املاک مازاد دولتی باید در بورس کالا عرضه شود

کارشناس بازار سرمایه گفت:دولت املاک مازاد زیادی دارد که اگر این املاک در بورس کالا عرضه شوند به سود همه افراد جامعه خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عباسعلی حقانی نسب کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که املاک مازاد دولت چه میزان است؟ بیان کرد: دولت املاک مازاد زیادی دارد و این املاک بالای ۵ میلیون میلیارد تومان است و این املاک دولت در قالب زمین، ساختمان، تجهیزات و وسایل نقلیه است.

او ادامه داد: زمانی وزارت اقتصاد، دارایی‌های دولت را بررسی کرد و ارزش آن را تخمین زد در آن زمان براساس برآوردی که حاصل شد دولت نزدیک به ۵ میلیون میلیارد تومان دارایی و املاک مازاد داشت که می‌توانست این املاک را به فروش برساند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: متاسفانه از آنجایی که دولت‌ها برای تبدیل دارایی‌های خود به اوراق بهادار برنامه ریزی نکرده‌اند و برنامه‌ریزی هم نداشتند، بنابراین به طور دقیق مشخص نیست که دولت چه میزان دارایی دارد.

حقانی نسب در ادامه بیان کرد: یک موضوع که ما بر آن پافشاری داریم و همواره بیان می‌کنیم این است که بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها عملا شفافیت را افزایش می‌دهد و این موضوع برای دولت نیز صادق است. متاسفانه دولت، شرکت‌های بورسی و شرکت‌های وابسته به نهادهای شبه دولتی و نهادهای عمومی مانند بنیاد مستضعفان و آستان قدس رضوی و غیره هم باید تمام دارایی‌هایشان مشخص شود و خودشان مکلف شوند که دارایی‌های خود را تجدید ارزیابی کنند تا مشخص شود دولت چه میزان دارایی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که با توجه به احتمال عرضه املاک دولت در بورس کالا آیا این امر امکان پذیر است و دولت می‌تواند از این طریق کسری بودجه خود را جبران کند؟ بیان کرد: در گام اول دولت باید املاک خود را افشا و مشخص کند. یکی از بهترین روش‌های تامین کسری بودجه که تورم زا نیست و تورم را به شکل قابل قبولی می‌تواند کنترل کند،  عرضه املاک دولتی است. دولت بعد از آن برای جبران کسری بودجه می‌تواند اوراق به فروش برساند و اقداماتی از این قبیل انجام دهد.

حقانی نسب در پایان تصریح کرد: متاسفانه بعضی از زمان‌ها دولت و بانک‌ها و نهادها رقیب مردم شده‌اند و با اقداماتی باعث افزایش قیمت‌ها و سوداگری شده‌اند، در حالی که اگر دولت املاک خود را در بورس کالا عرضه کند، تورم کنترل و عرضه زیاد خواهد شد و عملا شرایطی ایجاد می‌شود که به نفع همه افراد است.

۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
کد خبر: 13584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha