تغییرات در بورس دستوری نبود/ اطلاعات؛ چالش مهم بازار

یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر لزوم وجود اطلاعات در سرمایه‌گذاری‌ها، تغییرات در این بازار را غیردستوری دانست و افزود: عمده معاملات از ابتدای سال اوراق بدهی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایبِنا؛ مصطفی صفاری، کارشناس بورس درباره احتمال افزایش سهم این بازار در تامین مالی تا ۵۰ درصد گفت: واقعیت این است که بازار بورس در اصل شامل بازار سهام و اوراق بدهی است که در بین این دو بازار سهام پُرریسک به حساب می‌آید. بنابراین به صورت طبیعی در شرایطی که نگاه به آینده همراه با امید و مثبت باشد، مردم بیشتر به سمت سهام تمایل نشان می‌دهند، اما وقتی وضعیت به گونه‌ای پیش برود که تصمیم‌گیری در آن با سختی روبرو شود، استقبال از اوراق افزایش خواهد یافت.  

این کارشناس بورس در ادامه بیان کرد: منابع مالی دولت از بورس که حتی سال گذشته سهام شرایط خوبی هم داشت، از اوراق بود و سه برابر هر سهام، اوراق به فروش رسید. به این معنا که بورس کشور از حالت فروش سهام به فروش اوراق تبدیل شد و دلیل این مسئله هم معطل ماندن سهام در بورس است، اما اوراق از بازار خارج می‌شود و گرچه این خروج سبب خواهد شد بورس با کمبود نقدینگی مواجه شود، اما این امکان را دارد و دقیقا بر همین اساس هم بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد و از ابتدای سال جاری در بورس و فرابورس عمده معاملاتی که صورت گرفته اوراق بدهی بوده است.

صفاری در خصوص استقبال مردم از بورس اظهار داشت: یکی از عوامل کلیدی معمولا در بازار سهام و بازار پول بحث نرخ بهره و سود بانکی است که این عامل سبب شده تا نقدینگی بورس  کم شود.

وی درباره اظهار نظر برخی کارشناسان مبنی بر دستوری بودن تغییرات در بورس، توضیح داد: تغییرات حاصل در بازار سهام دستوری نبود، بیشتر فرهنگ سازی صورت گرفت. سال گذشته هر روز درباره بورس در رسانه ملی یا دیگر رسانه صحبت می‌شد و از نظرات کارشناسان سخن به میان می‌آمد، دولت در هر جلسه درباره بورس نظر می‌داد، اما اکنون که بورس منفی شده خبری نیست.

صفاری در ادامه تاکید کرد: بورس اکنون در یک حالت خموشی و رخوت به دلیل نبود اطلاعات قرار گرفته که این موارد دست به دست هم داده و حالش را به این روز انداخته است.

وی درباره اعتماد مجدد مردم برای تزریق سرمایه خود به بازار سهام تصریح کرد: مردم در برابر ریسک منتظر پاداش هستند و در صورت دریافت آن را تکرار می کنند، اما در سرمایه‌گذاری بازار سهام این اتفاق روی نداد و از آنجا که دولت هم در حال تغییر است، بازار حالت بلاتکلیفی به خود گرفته است.

این کارشناس بازار سهام در ادامه افزود: مردم در هر صورت باید بدانند که بورس سرمایه‌گذاری است که در طول یکسال جواب می‌دهد. البته وقتی دولت مردم را به حضور در بورس دعوت می‌کند و پس از آن قیمت نصف می‌شود و هیچ عکس‌العملی نسبت به این اتفاق نیست، نباید انتظار حفظ اعتماد مردم را داشت.   

۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 13656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha