کاهش P/E آینده نگر بازار بورس / رعایت نکردن نرخ‌های شورای پول و اعتبار به زیان بانک‌هاست

سید فرهنگ حسینی: طی دو فصل اخیر شاهد تعدیل قابل ملاحظه پی بر ای (P/E) بازار بوده ایم به نحوی که متوسط پی بر ای TTM* بازار به محدوده ۱۰ تا ۱۲ رسیده است. از سوی دیگر، پی بر ای (P/E) آینده نگر با لحاظ سود نقدی های مجامع پیش رو به کمتر از ۵-۷ در عمده صنایع مانند فولادی، معدنی، پتروپالایشی و حتی سیمان و دارو رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ مدیر عامل گروه صنعتی و معدنی «امیر»   با اشاره به مطلب بالا تاکید کرد: بنابراین، بانک‌ها در صورت رعایت نکردن نرخ‌های شورای پول و اعتبار، دچار هزینه‌های مضاعف می‌شوند، در نتیجه عملا پرداخت سود بالاتر به زیان خود بانک‌ها است.

فرهنگ حسینی، نرخ بهره را یکی از مهمترین پارامترهای اقتصادی و تاثیرگذار بر تصمیمات سرمایه‌گذاران دانست و گفت: تغییرات سود بانکی عاملی مهم در تصمیمات اقتصادی سرمایه گذاران است. رونق بازار سرمایه در گرو کاهش نرخ بهره است. در عمده دوره های رونق بورس، نرخ بهره پایین‌تر از میانگین تاریخی خود بوده است و افزایش نرخ بهره در مقاطعی در دوره های رونق، عاملی در توقف رشد و رکود بورس بوده است.

وی، بازار پول و بازار سرمایه را دو رقیب جدی عنوان کرد و افزود: طی دو فصل اخیر شاهد تعدیل قابل ملاحظه پی بر ای (P/E) بازار بوده ایم به نحوی که متوسط پی بر ای TTM* بازار به محدوده ۱۰ تا ۱۲ رسیده است. از سوی دیگر، پی بر ای (P/E) آینده نگر با لحاظ سود نقدی های مجامع پیش رو به کمتر از ۵-۷ در عمده صنایع مانند فولادی، معدنی، پتروپالایشی و حتی سیمان و دارو رسیده است.

مدیر عامل گروه صنعتی و معدنی «امیر» ادامه داد: کاهش نرخ بهره به محدوده ۱۵-۱۶ درصد می تواند همزمان به کاهش جذابیت سپرده گذاری در بانک‌ها و حرکت سرمایه ها به سمت بورس منجر شود. در عمل بازده نقدی بسیاری از سهام ها به بیش از سطح سود بانکی رسیده است، در عین حال که پتانسیل های رشد تولید و حفظ ارزش و سرمایه سهامداران در شرایط رشد قیمت دلار را نیز دارا هستند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین عدم رقابت بانک ها در نرخ بهره و مدیریت بانک های درگیر کسری منابع از سوی بانک مرکزی، می تواند روند اصلاح نظام بانکی را تسریع کند. عملا نظام بانکی کشور از شرایط زیان‌های سنگین در میانه دهه ۱۳۹۰، به وضعیت با ثبات و سودآور رسیده است. رقابت بانک ها در نرخ بهره سلامت کل نظام بانکی را تهدید می کند، که در صورت مدیریت و عدم رقابت، می توان شاهد بهبود عملکرد، ساختار ترازنامه و سودآوری بانک ها نیز در کنار رونق بازار سرمایه باشیم.

TTM)* مخفف عبارت Trailing Twelve Months به معنی دوازده ماه گذشته است. در این روش سهامداران و تحلیلگران می‌توانند بر اساس EPS دوازده ماه گذشته (۴ دوره ۳ ماهه) به ارزیابی یک شرکت بپردازند. طبق الزامات سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت‌ها باید صورت‌های مالی سه‌ماهه خود را منتشر کنند؛ بنابراین سود هر سهم در دوره‌های سه‌ماهه، در دسترس سرمایه‌گذاران خواهد بود. مزیت روش TTM این است که قیمت سهم بر اساس قیمت واقعی آن تعیین می‌شود. درواقع ارزش‌گذاری سهم توسط سود پیش‌بینی‌شده شرکت انجام نمی‌شود و سرمایه‌گذاران با استفاده از اطلاعات واقعی می‌توانند عملکرد شرکت را ارزیابی کنند و نتایج بهتری به دست آورند.)

۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 13498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha