یک میلیون واحد صنفی مشمول تعطیلی شده اند / ‏خسارت‬ ۳۳ هزارمیلیارد تومانی اصناف بخاطر تعطیلی ۱۰ روزه

دبیرکل اتاق اصناف ایران با بیان اینکه در حال حاضر حدود یک میلیون واحد صنفی مشمول تعطیلی کرونایی شده اند، گفت: حمایت از صنوف در دوره شیوع کرونا در قالب های مختلف در دستور کار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد محمدباقر مجتبایی در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت اصناف در کشور در دوره شیوع کرونا اظهار داشت: در کشور ۳ میلیون واحد صنفی با ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار شاغل داریم. همچنین از سویی دیگر حدود ۶۰۰ هزار واحد صنفی، تولیدی هستند که از کارگران فصلی استفاده می‌کنند. بنابراین وقتی شبکه توزیع در فروش ناتوان شود، تولید نیز کاهش پیدا می‌کند و واحدها مجبور به تعدیل نیروی انسانی می‌شوند.

دبیرکل اتاق اصناف ایران افزود: از سوی دیگر بیش از ٧٠ درصد از واحدهای صنفی اجاره‌ای هستند که به دلیل این تعطیلات، دچار مشکلات عدیده ای شده‌اند.

یک میلیون واحد صنفی مشمول تعطیلی شده اند / ‏خسارت‬ ۳۳ هزارمیلیارد تومانی اصناف بخاطر تعطیلی ۱۰ روزه

وی ادامه داد: در شهرهای قرمز حدود ۵۰ درصد از اصناف و در شهرهای نارنجی ۹۹ درصد اصناف فعال هستند؛ در وضعیت فعلی که ۲۵۷ شهر وضعیت قرمز دارند، حدود یک میلیون واحد صنفی مشمول تعطیلی شده اند.

مجتبایی گفت: بررسی وضعیت تعطیلات آذر ماه سال گذشته نشان می‌دهد که میزان فروش اصناف در آن بازه زمانی، ۵۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافت؛ اگر بر اساس همان تجربه آذرماه محاسبه کنیم، برای ۱۰ روز تعطیلات امسال دست کم ۳۳ هزار میلیارد تومان کاهش درآمد و فرصت فروش اصناف خواهد بود. همچنین اگر میزان تورم را به صورت متوسط ۵۰ درصد در نظر بگیریم، می‌توانیم برای این ۱۰ روز پیش‌بینی کنیم که حداقل ۴۵ هزار میلیارد تومان کاهش فرصت فروش برای اصناف به وجود می‌آید که بخشی از آن خسارت مستقیم و بخشی عدم فروش کالا و خسارت به زنجیره‌های بعدی است.

۲۵۰ هزار میلیارد تومان؛ درآمد از دست رفته ۹ ماه اصناف

مجتبایی با بیان اینکه ۳ هزار رسته صنفی در کشور وجود دارد، گفت: بسیاری از مواد اولیه کارخانجات، صنایع، پالایشگاه‌ها، شرکت‌ها و ادارات از طریق اصناف توزیع می‌شود که این مساله نشان می‌دهد اصناف در کلیه زنجیره تولید و خدمات تأثیرگذار هستند. بنابراین با توجه به نقش اصناف در تأمین نیازهای واحدهای مختلف، وقتی از تأثیر تعطیلی و کرونا بر اصناف صحبت می‌کنیم، باید تأثیر آن بر کل اقتصاد را مدنظر داشته باشیم زیرا شبکه اصناف تعامل نهایی را با مجموعه اقتصادی دارد.

دبیرکل اتاق اصناف ایران با بیان اینکه تعطیلی‌ها منجر به کاهش تقاضا هم در بخش تولید و هم در بخش توزیع می‌شود، یادآور شد: طی ۹ ماهه اول اسفند ۹۸ تا پایان آبان ۹۹ بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد از دست رفته در کسب وکارها داشتیم. وقتی واحد صنفی کاهش درآمد داشته باشد یعنی نتوانسته چک‌های خود را پاس کند و بدهی خود را به واحد تولیدی بدهد. این امر به معنای خسارت بر چرخه اقتصادی از تولید تا توزیع است.

به گزارش خبرنگار مهر، به این ترتیب حداقل درآمد از دست رفته اصناف از شروع دوره شیوع کرونا تاکنون ۲۸۳ هزار میلیارد تومان (۲۵۰ هزار میلیارد تومان و ۳۳ هزارمیلیارد تومان) برآورد می‌شود.

نحوه حمایت از اصناف

وی در خصوص حمایت از اصناف نیز گفت: ۵۵ پیشنهاد را به کمیته اقتصادی ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه کردیم که بخشی از آن تصویب شده و بخش‌های بعد یعنی مباحث مربوط به حمایت‌های تسهیلاتی، بیمه‌ای، وام و … از واحدهای صنفی نیز در حال بررسی و نهایی شدن است.

مجتبایی افزود: در این برنامه، صنوف آسیب دیده از کرونا را به سه بخش تقسیم کرده‌ایم. صنوفی که تا ۳۰ درصد آسیب دیدند، صنوفی که بین ۳۰ تا ۵۰ درصد آسیب دیدند و صنوفی که بیش از ۵۰ درصد آسیب دیده را هم به دو گروه A۱ و A۲ تقسیم کردیم. در گروه A۱ (صنوفی مثل تالارها) بیش از ۷۰ درصد خسارت دیده‌اند.

دبیرکل اتاق اصناف ایران گفت: همچنین سازمان امور مالیاتی نیز یک بخشنامه ۳ صفحه‌ای برای معافیت‌های مالیاتی تصویب کرده است (جزئیات بخشنامه) که می‌تواند درحمایت از اصناف آسیب دیده مؤثر باشد.

۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
کد خبر: 13533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha