شرایط بازار غیر قابل پیش‌بینی است/ بورس، درگیر هیجانات کاذب

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه افت‌های ادامه‌دار بورس به دلیل هیجانات کاذب سرمایه‌گذاران است، مطرح کرد: شرایط بازار به گونه‌ای است که نمی‌توان حتی در بلندمدت آن را پیش‌بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار بازار؛ با وجود اینکه امروز خبری جدید از وضعیت اقتصادی و سیاسی خبری شنیده نشده بود و هنوز جو حاکم بر بازار تحت تأثیر خبر آماده بودن آمریکا برای برداشته شدن تحریم‌ها بود،  بازار باز هم در اولین روز معاملاتی هفته سرخپوش شد و اکثر سهم‌های شاخص‌ساز بازار فشار فروش سنگینی را تجربه کردند. به گفته کارشناسان بازار سرمایه علت اصلی کاهش شاخص کل در معاملات امروز انتظارات کاهشی تورم است که افزایش نرخ دلار در بازار هم نتوانست تأثیر مثبت در شاخص بگذارد.

در معاملات رز جاری بازار سرمایه، بیشتر سهم‌های شاخص‌ساز و بنیادی در گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و فرآورده‌های شیمیایی افت قیمت شدیدی را تجربه کردند؛ به طوری که نماگر اصلی بورس تا پایان معاملات با شیبی ملایم ۹ هزار و ۱۵۱ واحد پایین‌تر از روز آخر معاملاتی هفته گذشته قرار گرفت و رقم یک میلیون و ۲۴۰ هزار و ۷۵۸ واحد را نشان داد. در این میان، عقیده کارشناسان این است که بازار به سمت حرکت کردن به سمت کف‌های حمایتی جدید است.

شاخص کل هم‌وزن نیز وضعیتی مشابه شاخص کل داشت، اما تنها تفاوتی که این دو نسبت به هم داشتند، این بود که شاخص هم‌وزن در ساعت‌های میانی معاملات یک افت شدید و سپس یک ررشد به همان اندازه را تجربه کرد، ولی در حالت کلی روند حرکتی این شاخص منفی بود و تا انتهای معاملات ۹۳۹ واحد افت کرد و به ۴۳۶ هزار و ۱۷۴ واحد رسید و شاخص گروه فلزات اساسی نیز با کاهش ۱۴ هزار و ۴۸۰ واحدی، امروز روی خانه ۸۹۵ هزار و ۴۸۴ واحدی قرار گرفت.

امروز نمادهای «امین»، «اپال»، «بوعلی»، «آبادا»، «شستا»، «غپاک» و «سیتا» فهرست پرتراکنش‌ترین‌های بازار را تشکیل دادند، اما در این میان، نمادهای «فولاد»، «فملی»، «شستا»، «کچاد»، «فارس»، «شپنا» و «تاپیکو» بودند که بیشترین تأثیر منفی را روی روند حرکت شاخص کل داشتند.

در گروه فلزات اساسی هم هیچ نماد مثبتی دیده نمی‌شد و نمادهای «فخوز»، «فنورد» و «فولاد» سهم‌هایی بودند که بیشترین افت قیمت را در بازار تجربه کردند. دو نماد فولادی گروه کانه فلزی یعنی «کچاد» و «کگل» هم امروز یک افت قیمت شدید را تجربه کردند و نماد «ذوب» هم در معاملات فرابورس افت قیمت داشت.

گزارش های بسیار خوبی از شرکتها می آید

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه بازار در رابطه با شرایط معاملات امروز بورس اظهار کرد: بازار سرمایه همواره در روزهای خوب و بد یک بیش‌واکنش دارد و در حال حاضر، گزارش شرکت‌های پتروشیمی، فولادی و صنایع دیگر نشان‌دهنده وضعیت سودآوری و تولید خوبی هستند یعنی بازار امروز مشکل ارزندگی در ۶۰ درصد بازار ندارد و به این ترتیب، در بدترین حالت یعنی دلار ۱۵ هزار تومانی هم حدود ۱۸ سهم P/E زیر ۵ پیدا می‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به انتظارات تورمی که در این چند ماه اخیر تعدیل شده است و در چند ماه گذشته دچار ابهام در فضای اقتصاد کلان و روابط ارجی هستیم که باعث شده است فعالان اقتصادی بازارها را محتاطانه رصد کنند و هیچ کنشی را نشان ندهند تا وضعیت مشخص شود. به همین علت، ارزش معاملات بازار روز ما به شدت افت کرده و یکی از دلایل این است که خریداران جلو نمی‌آیند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه دامنه نوسان ۲- درصدی در بازار سهام علت دیگر ادامه‌دار شدن افت شاخص کل است، مطرح کرد: زمانی که دامنه نوسان بین منفی تا مثبت ۵ درصد و بازار در حال اصلاح قیمت‌ها بود، سهم‌ها زودتر به سطح ارزندگی خود می‌رسیدند و معاملات روان‌تر بود و به این ترتیب، بازار تحرکی انجام می‌داد، اما این روزها بازار قفل شده است و یک حرکت اصلاحی ۱۰ درصدی به جای یک تا دو روز، حدود یک هفته طول می‌کشد و همین مسئله باعث شده است تا بازار فرسایشی شود.

شفیعی ناطق درباره عوامل تأثیرگذار بر معاملات امروز بازار سرمایه گفت: امروز نرخ کامودیتی‌ها برای بسیاری جذابیت به همراه داشت و احتمال دارد با افت ۱۰ درصدی خود وضعیت باثباتی را در بازار جهانی به دست آورند، اما درباره نرخ دلار باید گفت که هنوز ابهاماتی در بازار دیده می‌شود و همین مسئله باعث عدم اقدام در بازار شده است.

وی افزود: عامل اثرگذار دیگر بر معاملات بورس حاکمیت است؛ به نحوی که حاکمیت مقداری رفتار نسنجیده با بازار داشته است که سلب اطمینان از بازار را به همراه داشت و بازار امروز در حال تجربه یک هیجان است که ممکن است دیر یا زود به نقطه توقف این هیجان برسیم.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: این روزها شرایط بازار به گونه‌ای است که نمی‌توان حتی بازار را در طولانی‌مدت پیش‌بینی کرد، اما به طور کلی باید گفت هر قدر به پایان فروردین نزدیک می‌شویم احتمال دارد این هیجان مقداری کمرنگ‌تر و معاملات روان‌تر شود که با کمتر شدن ریسک‌های سیاسی مانند برجام، باید امیدوار بود در اردیبهشت بازار متعادل‌تر و روان‌تر دنبال شود.

۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵
کد خبر: 13372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha