ریزش ۹ هزار واحدی شاخص کل بورس در دومین روز هفته /ارزش معاملات دو بازار از ۶.۵ هزار میلیارد تومان گذشت

 بورس اوراق بهادار تهران که بعد از نشست مشترک رئیس سازمان بورس و نمایندگان شرکت‌های حقوقی تصمیم گرفته بودند ۲۴ هزار میلیارد تومان اوراق برای خرید سهام منتشر کنند، این تصمیم فقط یک روز باعث بهتر شدن اوضاع بازار شد و از روزهای بعد شاخص کل در حال ریزش بوده است.امروز هم روند بازار با ریزش همراه شد به گونه‌ای که در پایان ساعت معاملات، شاخص کل با کاهش ۹ هزار و ۳ واحد به رقم یک‌میلیون و ۲۲۴ هزار و ۷۷۸ واحد رسید.همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن ۹۰۱ واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم ۴۳۲ هزار و ۴۵۸ واحد رسید.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران که بعد از نشست مشترک رئیس سازمان بورس و نمایندگان شرکت‌های حقوقی تصمیم گرفته بودند ۲۴ هزار میلیارد تومان اوراق برای خرید سهام منتشر کنند، این تصمیم فقط یک روز باعث بهتر شدن اوضاع بازار شد و از روزهای بعد شاخص کل در حال ریزش بوده است.

امروز هم روند بازار با ریزش همراه شد به گونه‌ای که در پایان ساعت معاملات، شاخص کل با کاهش ۹ هزار و ۳ واحد به رقم یک‌میلیون و ۲۲۴ هزار و ۷۷۸ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن ۹۰۱ واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم ۴۳۲ هزار و ۴۵۸ واحد رسید. 

ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از ۴ میلیون و ۸۹۰ هزار میلیارد تومان رسید.


نقشه معاملات امروز معاملات بورس تهران

امروز معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۱.۱ میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۱۲۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۴۷۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

ارزش معاملات فرابورس ایران هم امروز بیش از ۵ هزار و ۸۸ میلیارد تومان بود، بنابراین ارزش معاملات بورس و فرابورس امروز به بیش از ۶ هزار و ۵۵۹میلیارد تومان رسید. 

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند اما میزان همه شاخص‌های  زیر یک درصد بود، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت در بورس با معیار وزنی ارزشی ۷۳ صدم درصد افت کرد. همچنین شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۲۱ صدم درصد کاهش یافتند. شاخص آزاد شناور ۵۷ صدم درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس ۸۴ صدم درصد کاهش یافت. شاخص بازار دوم بورس ۶ دهم درصد کاهش یافت. 


روند یکساله شاخص بورس تهران

بازدهی سرمایه‌گذاری در بورس تهران بیش از بازارهای رقیب است به گونه‌ای که در سال گذشته این بازدهی به ۱۵۳ درصد رسید.

نمادهایی که قبلاً شاخص‌ساز بودند امروز در کاهش شاخص اثرگذار بودند به گونه‌ای که نمادهای فولاد مبارکه، ملی‌مس،‌ شستا، بانک پارسیان، پتروشیمی خلیج‌فارس، چادرملو و پالایش نفت اصفهان بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

نمادهای پرتراکنش در بورس شامل سیمان داراب، معدنی اپال‌کانی پارس، سرمایه‌گذاری سیمان تأمین، پتروشیمی بوعلی سینا، بانک ملت، سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی و بانک پاسارگاد بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران هم شاخص کل نزولی بوده و با کاهش ۶۰ واحد به رقم ۱۷ هزار و ۸۲۰ واحد رسید. 

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و ۲۱۱ هزار میلیارد تومان رسید که نشان می‌دهد ارزش روز شرکت‌های بورسی و فرابورسی به بیش از ۶ میلیون میلیارد تومان رسیده است که نشان می‌دهد ارزش روز شرکت‌های بورسی و فرابورسی به حدود ۲۵۰ میلیارد دلار براساس دلار ۲۴ هزار تومانی رسیده است؛ یعنی حجم بازار سرمایه ایران در بخش اوراق به پول روز دنیا ۲۵۰ میلیارد دلار رسیده است. 


وضعیت امروز پالایش یکم

خریداران واحدهای پالایش یکم امروز با گذشت بیش از ۶ ماه از معطلی پولشان، هنوز با ۳۲ درصد زیان همراه هستند، ‌این در حالی است که قرار بود با تخفیف ۳۰ درصدی دولت، خریداران پالایش یکم سود ببرند.

امروز نمادهای آریا ساسول، صبا تأمین، فولاد هرمزگان، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی مارون، سرمایه‌گذاری مالی مهر آیندگان و پتروشیمی تندگویان به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نمادهای پرتراکنش در فرابورس ایران شامل توسعه مسیر برق گیلان، پلیمر آریا ساسول، شیر پاستوریزه پگاه گیلان، صبا تأمین، بیمه پاسارگاد، امتیاز تسهیلات مسکن اسفند ۹۹ و شرکت سرمایه‌گذاری اعتلای البرز بوده‌اند. 

به گزارش فارس، طبق آخرین نشست شورای عالی بورس، دامنه نوسان نمادهای بورسی از اول اردیبهشت به مثبت ۶ و منفی ۳ تغییر پیدا می‌کند. همچنین صندوق‌های با درآمد ثابت ملزم می‌شوند حداقل ۱۵ درصد از پرتفوی خود را در سهام سرمایه‌گذاری کنند. 

۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 13725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha