فارکس جایی برای ثروتمند شدن است اما اکثرا بازنده اند

امیر آبادی مدرس بازارهای مالی می‌گوید: بازار فارکس جایی برای درآمدزایی نیست بلکه جایی برای ثروتمند شدن است اما بیش از ۹۵ درصد افراد در آن بازنده هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ «فارکس و رمز ارز» دو بازاری که به تازگی در ایران کمی شناخته شدند و بعد از ریزش بورس و رکود در بازار سکه، ارز، مسکن و خودرو، مورد استقبال مردم به خصوص قشر جوان شده است.

به نظر می‌رسد هنوز شناخت و تخصص کافی در مورد رمز ارزها و فارکس در ایران وجود ندارد و آنچه باعث حرکت سرمایه‌گذاران به این سمت شده، نوسان اخیری بود که در این دو بازار رخ داد. امیر آبادی مدرس بازار مالی می‌گوید که ۹۵درصد از کسانی که در فارکس وارد می‌شوند سود نمی‌کنند. او خاک خوری در این بازار را از اصول آن می‌داند و توصیه می‌کند که بدون روانشناسی خود و روانشناسی بازار وارد فارکس نشوند.

در این گفتگو با امیر آبادی که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید بیشتر بر تفاوت‌های بازار رمز ارزها و فارکس پرداخته شده، او در پایان توصیه‌های هم به کسانی که علاقه دارند در کنار شغل اول در بازار رمز ارزها و فارکس فعالیت کنند دارد.

*با وجود اینکه رمز ارزها و فارکس دو بازار بین المللی و نزدیک بهم هستند، آیا تحلیل تکنیکال و روانشناسی بازار برای هر دو به یک شکل است؟

اگر بخواهم تفاوت تحلیل تکنیکال در فارکس و رمزارزها را عنوان کنم باید بگویم، مباحث تحلیل تکنیکال برای همه بازارها یک چیز است، فرض کنید که شما گواهینامه راهنمایی و رانندگی خود را در داخل ایران می‌گیرد، و بعد از مدتی به آلمان مسافرت می‌کنید، در آنجا همان قوائد برای رانندگی است ولی تنها تفاوت آن تغییر جای فرمان در خودرو می‌باشد. در بحث تحلیل تکنیکال برای رمز ارز و فارکس مباحث یکی است اما در دو بازار متفاوت کاربرد دارد به عنوان مثال شما با تحلیل تکنیکال یک گپی در فارکس می‌بینید، این گپی که در فارکس اتفاق افتاده با آن گپی در رمز ارزها با توجه به تحلیل تکنیکال رخ داده باهم متفاوت است یا اینکه شما در برنامه معاملاتی خود در فارکس قصد دارید یک محدود تقاضا بر اساس تکنیکال رسم کنید که این محدود با همان ابزار تکنیکالی برای رمز ارزها متفاوت است.

اما تفاوت‌های دیگری وجود دارد، مثل  میانگین نرخ گردش مالی است که در فارکس گردش مالی روزانه حدود ۵.۵ تریلیون دلار است اما در رمز ارزها مثل بیت کوین تنها چند میلیارد دلار می‌باشد.

نرخ کمیسیون کارگزاری در فارکس بسیار کمتر از رمز ارزها است، همچنین نوسان بازار فارکس بسیار کمتر از رمز ارزها است، به عنوان مثال ممکن است شما در فارکس بر اساس تحلیل تکنیکال یک کانال پیدا کنید که تا یک ماه(نوسان روبه رشد) ادامه داشته باشد ولی در رمز ارز نوسان سنگین است و ممکن است یک رمز ارز صبح به صورت شارپی بالا برود و شب با سرعت بالا نزول پیدا کند.

*در روانشناسی دو بازار رمز ارز و فارکس چه تفاوت‌های وجود دارد؟

قبل از پاسخ به این سوال باید این موضوع را باز گو کنم که تفاوت هست بین روانشناسی معامله گر و روانشناسی بازار، در روانشناسی معامله گر من باید ببینم که حقوق ماهانه من چقدر است؟ و چقدر پول از دست بدهم ناراحت می‌شوم؟ و چقدر به دست بیاورم خوشحال؟ و روانشناسی بازار به معامله‌گری در این بازار و حرکت تردیدها و عوامل متخلف بستگی دارد.

در رمز ارزها، روانشناسی معامله گری و روانشناسی در معامله گر دو مسئله بهم پیوسته هستند و اگر شما بخواهید در بازار رمز ارزها روانشناسی بازار را بررسی کنید، باید این مسئله را مد نظر قرار بدهید که روانشناسی بازار و روانشناسی معامله گر به دلیل اینکه حجم معاملات پایین است و اشخاص خرد می‌توانند تاثیر بگذارند بهم پیوسته هستند.

اما در بازار فارکس معامله‌گران خرد و خانگی نقشی ندارند. کل معاملات رمز ارز به اندازه یک سفارش بانک در فارکس است. به این علت است که می‌گویم بازار رمز ارزها به ان پختگی نرسیده است در نتیجه روانشناسی معامله گر و بازار بهم پیوسته است.

در داخل رمز ارزها نهنگ‌های نقش مهمی را بر عهده دارند. تا زمانی که بازار کوچک و حجم نقدینگی آن پایین است سفته بازی در این بازار وجود دارد و نوسانات عجیب و غریبی را خواهیم داشت، همچنین شکاف قیمت‌های متعارف در بازار مشاهده می‌شود و این‌ها باعث می‌شود روانشناسی بازار بهم بریزد، اما ناگفته نماند تا ۵ سال اینده با بزرگ شدن بازار مسئله سفته بازی هم حل می‌شود.

*در تبلیغاتی که از بازارهای مانند فارکس و رمز ارز وجود دارد مشاهده می‌کنیم که برخی ادعا می‌کنند که به خاطر درآمد کم و عدم هم خوانی با هزینه‌ها خانواده از کار قبلی خود که کارمندی بوده خارج شده و اقدام به معامله‌گری در فارکس و رمز ارز می‌کند و برخی دیگر که ریسک پذیری پایین‌تری دارند می‌گویند که این بازارها برای کار دوم خوب است، در این مورد نظر شما چیست؟

من یک دوستی داشتم که ۵ سال پیش دوره فارکس را پیش ما گذارند، ایشان در آن زمان به ما گفت درآمد ماهانه‌ام۳ میلیون تومان است؛ بعد از اینکه این دوره را آموزش دید و شروع کرد به انجام معامله در فارکس تا جای که بنده اطلاع دارم الان روزانه بین ۶ تا ۷ میلیون درآمد کسب می‌کند و از کار خود استعفا داد.

فارکس این گونه نیست که من بگویم کار خود را رها کنید و در این بازار کار کنید، ما باید روانشناسی شخص را ببینم و بعد بررسی کنیم که آیا به درد این بازار می‌خورد یا نه. بازار فارکس جای برای درآمد زایی نیست بلکه جای برای ثروتمند شدن  است، اما این را در نظر داشته باشید که ۹۵ درصد از کسانی که در بازار مالی ورود پیدا می‌کنند مخصوصا فارکس بازنده بازار هستند.

*توصیه شما برای افرادی که به دنبال درآمد هستند چیست و چونه به این بازارها ورود کنند؟

بازارهای مالی متعدد است؛ با این پیش فرض که اگر یک شخص تمام مباحث مربوط به بازارهای مالی مثل تحلیل تکنیکال و بنیادی و همچنین روانشناسی بازار را می‌داند بنده در چنین شرایطی اگر این شخص بخواهد در بحث معامله گری ورود پیدا کند بازار غیر متمرکز "فارکس" را پیشنهاد می‌کنم چرا که گردش مالی آن در روز بسیار بالا است.

در این بازار بعد از آموزش باید آرام آرام وارد معامله‌گری شد و به عبارتی خاک این بازار را باید خورد، مثلا با روزی یک معامله آن هم با رصد دقیق بازار انجام گیرد و لازم است گاهی اوقات تا یک ماه با روزی یک معامله جلو بروید، اما متاسفانه بسیاری از افراد بدون توجه به این نکات در همان ابتدا روی چند معامله انجام می‌دهند و حاضر نیست ایرادات خود در معامله را پیدا کند به همین دلیل است که بیشتر افراد در بازار فارکس بازنده هستند.

۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 13503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha