فیچ :ایران  ۱۰۵ قلم تجهیزات پزشکی به ۵۵ کشور دنیا صادر می کند

موسسه تحقیقاتی فیچ در گزارش خود از بازار تجهیزات پزشکی ایران می‌گوید چشم انداز مثبتی برای صنعت تولید تجهیزات پزشکی ایران متصور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، موسسه تحقیقاتی فیچ می‌گوید چشم انداز مثبتی برای صنعت تولید تجهیزات پزشکی ایران متصور است، چرا که قابلیت صنعتی و توان خودکفایی ایران در این زمینه رو به رشد است.

فیچ سولوشنز (Fitch solutions) این پیش‌بینی را در جدیدترین گزارش خود از بازار تجهیزات پزشکی ایران و دورنمای آن در پنج سال آینده که در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۰ منتشرشده مطرح کرده است.

رادار اقتصاد این گزارش که چشم‌انداز بازار تجهیزات پزشکی ایران طی سال‌های ۲۰۱۹  تا ۲۰۲۴ بررسی می‌کند را در چند قسمت منتشر خواهد کرد. تاکنون چهار قسمت از این گزارش منتشر شده که قسمت اول از اینجا، قسمت دوم از اینجا،  قسمت سوم از اینجا و قسمت چهارم از اینجا قابل مشاهده است.

در قسمت پنجم این گزارش، عوامل بیرونیِ تاثیرگذار بر بخش تجهیزات پزشکی در ایران بررسی شده است.

در این قسمت آورده شده که بر اساس آمار سال ۲۰۱۸، بالغ بر ۵۰۰ واحد تولید تجهیزات پزشکی در کشور فعال هستند که ۸۰۰ نوع محصول مختلف را تولید می کنند. ایران در سال مالی ۲۰۱۶-۲۰۱۷ بالغ بر ۱۷ میلیون دلار تجهیزات پزشکی تولید خود را صادر کرده است.

در قسمت پنجم گزارش عوامل تاثیرگذار بر صنعت تجهیزات پزشکی ایران چنین برشمرده شده است:

احتمال تشدید تنش ها بین ایران و آمریکا

در آغاز سال ۲۰۲۰، وقتی فرمانده نیروی قدس ایران توسط ارتش آمریکا ترور شد، ایران و آمریکا به درگیری نظامی نزدیک شدند. اگر چه دو طرف از ورود به درگیری مستقیم اجتناب کردند، اما تنش ها بین دوکشور همچنان در سطح بالایی قرار دارد. اگرچه همچنان انتظار داریم دو کشور از درگیری مستقیم با هم خودداری کنند، اما به دلیل تلفات بالای شیوع کرونا ، این انگیزه  ایجاد شده که برای منحرف کردن افکار عمومی از مدیریت ضعیف شیوع کرونا، سیاستی تهاجمی و متهورانه در سطح بین الملل در پیش بگیرند. البته ایران که تحت فشار تحریم ها قرار دارد، احتمال کمتری می رود دست به این سیاست بزند. ایران امیدوار است ترامپ در انتخابات آتی شکست بخورد و جای خود را به بایدن بدهد، کسی که احتمالا آمریکا را به توافق هسته ای بازمی‌گرداند. از سوی دیگر هرگونه حرکت تحریک آمیز از سوی ایران می تواند شانس پیروزی ترامپ در انتخابات را افزایش دهد.

کرونا و نفت ارزان به اقتصاد ایران ضربه زده اند

ما در موسسه فیچ به دنبال شیوع کرونا و افت قیمت نفت، پیش بینی خود از رشد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ را کاهش داده ایم. در حالی که قبلا رشد منفی ۱.۸ درصدی را برای اقتصاد ایران طی این سال پیش بینی کرده بودیم، در برآورد جدید خود انتظار داریم رشد اقتصاد ایران طی سال ۲۰۲۰ به منفی ۲.۲ درصد برسد. در سال ۲۰۲۱ با رنگ باختن تحریم های آمریکا و از میان رفتن شوک ناشی از شیوع کرونا، اقتصاد ایران به ثبات نسبی می رسد.

افت قیمت نفت توان دولت ایران برای ارائه بسته های محرک اقتصادی را کاهش داده است. با شیوع کرونا تقاضا برای نفت در جهان کاهش یافته و اوپک هم نتوانسته عرضه نفت مازاد در بازار را به صفر برساند. از این رو باید انتظار افت بیشتر قیمت نفت و در نتیجه کاهش بیشتر درآمدهای نفتی ایران را داشته باشیم. از نوامبر سال ۲۰۱۸، درآمد نفتی ایران بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است.

رفع تحریم ها به افزایش واردات تجهیزات پزشکی کمک می کند

در پی کاهش محدودیت صادرات کالاهای بشردوستانه به ایران، انتظار داریم واردات تجهیزات پزشکی به ایران در سال ۲۰۲۰ افزایش یابد. راه اندازی کانال سوئیس که برای مبادلات بشردوستانه طراحی شده می تواند به ایران برای واردات تجهیزات پزشکی مورد نیاز خود کمک کند. با شیوع کرونا تقاضا برای وسایل مقابله و پیشگیری با این بیماری مثل ماسک و دستکش افزایش یافته است. به علاوه به دلیل سرمایه گذاری سنگین دولت ایران و بخش خصوصی در بخش بهداشت، باید انتظار داشت که در میان مدت تقاضا برای واردات تجهیزات پزشکی به ایران رشد خوبی داشته باشد.

بر اساس آخرین برآوردها، در سه ماهه چهارم ۲۰۱۹ واردات تجهیزات پزشکی ایران ۱.۹ درصد بر اساس دلار کاهش یافته و به ۲۱۴.۲ میلیون دلار رسیده است. اما در دوازده ماهه ۲۰۱۹ واردات ایران ۲.۶ درصد رشد داشته و بالغ بر ۹۱۱.۱ میلیون دلار شده است.

واردات تجهیزات پزشکی ایران از سال ۲۰۰۹ به این سو رشد داشته است. طی دوره ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ رشد سالانه واردات تجهیزات پزشکی ایران ۲۱.۳ درصد بوده است.

نوسان شدید ارزش صادرات تجهیزات پزشکی ایران

ایران صادرکننده مهمی در بخش تجهیزات پزشکی نیست و به دلیل رقم پایین این صادرات، شاهد نوسانات زیاد در این زمینه هستیم. صادرات تجهیزات پزشکی ایران بر اساس دلار در سه ماهه چهارم ۲۰۱۹ بالغ بر ۳۷ درصد کاهش یافت. اما در دوازده ماهه سال ۲۰۱۹ صادرات ایران ۲۱.۴ درصد رشد داشته و به ۷.۸ میلیون دلار رسیده است.

ایران در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۸۷۴.۹ میلیارد ریال صادرات تجهیزات پزشکی داشت. صادرات ایران در این سال ۱۸۸.۸ درصد رشد کرد. متوسط رشد سالانه صاردات تجهیزات پزشکی ایران در دوره ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۲.۸ درصد بوده است.

ایران و کوبا همکاری ها در زمینه تجهیزات پزشکی را توسعه می دهند

ایران و کوبا در اکتبر ۲۰۱۹ یادداشت تفاهمی امضا کردند که بر اساس آن روابط بین دو کشور در زمینه تولید و صادرات تجهیزات پزشکی توسعه می یابد. این توافق همکاری های دو کشور در زمینه مسائل بهداشتی و پزشکی مثل تولید دارو و تجهیزات و مبادله دانش تولیدات پزشکی را افزایش می دهد.

بر این اساس قرار است متخصصان ایرانی یک خط تولید در کوبا راه اندازی کنند و کوبا نیز به ایران در زمینه صادرات محصولات خود به آمریکای لاتین کمک می کند. ایران در حال حاضر ۱۰۵ قلم تجهیزات پزشکی تولید می کند که منطبق بر استانداردهای بین المللی است و این محصولات را به ۵۵ کشور دنیا صادر می کند.

تولید صنعتی

حضور شرکت های تولیدکننده تجهیزات پزشکی در ایران در سطح حداقلی قرار دارد. دولت ایران تاکید زیادی بر خودکفایی در زمینه تولید این تجهیزات دارد، هم به دلایل سیاسی و هم برای جلوگیری از خروج ارز از کشور. به همین دلیل طی سال های اخیر صنعت تولید تجهیزات پزشکی ایران رشد پیوسته ای داشته است.

بر اساس آمار سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۵۰۰ واحد تولید تجهیزات پزشکی در کشور فعال هستند که ۸۰۰ نوع محصول مختلف را تولید می کنند. ایران در سال مالی ۲۰۱۶-۲۰۱۷ بالغ بر ۱۷ میلیون دلار تجهیزات پزشکی تولید خود را صادر کرده است.

چشم انداز مثبتی برای صنعت تولید تجهیزات پزشکی ایران متصور هستیم. قابلیت های صنعتی و خودکفایی ایران در این زمینه رو به رشد است. از جمله تجهیزات تولیدی شرکت های ایرانی عبارتند از ابزارهای تصویربرداری تشخیصی، ژنراتورهای تولید اکسیژن و تجهیزات دیالیز.

دولت آمریکا صادرات برخی از این تجهیزات را به ایران ممنوع کرده است. در واقع با تشدید سیاست تحریمی آمریکا علیه ایران، این کشور مجبور شده است تجهیزات مورد نیاز خود را در داخل تولید کند. ما معتقدیم تحریم ها به توسعه صنعت تجهیزات پزشکی ایران کمک کرده است. در جولای سال ۲۰۱۷ گزارش شد ایران توانسته است ۲۷ قلم کالای پزشکی که واردات آن توسط دولت آمریکا محدود شده را در داخل کشور بسازد.

۲۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
کد خبر: 1347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha