۳ تصمیم مهم برای بازار بورس/تغییر دامنه نوسان به مثبت ۶ و منفی ۳/ بازنگری دستورالعمل گره معاملاتی/آیا بخت بورس باز می شود؟

رئیس سازمان بورس گفت: تغییر دامنه نوسان به مثبت ۶ و منفی ۳ و بازنگری دستورالعمل گره معاملاتی، از تصمیمات امروز هیات مدیره سازمان بورس است.وی تصریح کرد: پیشتر و بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، به هیات مدیره سازمان بورس اجازه داده شد تا دامنه نوسان به صورت تدریجی افزایش یابد. از آنجا که این موضوع بعد از سه روز کاری قابل اعمال است، از ابتدای اردیبهشت دامنه نوسان جدید اعمال می‌شود و تا پایان اردیبهشت برقرار است. سپس سازمان بورس نسبت به افزایش تدریجی و مجدد تصمیم گیری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصادبه نقل از بازار سرمایه، محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مصوب کرد تا دامنه نوسان قیمت‌ها از ابتدای اردیبهشت ماه به مثبت ۶ و منفی سه افزایش یابد.

وی تصریح کرد: پیشتر و بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، به هیات مدیره سازمان بورس اجازه داده شد تا دامنه نوسان به صورت تدریجی افزایش یابد. از آنجا که این موضوع بعد از سه روز کاری قابل اعمال است، از ابتدای اردیبهشت دامنه نوسان جدید اعمال می‌شود و تا پایان اردیبهشت برقرار است. سپس سازمان بورس نسبت به افزایش تدریجی و مجدد تصمیم گیری می‌کند.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به بازنگری دستورالعمل گره معاملاتی، ابراز داشت: مقرر شد بازنگری به نحوی باشد که امکان نقدشوندگی افزایش یابد. در تغییراتی که صورت گرفت مجموع حجم معاملات در ۵ روز از ۵ درصد به ۲۰۰ درصد افزایش یافت. البته دامنه نوسان در گره معاملاتی همان دو برابر باقی ماند، اما حجم مبنا در روز گره معادل یک سهم در نظر گرفته می‌شود. همچنین هیات مدیره سازمان بورس تصویب کرد که برای فروش اوراق تبعی استفاده از رتبه بندی مجاز باشد.

دهقان دهنوی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان بورس برنامه‌های خود را برای تقویت تقاضا پیگیری کرده و ادامه می‌دهد.

لازم به ذکر است تغییر دامنه نوسان به عنوان یک راهکار مدیریت بازار در روزهای اخیر که اوضاع بورس اوضاع مناسبی نیست با انتقاداتی نیز مواجه شده است بطوری که حسین خسرونژاد به رادار اقتصاد گفته بود:

 هر نوع ایجاد تقاضای کاذبی محکوم به شکست است.تا زمانی که برای سهامداران حقیقی تمایل به سرمایه‌گذاری به وجود نیاید، این اقدامات نمی‌تواند اوضاع را سروسامان دهد و طرح‌هایی همانند دامنه نوسان نامتقارن هم یک طرح غیر کارشناسی است که به نظرم تصمیم‌گیران آن عده ای بی سواد بودند. همان طور که دیدیم اینگونه طرح‌ها با وجود دخالت در مکانیزم بورس، باز هم مانع از افت بازار نشد.

خسرو نژاد با بیان اینکه شاخص بورس  نمی تواند همانند مابقی شاخص‌ها نمای خوبی از بازار را نشان دهد؛ اضافه کرد: اگر یک یا چند روز با اعمال دخالت‌ها، شاخص کل سبز شود، اهمیتی ندارد و نمی‌توانیم شاخص‌های بورس را معیار دقیقی برای حال و وضعیت آن قرار دهیم. به طور مثال روز دوشنبه ۸۰ الی ۹۰ درصد نمادهای فعال بازار سرمایه با فشار فروش رو به رو بودند اما افت شاخص هم‌ وزن کمتر از ۲ درصد بود و با پیک خود تنها ۱۵ درصد فاصله داشته است.

۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۸
کد خبر: 13691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha