که پس از انجام تحقیقات اطلاعات را به بیمارستان باز می‌گرداند.

فیسبوک تنها شرکتی نیست که سوابق پزشکی افراد را خریداری می‌کند. شرکت‌های دیگری وجود دارند که به غیر از خرید سوابق پزشکی و فروش مجدد آن‌ها، کار دیگری انجام نمی‌دهند. Rite Aid و CVS هر دو به فروش داده‌های بیماران و جنرال الکتریک و IBM به خرید آن‌ها اعتراف کرده‌اند. بزرگترین شرکتی که در تجارت اطلاعات پزشکی شرکت دارد IMS Health نام دارد و این شرکت در سال ۲۰۱۴، ۲.۶ میلیارد دلار از این راه درآمد کسب کرد.

اپل بررسی می‌کند که چه مقدار پول در حساب بانکی افراد وجود دارد

۱۰ روش ترسناک جمع آوری اطلاعات کاربران توسط شرکت‌ها

اپل در سال ۲۰۱۵ برای یک برنامه جدید گواهی ثبت اختراع دریافت کرد که به طور مداوم بر روی آیفون اجرا می‌شود. هدف اصلی این برنامه تماشای افراد در هنگام بررسی حساب بانکی و کارت‌های اعتباری خود و یا انجام کارهای بانکی بود. این شرکت حتی سعی نکرد کاری را که انجام می‌دهد را پنهان کند. این گواهی حق ثبت اختراع به طور خاص می‌گوید: "کالاها و خدمات برای گروه‌های خاصی از کاربران به بازار عرضه می‌شوند، بر اساس میزان اعتبار پیش پرداخت موجود برای هر کاربر. " یا به عبارت دیگر، آن‌ها به میزان بدهی شما در کارت اعتباری خود پرداخته و اطلاعات را با هر تبلیغ دهنده‌ای که مایل به پرداخت آن است به اشتراک می‌گذارند.

به طور رسمی، اپل وانمود کرد که آن‌ها هیچ برنامه‌ای برای استفاده واقعی از این اطلاعات ندارند. تیم کوک، سخنرانی‌های بزرگی را انجام داده و گفته است که جاسوسی از کاربران برای سود پولی اشتباه است و اپل چنین کاری انجام نمی‌دهد، اما باور اینکه اپل برنامه‌ای را فقط برای استفاده نکردن از آن برنامه ریزی، طراحی و ثبت کند، کمی سخت است. اپل قطعاً توانایی بررسی حساب بانکی افراد را دارد.

تبلیغ کنندگان چهره افراد را از طریق دوربین مشاهده می‌کنند

۱۰ روش ترسناک جمع آوری اطلاعات کاربران توسط شرکت‌ها

برخی از افراد باهوش در تصویری که مارک زاکربرگ ارسال کرده متوجه چیزی شده‌اند: نوار سیاه روی وب کم لپ تاپ او. بیش از چند نفر توصیف کرده‌اند که تبلیغاتی را در فیسبوک مشاهده می‌کنند که به نظر می‌رسد در مورد آنچه می‌پوشند یا آنچه در پشت آن‌ها است کار می‌کنند. فیس بوک هرگز اعتراف نکرده که ما را از طریق دوربین‌های ما تماشا می‌کند، اما این واقعیت که زاکربرگ احساس می‌کند باید خودش را بپوشاند، نشان می‌دهد که او چیزی را می‌داند که ما نمی‌دانیم.

شرکت‌های دیگر نیز این کار را انجام می‌دهند. شرکتی به نام Emotional Analytics نرم افزاری را توسعه داده که با استفاده از وب کم رایانه واکنش‌های چهره افراد را نسبت به تبلیغات مشاهده و تجزیه و تحلیل می‌کند. تعداد کمی از شرکت‌ها اعتراف کرده‌اند که بدون اجازه اشخاص از دوربین آن‌ها استفاده می‌کردند. اندروید اخیراً به روزرسانی جدیدی را برای سیاست حفظ حریم خصوصی خود برای ممنوع کردن استفاده برنامه‌ها از دوربین‌های تلفن همراه برای ضبط مخفیانه چهره افراد ارائه کرده است.

ردیابی پلاک خودرو با اسکنر

۱۰ روش ترسناک جمع آوری اطلاعات کاربران توسط شرکت‌ها

حتی اگر افراد از هیچ وسیله الکترونیکی یا اینترنتی استفاده نکنند باز هم، شرکت‌ها می‌توانند هرجا که آن‌ها می‌روند را ردیابی کنند. چندین شرکت وجود دارد که اسکنرهای پلاک در سراسر جهان را راه اندازی کرده‌اند و از آن‌ها برای جمع آوری داده‌ها در هرجایی که مردم می‌روند استفاده می‌کنند.

بزرگترین شرکت اسکن پلاک در ایالات متحده در ژانویه ۲۰۱۵ دو میلیارد پلاک را اسکن کرده بود. این شرکت‌ها اطلاعاتی را که از اسکن پلاک‌ها به دست می‌آورند همراه با چک‌های اعتباری، تاریخچه خرید، اطلاعات مربوط به محل زندگی افراد را بسته بندی می‌کنند و همه آن‌ها را به تبلیغ کنندگان می‌فروشند. اعتقاد بر این است که شرکت‌های بیمه از این اطلاعات برای تعیین نرخ خود استفاده می‌کنند. اگر مشتری گرفتار تصادفی در محله‌های خطرناک شده باشد، شرکت‌های بیمه می‌توانند کمی نرخ خود را افزایش دهند.

فروش داده‌های پلاک خودروی افراد یک صنعت چند میلیارد دلاری است و به لطف یک روزنه بسیار نازک از نظر فنی نیز قانونی است. شرکت‌ها اصرار دارند که اطلاعات خصوصی مردم را ردیابی نمی‌کنند، اما، مطمئناً می‌توان با صرف ۳۰ ثانیه وقت و جستجو در گوگل نام و شماره پلاک خودروی شخص خاصی را پیدا کرد.

فروشگاه‌های کوچک حرکات افراد را از طریق Wi-Fi تلفن دنبال می‌کنند

۱۰ روش ترسناک جمع آوری اطلاعات کاربران توسط شرکت‌ها

وقتی شرکتی Wi-Fi رایگان ارائه می‌دهد، می‌تواند همه کارهای افرادی را که به آن متصل شدند را در فروشگاه خود پیگیری کنند. وقتی شخصی به Wi-Fi متصل می‌شود، فروشگاه ردیابی می‌کند که او کجا می‌رود و به دنبال چه چیزی است. آن‌ها آنچه را که فرد از طریق تلفن به آن نگاه می‌کند، جایی که رفته و آنچه خریداری کرده را ردیابی می‌کنند.

بسیاری از شرکت‌ها این کار را انجام می‌دهند. Macy’s، BMW، Top Shop، Morrisons و مراکز خرید بی شمار همگی تأیید کرده‌اند که مشتریان خود را از طریق تلفن‌های هوشمند ردیابی می‌کنند.

ردیابی با استفاده از فناوری تشخیص چهره

۱۰ روش ترسناک جمع آوری اطلاعات کاربران توسط شرکت‌ها

دوربین‌های فروشگاه‌ها فقط برای جلوگیری از سرقت مغازه نیستند، بلکه آن‌ها در حال تماشای افرادی هستند که به فروشگاه می‌آیند و با اسکن چهره آن‌ها می‌توانند اطلاعات را جمع آوری کرده و بفروشند. دوربین‌های مدرن از تکنولوژی تشخیص چهره برای تشخیص سن، قومیت‌ها و جنسیت مشتریان استفاده می‌کنند. آن‌ها صورت فرد را اسکن می‌کنند و مکان موردنظر او را ردیابی کرده تا نقشه‌ای دقیق از مکان‌های مختلف او در فروشگاه را بدست آورند و از این طریق تبلیغات را به سطح جدیدی برسانند.

فیسبوک همه تماس‌های تلفنی را ردیابی می‌کند

۱۰ روش ترسناک جمع آوری اطلاعات کاربران توسط شرکت‌ها

فیسبوک در مارس ۲۰۱۸ برای ضبط هر تماس تلفنی که کاربران در دستگاه‌های اندرویدی خود انجام داده اند، دچار مشکل شد. وقتی خبر رسوایی کمبریج آنالیتیکا منتشر شد، مردم شروع به بارگیری و جستجوی اطلاعاتی کردند که غول رسانه‌های اجتماعی در آن‌ها ذخیره کرده بود. با کمال تعجب، آن‌ها دریافتند که فیسبوک سابقه هر تماس تلفنی را که انجام دادند، نگه داشته است. فیسبوک جزئیات کاملی در مورد اینکه فرد با چه کسی تماس گرفته، مدت زمانی که با آن‌ها صحبت کرده و هر متنی که ارسال کرده‌اند را داشت. فیسبوک اصرار داشت که آن‌ها در واقع به تماس‌ها گوش نمی‌دهند. اگرچه فیس بوک و گوگل گوش دادن به تماس‌های تلفنی را انکار می‌کنند، اما بسیاری از مردم کاملا مطمئن هستند که تبلیغات هدفمندی که دیده اند دروغ گفتن را نشان می‌دهد.

برنامه AccuWeather مخفیانه موقعیت مکانی فرد را ضبط و می‌فروشد

۱۰ روش ترسناک جمع آوری اطلاعات کاربران توسط شرکت‌ها

این برنامه در آگوست ۲۰۱۷ دچار مشکل شد، برنامه AccuWeather مخفیانه مقدار زیادی از اطلاعات راجع به کاربران را به طور مخفیانه ثبت می‌کنند. این برنامه فقط ردیابی نمی‌کند که فرد در چه شهری قرار دارد بلکه موقعیت مکانی فرد را تا نزدیکترین جا ثبت می‌کند، حتی طبقه‌ای که در ساختمان زندگی می‌کند.

وقتی کاربران اشتراک موقعیت مکانی را خاموش می‌کنند، برنامه AccuWeather همچنان مکان آن‌ها را ردیابی می‌کند. سپس، بدون درخواست مجوز، این اطلاعات را به تبلیغ دهندگان می‌فروشند تا بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. این برنامه تنها شرکتی نیست که این کار را انجام می‌دهند. گرچه Google درمورد کارهایی که با اطلاعات GPS انجام می‌دهند خیلی شفاف نبوده، اما گفته شده آن‌ها بدون توجه به کاری که فرد انجام می‌دهد موقعیت مکانی او را ردیابی می‌کنند.

صدها برنامه هر آنچه را فرد می‌گوید مخفیانه ضبط می‌کنند

۱۰ روش ترسناک جمع آوری اطلاعات کاربران توسط شرکت‌ها

به معنای واقعی کلمه صدها برنامه مختلف وجود دارد که با نرم افزاری به میکروفون وصل شده و همه اتفاقات و مکالمه‌های فرد را ضبط می‌کند. بیشتر آن‌ها از برنامه ساخته شده توسط شرکتی به نام آلفونسو استفاده می‌کنند. این برنامه‌ها طوری طراحی شده که میکروفن را حتی درصورت بسته بودن برنامه به طور مداوم فعال می‌کند. از نظر فنی، این برنامه قانونی است، زیرا از فرد برای ضبط درخواست می‌کند، اما معمولاً این درخواست در جایی در عمق یک سیاست حریم خصوصی محرمانه دفن می‌شود.

فیس بوک اطلاعات افرادی را که از فیسبوک استفاده نمی‌کنند را جمع آوری می‌کند

۱۰ روش ترسناک جمع آوری اطلاعات کاربران توسط شرکت‌ها

حتی اگر شخصی از فیسبوک استفاده نکند، این شرکت همچنان همه کارهای افراد را کنترل می‌کند. تقریباً در هر وب سایتی که شخصی آن را می‌بیند، یک دکمه کوچک وجود دارد که او را تماشا می‌کند: دکمه "پسندیدن".

فیس بوک کدی را به دکمه‌های "پسندیدن" و "اشتراک گذاری" اضافه کرده که در هر مقاله آنلاین نشان داده می‌شود و اقدامات کاربر را به صورت مخفیانه ثبت می‌کند. برای تماشای آنچه فرد انجام می‌دهد لازم نیست که روی گزینه‌های موجود کلیک کند - اگر فردی در وب سایتی باشد که از او دعوت می‌کند پست خود را در فیس بوک به اشتراک بگذارد، این شرکت مشغول مشاهده کاری است که فرد انجام می‌دهد. آن‌ها در حال تماشای نظرات کاربران هستند، آن‌ها در حال مشاهده جایی که آن‌ها می‌روند و هرکاری که انجام می‌دهند هستند تا اطلاعات را ثبت و بعدا بفروشند.

گفتنی است، اگر فردی فیس بوک را تحریم کند، چیزی تغییر نکرده و نمی‌کند، این شرکت دائما در حال ردیابی رفتار و کارهای کاربران اینترنت است.

گزارش از مائده زمان فشمی

۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 13771

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha