تحلیل بنیادی یا تکنیکال کدام سود آوری بیشتری دارد؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: بهتر است سهام داران تلفیقی از تحلیل‌های بنیادی، تکنیکال و تابلو خوانی را در زمان خرید سهام استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سجاد دولت دوست کارشناس بازار سرمایه درپاسخ به این پرسش که آیا در سال گذشته دانستن تحلیل نقشی در کاهش ضرر سهامداران داشت یا وضعیت بازار سرمایه به گونه بوده که همه افراد ضرر می‌کردند؟، بیان کرد: زمانی که افراد قدرت تحلیل داشته باشند، می‌توانند ورود و خروج به موقع به بازار داشته باشند و افراد تحلیلگر می‌دانند که نباید در بازار فقط سهام داشته باشند، برای مثال تعداد زیادی از افراد درسال گذشته زمانی که بازار منفی بود از بازار خارج شدند یا پولشان را به سایر دارایی‌ها تبدیل کردند و نظرشان این بود که بازار سرمایه گران و به اندازه‌ کافی رشد کرده است.

وی افزود: افرادی که تحلیل درستی از بازار دارند در انتخاب سهم نیز عملکرد بهتری نشان می دهند و در بازار مثبت سود بیشتر و در بازار منفی ضررکمتری را متحمل می‌شوند، در کل دانستن تحلیل یک امر مفید است، گاهی ممکن است یک سهم ارزنده باشد، اما مدتی مفنی معامله شود ولی این قضیه ماندگار نیست و افرادی که دید بلند مدت دارند، قطعا سود می کنند.

دولت دوست در پاسخ به این پرسش که در سال گذشته افرادی که از تحلیل تکنیکال استفاده کردند سود بیشتر کردند یا بنیادی ها؟، گفت: سال ۹۹ به خاطر رشد و افت زیاد، سال متفاوتی بود، این در حالی است که در سال‌های گذشته ما شاهد همچنین رشد و افتی در بازار نبودیم، در سال گذشته، چون بعضی از سهم‌ها حتی تا ۸۰ درصد زیر ارزش ذاتی اُفت کردند می‌توان گفت در این سال تکنیکالیست‌ها عملکرد بهتری داشته اند، زیرا تکنیکالی‌ها خیلی زودتر از بازار خارج شدند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که در سال ۱۴۰۰ سهامداران با کدام رویکرد می‌توانند موفقیت بیشتری را کسب کنند؟، اظهار کرد: قطعا روش تلفیقی تحلیل بهترین روش است، نکته قابل توجه این است که تحلیل بنیادی یک تحلیل بسیار زمان بر و سختی است.

وی گفت: بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها به صورت جداگانه ممکن است بسیار سخت و طولانی باشد، پس فعالان بازار سرمایه باید تحلیل تکنیکال و تابلو خوانی بدانند و تحلیل بنیادی را نه به جزئیات بلکه به صورت کلی یاد بگیرند، برای مثال دیدی از نرخ بهره داشته باشند، که قرار است نرخ بهره کم یا زیاد شود یا اینکه تورم قرار است به چه صورت تغییر کند؟، تا بتوانند یک دید کلی به بازار داشته باشند و بدانند چه زمانی وارد بازار شوند. توصیه نمی‌شود همه افراد خودشان را درگیر تحلیل بنیادی و جزئی سهم‌ها کنند و شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری هستند که می‌توانند این قسمت‌ها را پوشش دهند و سهامداران عادی این اطلاعات را از آن‌ها به دست آورند.

۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
کد خبر: 13482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha