جنجال‌ها بر سر دزدی سهمیه واکسن کرونای پاکبانان / چه مجازاتی در انتظار مدیران شهری متخلف خواهد بود؟

استفاده مدیران شهری آبادان از سهمیه واکسن پاکبانان در فضای مجازی حسابی جنجال به پا کرد و به نظر می رسد این مورد در دو شهر دیگر هم رخ داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرای تزریق واکسن کرونا خارج از سهمیه به برخی مدیران شهری و اعضای شورای شهر آبادان از دیروز در فضای مجازی حسابی سر و صدا به پا کرده است. چرا که بسیاری از بیماران خاص و سالمندان و حتی کادرمان بهداشتی درمانی هنوز واکسینه نشده اند و در این شرایط عده ای با رانت و تقلب اسم خود را در سهمیه پاکبانان قرار دادند و با دور زدن قانون واکسینه شدند.

این موضوع برای اولین بار از سوی شکرالله سلمان زاده رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان عنوان و تایید شد که برخی مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر خارج ازنوبت واکسن کرونا تزریق کرده اند.

دزدی سهمیه واکسن پاکبانان در فضای مجازی واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت و برخی کاربران نوشتند: «جای پاکبان ها بزارین کارکنان شهری بی جیره ومواجب کار کنند»،  «عزل سریع تمامی افراد مذکور و ممنوع شدن از تمامی مناسب دولتی و اقتصادی وابسته باید برای مدیران متخلف اعمال بشه»، «متاسفم که مثل کفتار حمله کردند به سهمیه کارگران زحمتکش شهرداری»، «جالب تر اینجاست این مدیران شهری گفتند که پاکبانان خودشون اجازه دادند ما واکس بزنیم، خوب معلومه پاکبان بیچاره از ترس اخراج این حرف رو زده»، «این دزدها باید در رسانه نشان داده و دادگاهی بشن»، «شنیدم شهردار آبادان گفته خود پاک بانان از او و امام جمعه خواسته اند که آنها واکسن بزنند. سئوال اینجاست گیرم که آنها تعارفی کرده اند ولی آیا شما در اولویت دریافت واکسن قرار داشته اید؟ مگر پاک بانان جز متولیان وزارت بهداشت هستند که به شما چنین حقی را بدهند؟ آنها بالاجبار یا از روی اخلاص تعارفی کرده اند شما چرا سو استفاده کردید. چه جور باید به عملکرد شما اطمینان کرد!!».

چنین اقدامی در برخی از کشورها هم صورت گرفته که به همین دلیل حتی برخی سیاست مداران و مسئولان مجبور به استعفا شده‌اند به طور مثال وزیر امور خارجه پرو، یکی از مقامات ارشد دولت اسپانیا و کانادا به دلیل تزریق واکسن زودتر از موعد و خارج از نوبت توسط افکار عمومی مجبور به استعفا شدند.

افشارگری از واکسن دزدی برخی مدیران شهری

شکرالله سلمان زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان  با بیان اینکه تزریق واکسن بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت صورت می‌گیرد، گفت: با توجه به اینکه پاکبان ها یکی از اولویت‌های تزریق واکسن کرونا بودند و طبق فهرستی که از سوی مدیران شهرداری آبادان به مرکز بهداشت ارسال شده، افراد واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده‌اند.

وی گفت: متأسفانه در این میان تعدادی از مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر آبادان واکسن را دریافت کرده‌اند.

سلمان زاده ادامه داد: با توجه به اینکه مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر آبادان، ماسک بر چهره داشتند، شناسایی آنان برای همکاران ما هنگام تزریق واکسن امکان پذیر نبود اما نامشان در فهرست ارسالی از سوی شهرداری قرار دارد.

دزدی سهمیه واکسن کرونای پاکبانان

تردید پاکبان توجیه آقای شهردار برای دزدی سهمیه پاکبانان

جالب تر از این آنجاست که آقای شهردار که مسئول اصلی این تخلف محسوب می شود پس از افشارگری و اعلام رسمی این تخلف تردید پاکبان برای تزریق واکسن را توجیه تخلف مدیران شهری عنوان کرده است و از این گذشته به گفته این مدیر مسئول پای امام جمعه آبادان هم در میان است که صحت و سقم این مورد هنوز مشخص نیست.

محمود رضا شیرازی شهردار آبادان گفت: شهرداری آبادان مانند سایر شهرداری‌های کشور سهمیه تزریق واکسن کرونا به پاکبان ها را دریافت کردکه متاسفانه این موضوع در روزهای اخیر باحواشی زیادی به همراه بود.

او ادامه داد: پاکبان ها مجموعه ای از ارکان اصلی هر شهرداری هستند و ۲۱۹ واکسن کرونا به شهرداری آبادان جهت تزریق به پاکبانان اختصاص یافت و تعداد پاکبانان شهرداری آبادان بیش از ۵۰۰ نفر است.

 شهردار آبادان افزود: ۱۴ تن از پاکبانانی که داوطلب دریافت واکسن سینوفارم بودند به جهت تردید و استرسی که آنها داشتند در مراسم تزریق واکسن حاضر نشدند و علت ترس آنان ناشناخته بودن این واکسن بود.

شیرازی بیان کرد:پاکبانان خواهان این بودند که بنده و امام جمعه شهرستان آبادان که در مراسم حاضر بودیم قبل از آنها این واکسن را دریافت کنیم تعدادی از آن‌ها انصراف دادند و هشت یا هفت نفر از این پاکبانان در  این مراسم  ،واکسن دریافت کردند.

تزریق واکسن کرونای پاکبانان

۹ مسئول شهری آبادان واکسن پاکبانان را تزریق کردند 

بنابر اعلام شهردار آبادان برخی پاکبان داوطلب دریافت واکسن نمی‌شوند واز ترس  منصرف می‌شوند و ۹ مسئول شهری به جای آنها واکسن را دریافت می‌کنند.

شهردار آبادان تصریح کرد:بعد از چهار یا پنج روز بعد از مراسم به بنده اطلاع داده شد که داوطلبی از بین پاکبانان حاضر به تزریق واکسن نیست و بنده به واحدهای مختلف خدمات شهری دستور دادم که هر مسئولی در حوزه پاکبان ها با کارکنان خود صحبت کند و با آن ها به مرکز بهداشت جهت تزریق واکسن مراجعه کنند.

محمود رضا شیرازی عنوان کرد: ۹ نفر از مسئولین از جمله بنده و ۸ نفر از کارشناسان مسئول ، یکی از معاونین خدمات شهری، مدیر سازمان پسماندو مشاور بهداشتی شهرداری آبادان بعد از ترغیب پاکبانان قبل از تزریق آنها این ۹ نفر مسئول واکسن‌ کرونا را دریافت کردند.

شهردار آبادان گفت: از ۲۱۹ واکسن‌کرونایی که باید به پاکبانان شهرداری آبادان تزریق می‌شد ، متاسفانه تنها ۱۰۴ واکسن به این پاکبانان تزریق شد لذا از ۱۱۵ واکسن کرونا باقی مانده است.

او ادامه داد: هیچ کدام از اعضای شورای شهر آبادان واکسن کرونا دریافت نکردند و اصلا خواسته ای در این خصوص از ما نداشتند.

شیرازی افزود: پاکبانان سراسر کشور نسبت به تزریق واکسن سینو فارم دچار تردید و استرس شده بودند و شاهد این موضوع هستیم که در شهرهای مختلف کشور مسئولین مربوطه همراه پاکبانان واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

او عنوان کرد: هدف ما این بود که همه پاکبانان واکسن کرونا را دریافت کنند و حقی از آنها ضایع نشود همچنین ۲۴ واکسن از واکسن هایی که به شهرداری آبادان جهت تزریق به پاکبانان تعلق گرفته بود به بیماران زمینه ای خارج از حوزه شهرداری آبادان تزریق شد.

استفاده از سهمیه واکسن کرونای پاکبانان

ورود وزیر بهداشت و دادستانی به ماجرای سوء استفاده مدیران شهری از سهمیه واکسن پاکبانان

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سوء استفاده از سهمیه پاکبان در آبادان واکنش نشان داد و در نامه ای به رئیس دانشگاه آبادن نوشت: متاسفانه با خبر شدیم که بعضی از مدیران و کارمندان منتسب به شهرداری آبادان در راستای تخصیص سهمیه واکسن به پاکبانان از این حرکت خدا پسندانه و خیرخواهانه برای گروهی که در معرض شدید آلودگی با پسماندهای آلوده قرار دارند، سوء استفاده و واکسن تزریق نموده‌اند. این درحالیست که تاکنون مسئولین ارشد وزارتخانه که مستمراً در بازدیدهای میدانی در معرض گرفتاری با ویروس می‌باشند و به عنوان گروه اولویت دار پزشکی حق استفاده از واکسیناسیون را دارند به نفع نیازمندان دیگر، از این حق قانونی، شرعی و عرفی خود گذشتند گروهی که در اولویت‌های سوم و چهارم می‌باشند چنین سوءاستفاده‌ای کرده اند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: معاون بهداشتی و مدیران ناظر بر اجرای برنامه ایمن سازی در اسرع وقت عزل شوند. کلیه کسانی که عامداً با این رفتار غیرمنصفانه و سوءاستفاده همراهی کرده‌اند و کسانی که به نحو ناشایست و ناعادلانه واکسینه شده‌اند، به مراجع قانونی معرفی شوند. نتیجه حداکثر تا پایان وقت اداری فردا شنبه ۱۴۰۰/۱/۲۸ به اینجانب گزارش شود. بدیهی است هرگونه تکرار مورد فوق الذکر با برخورد محکم‌تری مواجه خواهد شد.

مرائی پور دادستان آبادان درباره برخورد با متخلفان درباره دریافت واکسن کرونا گفت: پس از تایید مورد مذکور ماجرا مورد بررسی قرار گرفت و پیگیری ها انجام شد و پس از بررسی دقیق چنانچه احراز شود که فردی از موقعیت شغلی خود سوء استفاده کرده و موجب محرومیت حقوق پاکبانان شده باشد، همچنین افرادی که در تبانی برای این کار دست داشته باشند، مورد برخورد خواهند گرفت و دادستان استان هم به مورد ورود کرده است و هیچ گونه مساحمه ای صورت نمی گیرد و نتایج برخورد با پاکبانان اطلاع رسانی خواهد شد.

تزریق واکسن کرونا به مدیران شهرداری اهواز در سکوت رسانه ای

ماجرا به این مورد تنها ختم نمی‌شود و پیش از این هم شهردار اهواز و برخی مدیران شهری به بهانه اعتماد سازی واکسن خارج از نوبت تزریق کرده اند که این موضوع بدون توبیخ و جنجال انجام شده است و شاید با جنجالی شدن ماجرا و واکنش وزیر بهداشت جلوی این دست بهانه ها گرفته شود.

اسکندر لطفعلی زاده عضو شورای شهر اهواز اظهار کرد: وضعیت‌شیوع بیماری کرونا در اهواز نسبت به اکثر شهرهای کشور خطرناک‌تر است و به همین دلیل درخواست دریافت سهمیه واکسن بیشتر را برای نجات جان غسال‌ها و پاکبان‌های زحمتکش را داشتیم. از نظر قانونی سهمیه واکسن ابتدا برای مشاغل پرخطر مانند کادر درمان و پاکبان‌ها در نظر گرفته شده است؛ نوشادی شهردار اهواز در حرکتی عجیب از سهمیه واکسن غسال‌ها برای خود استفاده کرد؛ این اقدام نوشادی باید رسیدگی و برخورد شود.

این عضو شورا گفت: این اقدام نوشادی شهردار اهواز سبب یاس و ناامیدی در دل پرسنل شهرداری شده چرا که شهردار می‌بایست همچون پدر و پرسنل شهرداری همچون فرزندان او باشند، کدام پدری جان خود را بر جان فرزندانش ترجیح می‌دهد؟

تزریق واکسن کرونا

توجیه آقای شهردار برای دریافت تزریق واکسن کرونا؛  پاکبانان می‌ترسیدند، واکسن بزنند

سرپرست شهرداری اهواز هم علت تزریق واکسن کرونا به مدیران شهری را علت تزریق خارج از نوبت عنوان کرده است .

نوشادی سرپرست شهرداری اهواز با اشاره به وجود فضای بی‌اعتمادی میان پاکبان‌ها در زمینه تزریق واکسن کرونا، گفت: برخی از پاکبان‌ها تصور می‌کنند تست واکسن بر روی آنها در حال انجام است و این واکسن استاندارد نیست به همین دلیل رغبتی برای تزریق واکسن ندارند، که این ذهینت غلط باید شکسته شود زیرا واکسنی که به شهرداری اهواز اختصاص داده شده از همان سهمیه استان است که سایر گروه‎ها اعم از پزشکان و پرستاران نیز آن را دریافت کرده‌اند.

نوشادی با بیان اینکه با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی اهواز به تعدادی از مدیران شهرداری واکسن تزریق می‌شود، افزود: ما نمی‌توانیم افراد را به تزریق واکسن مجبور کنیم و تنها راه حلی که به ذهنمان رسید این است که مدیران در مقابل کارکنان همان واکسن را تزریق کنند تا این معضل حل شود.

نوشادی با بیان اینکه ماهیت کار شهرداری خدمات رسانی به شهروندان است، اضافه کرد: بیماری کارکنان شهرداری در خدمات رسانی به شهروندان مشکل ایجاد می‌کند، این در حالیست که همه بدنه شهرداری از مدیران تا کارکنان، درگیر بیماری کرونا بوده و تعداد زیادی مبتلا به این ویروس شده و یا فوت کردند.

به گفته وی، شهرداری آسیب زیادی از بیماری کرونا دیده و در حال حاضر بسیاری از کارکنان و مدیران به دلیل ابتلا به کرونا در محل کار حاضر نیستند.

به دنبال جنجالی شدن خبر استفاده مدیران شهری آبادان وزیر بهداشت به مورد رخ داده واکنش نشان داد و در نامه ای دستور عزل مدیران بهداشتی و برخورد و معرفی متخلفان را صادر کرد.

تزریق واکسن کرونای پاکبانان به مدیران شهری علی آبادکتول و همسرانشان 

پس از جنجال رسانه ای بر سر تزریق واکسن به مدیران شهری آبادان خبری دزدی واکسن در گلستان هم منتشر شد.

بنا به اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان، تزریق واکسن کرونا برای ۲۴ نفر از پاکبانان شهر علی آبادکتول انجام شد. اما در لیست ۲۴ نفره پاکبانان شهرداری علی آبادکتول، نام ۲ تن از مدیران شهرداری و یکی از پیمانکاران و همسرش به چشم می‌خورد.

با توجه به اینکه بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت، پاکبانان یکی از اولویت‌های تزریق واکسن کرونا محسوب می‌شوند به همین منظور در مرحله اول، تزریق واکسن کرونا برای ۲۴ نفر از ۴۵ پاکبان شهرداری علی آبادکتول در دستور کار قرار گرفت که سهمیه فوق مورد سواستفاده ۲ تن از مدیران شهرداری و یکی از پیمانکاران و همسرش قرار گرفت.

تزریق واکسن کرونا

واکسیناسیون کادر اداری و ستادی یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی خارج از نوبت

برخی منابع آگاه در فضای مجازی هم از ترزیق واکسن کرونا به کارکنان اداری و ستادی دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر دادند، این در حالی است که هنوز کادر بهداشتی و درمانی که در مواجهه با مردم و بیماران هستند به طور کامل واکسینه نشده اند، در حالی که این کارکنان اداری و ستادی با بیماران سر و کار ندارند و کارشان  هممرتبط با کرونا نیست.

بنابر اعلام برخی منابع آگاه گویا در یک دانشگاه علوم پزشکی با وجود عدم واکسینه شدن مراقبین سلامت و برخی دیگر کادر محیطی سلامت، واکسیناسیون کادر اداری و حسابداری ستاد دانشگاه انجام شده است. به نظر می رسد که اطلاعات مربوط به این ماجرا برای مسئولین این دانشگاه و نهادهای نظارتی وزارت بهداشت ارسال شده است.

حالا باید منتظر ماند و دید چه برخوردی با مدیران متخلف شهری و دانشگاه های علم پزشکی برای دریافت واکسن کرونا خارج از نوبت صورت می گیرد و وزارت بهداشت چگونه جلوی واکسن دزدی برخی مدیران را خواهد گرفت تا شاهد بی اعتمادی مردم به واکسیناسیون کرونا نباشیم چرا که پیش از این معاونان و وزیر بهداشت بارها تاکید کرده بودند که تاکنون هیچ مسئولی واکسن دریافت نکرده است و این موارد می تواند اعتماد مردم به حوزه سلامت را خدشه دار کند.

۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
کد خبر: 13650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha