به آینده بازار سرمایه بدبین نیستم/چیزی که بازار سرمایه را تهدید می کند ریسک سیستمی است/دولت در دام مارپیچ دستمزد قیمت و تورم افسار گسیخته افتاده است!

استاد اقتصاد و کارشناس بازار سرمایه گفت:چیزی که بازار سرمایه را در مقطع کنونی تهدید می کند اصطلاحی است با نام ریسک سیستمی، این هشدار من را جدی بگیرید  چیزی شبیه بحران مالی ۲۰۰۸ اما با شکل و ظاهری متفاوت در راه است ، دومینویی نامطلوب اقصاد بورس را تهدید جدی می کند . قابل مهار است اما نه زمانی که حاد شد در صورت عدم تشکیل ستاد مبارزه با ناکارآمدی و ریسک سیستمی این تهدید وارد فاز بعدی و اپیدمی شدن میشود.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد: بازار سرمایه و دغدغه ی سرمایه گذاران از اوضاع مبهم آن موضوعی است که دلسوزان نظام را و متخصصان اقتصادی را نگران کرده است و استمرار شاخص نا اطمینانی  در آن هر لحظه بر نارضایتی مردم می افزاید. مهدی منصوری بیدکانی استاد اقتصاد دانشگاه مشهد و عضو دیده بان شفافیت و عدالت جمهوری اسلامی،کارشناسی است که بارها با وی در این خصوص مصاحبه کرده ایم و از جنبه های گوناگون فنی و سیاسی دغدغه هایش در خصوص حکمرانی بورس( good gevernance) را با ما به اشتراک گذاشته است. در این مصاحبه ایشان به تحلیل شاخص کل از دید تکنیکال و هم زمان اثرات انتخابات آتی بر بازار سرمایه نگاهشان را در خصوص آینده این بازار ابراز داشته اند.

استاد مدیریت سرمایه گذاری دانشگاه گفت:پس انداز به معنای مصرف نکردن کل در آمد جاری است و سرمایه گذاری عبارت است از درگیر کردن پول یا سایر منابع حاضر به امید کسب منافعی در آینده . اگر خاطرتان باشد در مصاحبه ی قبل خدمتتان عرض کردم علاوه بر تأثیر دو گروه از عوامل بیرونی و عوامل درونی،عوامل اقتصادی و پیش­بینی آنها تأثیر قابل توجّهی بر نوع و میزان سرمایه­گذاری دارد.  عوامل اقتصادی مؤثّر بر قیمت سهام نرخ توّرم ، نرخ بهرۀبازار ، نرخ ارز ، نرخ مالیات بر سود سهام، سیاست اعتباری بانک­ها و وجود ابزارهای حمایتی در بورس اوراق بهادار هستند

منصوری بیدکانی  ادامه داد:   اگر واقعا دولت بخواهد اطمینان به بازار سرمایه بازگردد و عامل انتظارات مثبت شود به عوامل اقتصادی که عرض شد نگاه ویژه داشته باشد. در حقیقت راهبرد خود را در راستای این شاخص ها منطبق کند.

منصوری بیدکانی  ادامه داد:  بررسی روند تغییرات شاخص کل در نگاه تکنیکال و دریافت های بنده از   RSI  در بین ۴۳تا ۵۰ و قرائن سُر خوردگی به پائین نشان از احتمال وقوع یک خواب پولی دارد.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد:شاخص قدرت نسبی یا همان اندیکاتور RSI  شاخصی بین صفر تا صد است که  در میان فعالان بازار سرمایه و تریدرها به تکیه گاهی امن در تصمیمات معروف است و زمانی که این عدد در محدوده ی مقادیر کمتر از ۳۰ قرار بگیرید  آن منطقه را اشباع فروش می گوئیم و بالای ۷۰  اشباع خرید.

استاد اقتصاد کلان دانشگاه اذعان داشت :اکنون بازار در مرحله ای قرار دارد که حوادث و تصمیماتی در بیرون از شرکت رخ می­دهد که  خارج از کنترل مدیریّت شرکت ها است و بر قیمت سهام مؤثّر است هرچندبه گفته رئیس جمهور دولت دو دست بیشتر ندارد و آن دو دست درگیر کرونا و تحریم هستند. همان که فرمود دستی به جام باده و دستی به زلف یار!

وی افزود: اما مجلس می تواند با فشار بر وزارت اقتصاد و اتخاذ تصیمات در مقطع کوتاه کنونی کمک کند مقاومت ۱۲۶۰ شکسته شود و برای شکستن سایر مقاومت های بعدی برنامه ریزی علمی داشته باشد نه  اینکه فریب دوباره حباب افزایی را بخورند و بعد از انتخابات ریاست جمهوری دوباره حباب بترکد!

منصوری بیدکانی  ادامه داد:البته بورس اوراق بهادار تأثیر­پذیری زیادی از مسائل سیاسی هم دارد و انشالله با یک دولت جوان تازه نفس منطبق با آرمان های اصیل مردمی و انقلابی نه حزبی و تشکلی و نهادی بی شک بخشی از بورس هم احیا می شود و عنایت به این نکته حائز اهمیت است که در شرایط کنونی ارزش بسیاری از سهام از ارزش ذاتی خودشان بسیار پائین تر است .

این استاد اقتصاد دانشگاه ادامه داد: گفته ام و دوباره هم می گویم  بنده قائل به این هستم که دولت در دو حوزه برجام و بازار سرمایه عمیقاً به رهبری ظلم کرده است و رهبری را هزینه کرده است و آقا مناعت طبع و گذشت به خرج داده اند اما در حوزه بورس شخصاً به آینده بورس در بلند مدت بد بین نیستم.

کارشناس بازار سرمایه افزود:  چیزی که بازار سرمایه را در مقطع کنونی تهدید می کند اصطلاحی است با نام ریسک سیستمی، این هشدار من را جدی بگیرید  چیزی شبیه بحران مالی ۲۰۰۸ اما با شکل و ظاهری متفاوت در راه است ، دومینویی نامطلوب اقصاد بورس را تهدید جدی می کند . قابل مهار است اما نه زمانی که حاد شد در صورت عدم تشکیل ستاد مبارزه با ناکارآمدی و ریسک سیستمی این تهدید وارد فاز بعدی و اپیدمی شدن میشود.

عضو دیده بان شفافیت و عدالت جمهوری اسلامی ایران تاکید نمود: دولت که در دام مارپیچ دستمزد قیمت و تورم افسار گسیخته افتاده است و خبر ندارد!  اما هنوز در مارپیچ ریسک سیستمی غرق نشده است .البته راهکارهایی هم دارد که اگر آقایان شنوندگان خوبی باشند راه گریز از آن در گام اول شفافیت است

 منصوری بیدکانی اذعان داشت: استراتژی رخ داده ی دولت، کوچک کردن سفره های مردم از معبرهای مختلف بوده است، از افزایش قیمت دلار تا افزایش سوخت و سفته بازی در بورس و برآیند این اتفاقات باعث شده به جای اینکه سرمایه های مردم در خدمت تولید قرار گیرد ، این سرمایه ها در آستانه خروج از کشور به وسیله ی ارزهای مجازی قرار گیرد البته مردم عزیز ما هم به سرمایه گذاری بعضا با دید قمار نگاه می کنند.

وی ادامه ادامه داد: بنده این نقل قول استاد عزیزم دکتر احمد توکلی را یک بار برای شما عرض کرده بودم باز هم تاکید می کنم که منتشر کنید و شاید شنیده شود. این  قضیه که در بحران ها سهمی از مشکل را باید ثروتمندان بر دوش بکشند در ادبیات اقتصادی، اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول امری پذیرفته شده است در قبرس بحران زده ی در شرف سقوط ، با فشار اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول سیاست جبران از محل سپرده ها، در دستور کار قرار گرفت وبانک ها در یک شب تعطیل اعلام شدند و طی ۱۵ روزی که همه ی بانک ها را تعطیل کرده بودند چهل و هفت درصد کل سپرده های بیش از ۱۰۰هزار نفر را تصاحب کردند .

این استاد اقتصاد دانشگاه ادامه داد: این دولت که دلباخته ی سیاست های ابلاغی IMF است ای کاش در این حوزه سیاست های ابلاغی را بشنود.

وی در انتها اذعان داشت: لازم به ذکر است عرض کنم پژوهش های اقتصادی نشان داده است که اندازۀ دولت اثر منفی و حکمرانی خوب اثر مثبت بر توسعه بخش مالی کشور ایران دارد به علاوه اینکه حاکمیّت  قانون هم اثر مثبت و معنی­ داری بر بازدۀ شاخص قیمت سهام دارد که مطلوب است در دستور کار برنامه جامع اصلاح بازار سرمایه تعریف شوند.

۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 13464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha