افشاء جزییات جدید سقوط هواپیمای اوکراینی

اوکراین بدنبال خارج کردن پرونده سقوط هواپیمای این کشور از مسیر فنی و استفاده سیاسی از آن برای وارد کردن فشار به روسیه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری مهر، نورنیوز نوشت: یک مقام مطلع نزدیک به شورای عالی امنیت ملی گفت: پس از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران، مقامات رسمی این کشور به ایران پیشنهاد دادند که علت حادثه، وجود اشکال فنی در سامانه پدافند هوایی تور ام -۱ روسی اعلام شود و چون ایران این درخواست را بدلیل عدم انطباق با واقعیت نپذیرفت، اوکراین مسیر سیاسی کردن پرونده و خارج نمودن آن از روال فنی را در پیش گرفته است.

وی با اشاره به قصد اوکراین برای بهره‌برداری سیاسی از این حادثه تلخ برای تاثیرگذاری هم زمان بر دو رخداد افزود: با توجه به ابهامات رفع نشده در خصوص نقش کیّف در هدف قراردادن هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی در سال ۲۰۱۴ میلادی و در میانه درگیری‌های شرق این کشور که به کشته شدن همه ۲۹۸ مسافر این پرواز منجر شد، اوکراین در تلاش بود که با جا انداختن وجود نقص در سامانه پدافندی تور ام -۱ روسی هر دو حادثه را به یک منشاء مرتبط کند و از خود رفع اتهام نماید.

این مقام مطلع خاطر نشان کرد: دلیل دوم اوکراین برای در پیش گرفتن رفتار سیاسی در قبال این پرونده، درگیری شدید این کشور با مسکو بر سر مالکیت جزیره کریمه است و کیِف قصد داشت با انتساب غیر مستقیم حادثه سقوط هواپیما به روسها به نوعی فشار سیاسی بر مسکو را افزایش دهد.

وی در پایان با اشاره به اراده قاطع جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد شفافیت در همه ابعاد این حادثه تلخ که ناشی از خطای محرز انسانی بوده، هرگونه اقدام برای بهره‌برداری سیاسی از آن را رویکردی غیرانسانی و خلاف رویه‌های حقوقی و فنی دانست.

۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
کد خبر: 13716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha