۳۰درصد سود بورس به سهامداران در سال۱۴۰۰ / دلار ۳۵ هزار تومان می‌شود

شاه منصوری کارشناس بورس می‌گوید: بورس به خاطر نداشتن جذابیت، در بهترین حالت در سال جاری بین ۳۰ تا ۴۰ درصد به سهامداران خود سود دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار، هفته گذشته در فضای مجازی خبری منتشر شد که وزیر اقتصاد به حقوقی‌های بازار سرمایه دستور داده که سهمی خریداری نکنند که این خبر را روابط عمومی سازمان بورس تکذیب کرد.

روابط عمومی این سازمان این اقدام را به برخی از افراد نسبت داده که به دنبال اهداف غیر فنی و غرض ورزانه هستند. هفته گذشته هم به دنبال ریزش بازار برخی از سهامداران در روبه روی سازمان بورس تجمع کردند و خواهان رسیدگی به وضعیت بورس شدند که در همین مورد یکی از مسئولین سازمان بورس چنین اقداماتی را با هدف تخریب دولت عنوان کرد.

در این مورد عملکرد حقوقی‌ها که این روزها حواشی زیادی در عدم حمایت آن‌ها از بازار وجود دارد، دکتر اسفندیار شاه منصوری کارشناس بازار مالی می‌گوید که حقوقی‌های غیر وابسته به نهادهای بزرگ،  پولی ندارند که سهم را حمایت کنند و هولدینگ‌های بزرگ هم با توجه به شرایط بازار ترس دارند که پول خود را وارد بازار کنند.

حجم معاملات بازار سهام در آخرین روز معاملات هفته گذشته ۴ میلیارد سهم بود که حاصل آن ریزش هزار واحدی شاخص کل و رسیدن آن به ۱میلیون ۲۴۳ هزار واحد بود که برخی کاهش حجم را به کاهش عملکرد حقوقی‌ها نسبت می‌دهند.  

شاه منصوری گفت: به دلیل انتخابات ریاست جمهوری و تعیین و تکلیف شدن آن، تا شهریور ماه بازار جذابیتی برای سهامداران ندارد. ممکن است بعد از شهریور ماه دولت جدید برای اینکه کمی نارضایتی‌ها را کاهش دهد از بازار حمایت کند.

 او می‌گوید: تا شهریور ماه جهت گیری دلار مشخص می‌شود و ابهام مربوط به ان رفع می‌شود. با توجه به پیشبینی نرخ تورم بالای ۳۵ سال برای امسال، پیشبینی می‌شود نرخ دلار به ۳۵ هزار تومان برسد.

مسئله مربوط به برجام و مشخص شدن اثرات توافق ایران و چین از موارد دیگری بود که شاه منصوری به عنوان عوامل مهم تاثیرگذار بر بورس اعلام کرد و گفت: هر کدام از این عوامل اثرات خود را در دوره زمانی خود بر بازار می‌گذارد.

قبل از توافق برجام در سال ۹۴ بازار بورس نسبت به این خبر روند مثبت داشت و به گفته کارشناسان بعد از یک دوره بلند مدت رکود در بازار به یکباره با این خبر رشد پیدا کرد اما در حال حاضر بازار نسبت به همان اتفاق روند منفی دارد. منصوری در پاسخ به چرایی رفتار دوگانه سهامداران بازار به یک اتفاق در دو بازه زمانی متفاوت گفت: از سال ۹۲ تا ۹۴ رکود سنگینی در بازار به خصوص در نرخ دلار به عنوان یک عامل مهم اثرگذار بر بورس داشتیم و قیمت این ارز در این مدت درجا می‌زد، در آن زمان برجام برای کشور گشایش بود، با آمدن برجام تورم آمد و نرخ دلار جذاب شد که نتیجه آن رشد بازار سرمایه شد به عبارتی برجام در آن زمان ساختار رکود در بازار را شکست، اما امروز برجام برای ثبات است و این تصور وجود دارد که با توافق دوباره برجام دلار به سمت پایین میل کند.

او می‌گوید: در واقعیت اگر  با توافق دوباره ایران با آمریکا گشایشی رخ دهد خواه، ناخواه تقاضا برای دلار افزایش پیدا می‌کند. الان اقتصاد ایران تعطیل است اگر گشایشی رخ دهد مطمئنن تقاضا برای دلار چه از در بحث صادرات و چه واردات و همچنین تولید و گردشگری افزایش پیدا می‌کند.

به گفته او در صورتی که برجام به نتیجه برسد، اثرات نرخ دلار بر بازار سرمایه از شهریور ماه مشخص می‌شود و تا آن زمان بازار همچنان در حال درجا زدن است.

این کارشناس تحلیل خود بر روی افزایش قیمت دلار بعد از توافق برجام را این گونه توضیح می‌دهد: زمانی  که در اقتصاد گشایشی رخ دهد، تقاضا برای افزایش

چرا دلار گران می‌شود؟

دلار بیشتر از قبل می‌شود با این فرض که مذاکرات به نتیجه برسد و دلار وارد ایران شود، این میزان ورود دلار در خوشبینانه‌ترین حالت بتواند افزایش تقاضا را پوشش دهد، در این اوضاع تنها عامل تورم است که بر بازارها سایه می‌اندازد و سبب رشد دلار می‌شود، پس تنها بازیگر میدان برای رشد دلار و بازار سرمایه تورم سالانه است.

گفته می‌شود، در شرایط کنونی بازار سرمایه برخی از فعالین با تجربه بازار هستند که در حال نوسانگیری و کسب سودهای خوبی از آن هستند، منصوری با تاکید صحبت این جمله گفت: این افراد بر روی تک سهم‌های شاخص ساز کار می‌کنند، از سهم‌های مثل فملی و سهم‌های فعال شاخص ساز بازار نوسان می‌گیرند.

او در مورد عدم حمایت حقوقی‌ها از بازار سرمایه می‌گوید: حقوقی‌ها در سال گذشته با توجه به دستورات پی در پی به منظور حمایت از بازار با محدودیت منابع روبه رو هستند، حقوقی‌های بزرگ که وابسته به نهادهای بزرگ می‌باشند، پروژه‌های دارند که در تامین منابع آن با مشکل روبه رو هستند.

خبر خوب برای بازار سرمایه

 منصوری به حمایت از اوراق بدهی توسط حقوقی‌ها اشاره کرد و این تصمیم که بانک‌ها در قبال حمایت حقوقی‌ها از انتشار اوراق بدهی، به حقوقی‌ها وام می‌دهند را مثبت ارزیابی کرد و آن را باعث تزریق منابع بانکی به بازار بورس دانست.

این کارشناس به رویکرد حقوقی‌های بزرگ مثل صندوق بازنشستگی و برخی دیگر از این هولیدنگ‌ها پرداخت و در مورد عملکرد آن‌ها بعد از تصمیم دولت مبنی بر تامین بودجه سازمان از محل فروش سهام در بازار گفت: این سازمان‌ها باید تامین مالی خود مانند افزایش حقوق بازنشگستگان تامین اجتماعی را از محل فروش سهم به دست بیاورند، اما الان آن‌ها از این ترس دارند که  پول خود را وارد بازار کنند و بازار رشد نکند.

او سود امسالی که بازار سرمایه به سهامداران می‌دهد را بین ۳۰ تا ۴۰درصد پیشبینی کرد و می‌گوید: بازار سرمایه برای امسال جذابیت چندانی برای سهامداران نخواهد داشت بنابراین توقع نمی‌رود سود چندانی مثل سال گذشته کسب کنند.

با توجه به موضوع پرداخت سود سهامداران در پایان هر دوره مالی، منصوری در این مورد گفت: شرکت‌های که پول زیادی ندارند از قانون تجارت استفاده می‌کنند و یک فرصت ۸ ماهه برای پرداخت این سود طبق قانون به آن‌ها داده می‌شود، اما باید طبق سودی که در مجمع مشخص شده به سهامداران خرد سود سهام پرداخت شود.

به گفته معمولا شرکت‌ها سود سهام را به حقوقی‌های بزرگ نمی‌دهند و بین خودشان این مسئله را حل می‌کنند یا آن را به افزایش سرمایه ختم می‌کنند یا اقدامات متقابل انجام می‌دهند که به سود هر دو طرف باشد.

۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 13649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha