واردات ١٤ میلیون گوشی موبایل+ سهم برندها

​​​​​​​ معاون فنی گمرک ایران از واردات بیش از ١٤ میلیون دستگاه گوشی موبایل به روش تجاری و مسافری در سال گذشته خبر داد که نشان از سهم حداقل ٢١ درصدی گوشی های اپل از این واردات داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، در جریان مصوبه جنجالی قانون بودجه در مورد تغییرات حقوقی ورودی کالا با تاکید بر حذف  نرخ ٤٢٠٠ برای محاسبه حقوق ورودی و محاسبه با نرخ سامانه ای تی  اس بانک مرکزی (نرخی نزدیک به بازار) ، در مورد گوشی های بالای ٦٠٠ دلار نیز مصوب شد که حقوق ورودی گوشی موبایل به روش تجاری از هشت به ١٢ درصد افزایش یابد.

به دنبال این مصوبه که خود می‌تواند بر بازار  گوشی در سال جاری تاثیرگذار باشد و در کنار سایر اقلام بخشی از درآمد گمرکی دولت را پوشش دهد، آخرین وضعیت واردات گوشی های موبایل از گمرک ایران پیگیری شد.

در همین رابطه مهرداد جمال ارونقی - معاون فنی گمرک ایران - گزارش مفصلی از واردات گوشی موبایل را بر اساس اطلاعات دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی به ایسنا اعلام کرده است .

افزایش ٦٩ درصدی واردات به روش تجاری

براساس این گزارش، طی ۱۲ ماهه سال گذشته حدود ۱۳ میلیون و ۴۹۲ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش بیش از دو میلیارد و ۴۳۶ میلیون دلار به رویه تجاری وارد کشور شده که نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود ۲۰ درصد از نظر تعداد و ۶۹ درصد از نظر ارزش افزایش دارد. به عبارتی دیگر میزان واردات گوشی تلفن همراه در سال گذشته از نظر تعداد حدود دو میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه رشد کرده است.

این در حالی است که در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۱ میلیون و ۲۴۴ هزار دستگاه و به ارزش یک میلیارد و ۴۴۲ میلیون دلار گوشی وارد شده بود.

متوسط قیمت گوشی، ١٨٠ دلار

اما متوسط قیمت واحد هر گوشی موبایل وارداتی در سال گذشته حدود ۱۸۰ دلار بوده که نسبت به متوسط ارزش وارداتی هر دستگاه در سال ۱۳۹۸ که ۱۲۸ دلار بود، حدود ۵۲ دلار افزایش داشته است.

 بیشترین واردات گوشی در دی ماه با بیش از ١.٧ میلیون دستگاه 

بیشترین واردات گوشی موبایل بر حسب تعداد دستگاه طی سال گذشته مربوط به دی‌ماه با یک میلیون و ۷۶۰ هزار دستگاه، اسفند یک میلیون و ۶۶۸ هزار دستگاه و تیرماه با یک میلیون و ۶۶۷ هزار دستگاه بوده است. کمترین میزان واردات گوشی تلفن همراه نیز به فروردین‌ماه با ۳۱۷ هزار دستگاه اختصاص دارد.

 مبدأ اصلی واردات، امارات و چین

اما بیشترین واردات گوشی تلفن همراه از کشور امارات متحده عربی و چین انجام شده است.


مصرف دانش آموزان ، واردات گوشی را افزایش داد

طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران از مهمترین دلایل افزایش تعداد واردات گوشی موبایل نسبت به سال ١٣٩٨ می‌توان به گستره نیاز به گوشی‌های تلفن همراه هوشمند در منازل توسط دانش‌آموزان به دلیل شرایط آموزش مجازی مدارس، ناشی از اثرات بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و آموزشگاه‌ها اشاره کرد.


وی گفت: از سوی دیگر مدت‌زمان محدود بهره‌برداری از موبایل به دلیل چرخه طول عمر کوتاه این کالا از دیگر دلایل نیاز بازار به واردات آن است.

 ٢١ درصد واردات،اپل است

اما در این گفت و گو سهم ارزشی و تعداد واردات گوشی موبایل در سال گذشته براساس برندهای مختلف اعلام شد که نشان داد سهم برند سامسونگ ۴۴ درصد، شیائومی ۲۵ درصد، اپل ۲۱ درصد، هواوی شش درصد، نوکیا دو درصد و سایر گوشی‌ها دو درصد بوده است.

همچنین سهم تعدادی واردات گوشی موبایل در برند سامسونگ ۴۴ درصد، شیائومی ۲۴ درصد، اپل چهار درصد، هواوی هفت درصد، نوکیا ۱۴ درصد و سایر برندها شش درصد بوده است.

سامسونگ با ٥٣ درصد بالاترین سهم مصرف را دارد

در مورد سهم تعداد مصرف در سال گذشته به ترتیب گوشی‌های سامسونگ با ۵۳ درصد، شیائومی ۲۸ درصد، هواوی شش درصد، اپل شش درصد، نوکیا پنج درصد و سایر  دو درصد بوده است.

تعداد گوشی‌های وارداتی به ایران براساس اطلاعات شرکت‌های تولیدکننده موبایل از قبیل سامسونگ، شیائومی، هواوی، اپل، نوکیا، لیگو حدود ۱۵ میلیون و ۶۶ هزار دستگاه است که با آمار رسمی واردات تجارت گوشی تلفن همراه و واردات مسافری آن به تعداد ۱۳ میلیون و ۹۴۲ هزار دستگاه حدود یک میلیون و ۵۷۴ هزار دستگاه تفاوت دارد.

ارزش گوشی‌های فروخته شده توسط این شرکت‌ها بالغ بر دو میلیارد و ۷۸۶ میلیون دلار است که با ارزش تجاری رسمی تلفن‌های وارداتی و همچنین توسط مسافران به ارزش دو میلیارد و ۴۳۶ میلیون دلار به میزان ۳۵۰ میلیون دلار تفاوت دارد که به گفته ارونقی، طبیعتا این تفاوت در تعداد و ارزش کالا را می‌توان ناشی از دلایلی از جمله کم‌اظهاری تلقی کرد.

مجموع واردات گوشی مسافری و تجاری از ١٤ میلیون گذشت

معاون فنی گمرک ایران در ادامه با بیان اینکه در کنار واردات گوشی تلفن همراه با رویه تجاری، واردات این کالا از طریق مسافر نیز انجام شده است، توضیح داد: در سال گذشته ۶۵۲ هزار دستگاه گوشی موبایل از طریق مسافری وارد شده است، بر این اساس در مجموع کل واردات گوشی تلفن همراه به طریق تجاری و مسافری را به ۱۴ میلیون و ۱۴۴ هزار دستگاه افزایش داده است که نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود ۹۰۰ هزار دستگاه کاهش داشته است.

به گفته ارونقی، واردات گوشی مسافری در سال ١٣٩٨ بیش از سه میلیون و ٨٣٩ دستگاه بوده که نشان می دهد ورود گوشی از این طریق در سال قبل حدود ٨٢ درصد کاهش داشته است.

این مقام مسئول در گمرک ایران در رابطه با چرایی کاهش ورود گوشی همراه مسافر در سال قبل گفت که کاهش تردد مسافر به دلیل کرونا، اعمال قوانین سختگیرانه در ثبت گوشی های مسافری و محدودیت تعدادی برای هر مسافر بر این جریان و مؤثر بوده است.

انتهای پیام

۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 13513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha